Artikel top billede

(Foto: Peter Belanger)

Gadget-eksperter helt vilde med ny iPad-skærm

Amerikanske gadget-medier har prøvekørt den nye iPad, og de er ved at dåne i begejstring over den nye super-skarpe retina-skærm.

Den såkaldte retina-skærm på den nye iPad har en opløsning på 2.048 x 1.536.

Det er en firedobling i forhold til den gamle iPad, der har en opløsning på 1024 x 768.  

Men kan man virkelig se forskel? 

Apple marketingmaskine mener naturligvis, at forskellen er enorm, og i den produkt-video, der ledsager den nye iPad, lyder det med Apples vanlige sans for svulstig retorik, at:

"Det er ikke blot den mest avancerede skærm, du nogensinde har haft i hånden. Det er den mest avancerede skærm, du nogensinde har set."

Her på redaktionen er vi dog en smule skeptisk for den slags udsagn.

Ikke mindst fordi vi hjemme på vores egen fladskærm i stuen kan have svært ved at se forskel på, om skærmen har full-hd eller en lavere opløsning.

Amerikanske medier: Den er fantastisk
Men en række af vores amerikanske kolleger havde i går mulighed for at lege med den nye iPad. Og de er tilbøjelige til at give Apples marketingmaskine ret:

Skærmen er fantastisk, lyder det fra det amerikanske teknologimedie The Verge, der prøvede den nye iPad sent onsdag aften.

The Verge beskriver skærmen som overvældende og nærmest surrealistisk flot.

Og i et web-tv-klip siger mediets redaktør Joshua Topolsky, at det uden tvivl er den mest imponerende skærm, han har prøvet på en mobil enhed og muligvis den bedste skærm, som han nogensinde har set.

"Det er som at se på et stykke glødende stykke papir," siger han.

Og den amerikanske gadget-side Engadget er næsten lige så begejstret.

Som forskellen på iPhone 4 og 3G

Ifølge siden kan forskellen mellem skærmen på iPad 2 og den nye iPad sammenlignes med forskellen på skærmen på iPhone 3G og iPhone 4.

Og Engadget, der ligesom The Verge, prøvede den nye iPad i går, beskriver skærmen som "truly beautiful" og er især begejstret over, at farverne både er ekstremt skarpe og præcise.

Selv når du ser skærmen fra ekstreme sidevinkler, fremstår den knivskarp.

Læs også:

iPad 3: Derfor gider Apple ikke være innovativ

Galleri: Her er den nye iPad.

Kan du mærke, at den er blevet tykkere og tungere?

Ikke helt overraskende lyder samme sang fra tech-skribenten MG Siegler, der mildt sagt er kendt som lidt af en Apple afficionado.

Han medgiver, at det muligvis kan være svært at se forskellen ved første øjekast. Men når du ser nærmere på den nye retina-skærm, vil forskellen være åbenlys.

"Og derefter vil du aldrig igen være i stand til at bruge en iPad uden retina-skærm. Skærmen på den nye iPad får alt til at fremstå som et printet fotografi. Ved sammenligning fremstår skærmen på den gamle iPad uskarp. Næsten på samme måde, som hvis jeg har taget min briller af," skriver MG Siegler på tech-bloggen Techcrunch.

Gør 0,6 millimeter en forskel?

Apple har dog taget et enkelt skridt tilbage med den nye iPad. Det er nemlig 0,6 millimeter tykkere end den gamle iPad og vejer 49 gram mere.

Det skyldes sandsynligvis, at den nye iPad har fået et større batteri, der skal fodre den nye strømkrævende skærm med energi.

Joshua Topolsky fra The Verge betegner dog forskellen som næsten umærkelig.

Mens MG Siegler fra Techcrunch skriver, at folk, der bruger en iPad 2 dagligt, sandsynligvis vil bemærke den øgede tykkelse, når de får den nye iPad i hånden første gang. Siegler tilføjer dog, at han ikke umiddelbart kunne registrere vægt-forskellen.

Den nye iPad forventes at ramme Danmark den 23. marts.

Læs også:

iPad 3: Derfor gider Apple ikke være innovativ

Galleri: Her er den nye iPad.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere