TDC-manøvre vækker harme hos Forbrugerrådet

Upopulær TDC-manøvre, der rammer tusindvis af fastnetkunder, får Forbrugerrådet op af stolen.

Artikel top billede

Læs også: Danskerne risikerer 12-cifrede telefonnumre.

Tusindvis af fastnetkunder står tilbage som tabere, når TDCs opsigelse af faste forvalgskoder træder i kraft den 1. maj.

Sådan lyder Forbrugerrådets dom over TDCs beslutning, der også har fået konkurrenterne op i det røde felt.

TDCs træk betyder nemlig, at fastnetkunderne, der har valgt en anden leverandør end TDC, fremover skal taste fire cifre foran, hver gang de ringer op, hvis de fortsat ønsker at beholde deres nuværende leverandør.

Taster fastnetkunden ikke de fire cifre, der i dag ligger skjult, er det fremadrettet TDC, der tjener på samtalen.

"Det er nok den mest forbrugeruvenlige og klodsede måde, man gør det på. I stedet for at vinde kunder over ved at tilbyde bedre produkter, kaster man dem ud i noget, hvor de ikke ved, hvor de står. Det er mange tusind forbrugere, der bliver stillet ringere, og det bærer præg af, at man ikke har tænkt på forbrugerne," lyder det fra chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon.

Konkurrenterne Telia og Telenor bedyrer, at de står til at miste 100.000 fastnetkunder, der med et snuptag kan havne hos TDC. Ifølge TDC er antallet af brugere, der benytter sig af forvalgskoder, "kun" cirka 30.000.

Telia og Telenor har derfor klaget til Erhvervsstyrelsen, som dog i går afgjorde, at TDC er på lovlig grund. De to konkurrenter har nu tænkt sig at føre sagen videre til Teleankenævnet.

Martin Salamon mener dog ikke, at kritikken alene kan placeres på TDCs skuldre.

"Problemet og løsningen ligger ude i den samlede branche. Man må gå ud fra, at konkurrenterne har vidst, at når den underliggende regulering blev ændret, så ville der ske noget, som de skulle reagere på. TDC kunne have varslet selskaberne i god tid, og de på deres side kunne have stået klar med en løsning, så forbrugerne havde haft nogle ordentlige valg," siger han.

"Vi følger sagen, for der skal findes en løsning," lyder det fra Martin Salamon.

TDC har tidligere været ude og sige, at opgøret med koderne skyldes, at det var på tide at gøre op med to regninger til kunderne. De pågældende kunder har nemlig betalt for henholdsvis abonnement hos TDC og taleforbrug hos den valgte leverandør.

Læs også: Danskerne risikerer 12-cifrede telefonnumre.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S