Artikel top billede

Danske webshops laver nytteløse juridiske krumspring for at undgå chokpriser

Så snart en kunde lægger en vare i indkøbskurven og trykker "køb", fanger bordet. Butikkerne skal være grundige, hvis de vil undgå at blive tvunget til at sælge varer til forkerte priser.

Forkerte priser i webshops er en tilbagevendende fejl på grund af tastefejl og automatiske opdateringer.

Mange butikker forsøger at beskytte sig ved at hævde, at kundens bestilling ikke er bindende, før en medarbejder har gennemset ordren - men det kan de ikke.

"Der er nogle butikker, der forbeholder sig retten til at ændre aftalen, hvis der er prisfejl. Men det er efter vores opfattelse et urimeligt aftalevilkår. Man kan ikke sige, at den ene part, kunden, er bundet af aftalen, men at man samtidig forbeholder sig retten til at annullere eller afbryde den," siger Tina Morell Nielsen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

For at undgå at sende store portioner af omsætningen overstyr på prisfejl er flere webbutikker begyndt at sende "bestillingsbekræftelser" eller bestillings-notifikationer til kunderne - i stedet for regulær ordrebekræftelse - i håbet om, at butikken så ikke er forpligtet til at gennemføre handlen, hvis der er prisfejl på hjemmesiden. Men det holder ikke.

En bindende aftale er som hovedregel indgået, allerede når kunden lægger en vare i en virtuel indkøbskurv og trykker køb.
Skrækeksemplet i branchen er en webbutik, der i 2009 blev tvunget til at sælge en havetraktor for 900 kroner. Den skulle have kostet 9.000 kroner.

Gem ikke forbehold i "det med småt"

Men det er faktisk muligt som webshop-ejer at beskytte sig mod forkerte priser.

Teleselskabet 3 kom i sidste uge til at prissætte telefoner op til 5.000 kroner forkert. Hvis svipseren udvikler sig til en forbrugerklagesag, har 3 muligheden for at argumentere for, at kunder, der har købt telefonerne, var i ond tro og altså burde have gennemskuet, at prisen var en fejl.

Men en butiksejer kan også forebygge, at pris-kiks aldrig udvikler sig til klagesager - og diskussionen kommer til at handle om ond eller god tro. Men det kræver meget tydelig information.

"I mange webbutikker sidder man jo med den fornemmelse som forbruger, at købet er gennemført, når man har bestilt og betalt for varen. I de situationer, vil jeg også mene, at man har købt endeligt og i princippet har krav på sin vare," siger Kristian Holte fra klaradvokater.dk

Så hvis en forhandler vil forbeholde sig retten til at ændre eller annullere ordren, efter en kunde har klikket "køb", handler det om at skrue op for informationen, mens kunden er på hjemmesiden. Webbutikken skal meget tydeligt at angive, at tilbud på hjemmesiden ikke er bindende.

"Det handler meget om, hvad køberen får indtryk i starten af købsflowet. Hvis det er fuldstændigt klart, at ordren ikke er bindende, før man får en endelig bekræftelse, så er aftalen ikke bekræftet," uddyber advokat Kristian Holte, der for nylig har udgivet bogen "Praktisk internetjura for virksomheder"

"Men det er formentlig ikke nok at gemme det væk nede i nogle betingelser. Hvis man vil gøre det den vej rundt og forbeholde sig retten til at ændre en ordre, så skal oplysningerne helt up front. Men det er der jo også rig mulighed for," mener Kristian Holte.

Han henviser til, at butikkene kan lave popup-menuer med informationen eller skrive det flere steder gennem købsflowet på hjemmesiden.

"Dybest set er en handel en aftale mellem to mennesker, og så kommer det an på, hvor klart den aftale er formuleret."

LÆS OGSÅ: Havetraktor til chokpris hjemsøger de danske webbutikker




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere