Trin for trin: Sådan lokkede it-mand svindler i fælden

It-koordinator fra Glyngøre-firma beskriver her i detaljer, hvordan han tog fusen på de såkaldte Microsoft-fupmagere.

Læs også: Snedig it-mand lokker Microsoft-svindler i fælde.


Peter Almer Frederiksen, der til daglig arbejder med blandt andet it-sikkerhed hos Glyngøre-firmaet Skov, har sendt en større bunke dokumentation til politiets efterforskere, der jagter de såkaldte Microsoft-fupmagere.

De internationale bondefangere ringer tilfældige borgere op under dække af at være it-sikkerhedseksperter, hvorefter de franarrer folk penge og får adgang til folks computere.

Men et opkald til Peter Almer Frederiksen kan i sidste ende gå hen og blive fatalt for platuglerne.

For Peter Almer Frederiksen havde forberedt sig grundigt inden opkaldet.

Herunder følger hele hans beretning - fra hans egen pen - om hvordan hændelsesforløbet helt præcist har været.

Peter Almer Frederiksen understreger, at man skal være opmærksom på, at de firmaer der nævnes i beskrivelsen, sandsynligvis intet har med svindlen at gøre, men blot har fået deres servere hacket og misbrugt.

Af sikkerhedsmæssige årsager er fjernet mailadresser og det konstruerede navn, han brugte.

"Blot i tilfælde af, at nogen i ledtog med svindlerne skulle læse danske aviser," som Peter Almer Frederiksen udtrykker det.

Resumé af hændelsesforløb vedr. "Indian virus fraud"
Peter Almer Frederiksen, SKOV A/S, 05-12-2011

For nogle uger siden:

Jeg blev ringet op af en engelsktalende kvinde med noget, der lyder som indisk accent.

Telefonen viste ikke noget nummer. Hun fortæller, at "Windows security centre" har konstaret mistænkelig trafik fra min adresse.

Jeg fatter straks mistanke til, at det er fup, og svarer som en test, at der godt kan forekomme trafik, der ser mistænkelig ud, fordi jeg arbejder en del med "IT security and forensics".
(Det første er rigtigt, det andet er kun en interesse.)

Kvinden lagde straks røret på.

En dag i november, midt på eftermiddagen

Jeg bliver ringet op af en engelsktalende herre med noget, der lyder som indisk accent.

Telefonen viser ikke noget nummer.

Han fortæller, at "Windows security centre" har konstaret mistænkelig trafik fra min adresse, som generer mange andre computere og siger, at det kan skyldes. at min pc har virus.

Han siger, at hvis jeg har min pc i nærheden, vil de hjælpe med at fjerne virussen.

Jeg svarer, at jeg skal bruge 10 minutter på at starte min gamle pc, og spørger, om han vil ringe mig op senere.

Det vil han gerne.

Læs også: Snedig it-mand lokker Microsoft-svindler i fælde.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.