Kommuner beskyldes for priskartel på mobilmaster

Teleanalytiker beskylder kommuner for at have koordineret de voldsomt stigende priser for udlejning af grunde til mobilmaster.

Annonce:
Annonce:
En række kommuner anklages for at ulovligt at have aftalt voldsomme prisforhøjelser for udlejning af grunde til mobilmaster til teleselskaberne, skriver Børsen.

Ifølge avisen er prisstigningerne på helt op til 400 procent.

Dokumentationen, som Børsens artikel bygger på, stammer fra teleanalytiker John Strand, Strand Consult, der på baggrund af det fremskaffede materiale nu selv har anmeldt sagen til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

"Sagen er så grov, at den fortjener at blive undersøgt til bunds," siger han til Børsen.

Flere hundrede procent
Ifølge dokumenter, som han har fremskaffet, har kommuner ved at sammenligne priser med andre kommuner forsøgt at sikre sig, at de altid har opkrævet den maksimale leje for opsætning af mobilmaster, skriver Børsen.

Det har ført til, at prisen er blevet hævet med flere hundrede procent fra den ene dag til den anden.

Ifølge Børsen indbringer lejeaftalerne årligt kommunerne mere end 100 millioner kroner.

Markedspris
Børsen skriver, at det er Esbjerg Kommune, der har igangsat arbejdet med at sammenligne lejepriserne i kommunerne, og at flere kommuner har indrapporteret deres priser til Esbjerg Kommune.

Esbjerg Kommune har på denne baggrund foreslået, at priserne for udlejning af mobilmaster hæves fra 27.720 kroner årligt til 40.000 kroner årligt, ligesom udlejning af plads til teknikskabe foreslåes hævet fra 5.000 kroner årligt til 20.000 kroner årligt, hedder det.

"Vi mener ikke, at vi har koordineret priserne. Vi har indhentet andre kommuners priser og lagt os på det, vi mener er markedslejen," siger direktør for Teknik og Miljø, Hans Kjær, til Børsen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.
White paper
multikanals kundeservice - Sådan !
Sådan kan der udvikles en effektiv, multikanals kundeservice - Læs i dette white paper hvordan.