Så dårlig er din smartphone til at holde forbindelsen

De dyre og lækre smartphones er væsentligt dårligere til at holde forbindelsen end de billige modeller.

Artikel top billede

Smartphone-telefonerne er rigtigt dårlige til at holde forbindelsen.

Ifølge Børsen viser en intern måling udarbejdet af et dansk teleselskab, at den nye iPhone 4S eksempelvis er tre gange så tilbøjelig til at tabe forbindelsen som testens vinder, en ældrevenlig Doro-telefon.

Ifølge avisen skyldes problemet, at antennerne i smartphone-telefonerne er dårlige.

Det kan producenterne slippe afsted med, fordi der ikke er nogen krav om, at de skal oplyse forbrugerne om antennernes kvalitet.

Antenneekspert og professor Gert Frølund Pedersen fra Aalborg Universitet siger til Børsen, at der ikke vil ske forbedringer, før der kommer et krav fra forbrugerne.

Samtidig mener han, at det typisk er de mest populære telefoner, der er dårligst udstyret.

"Det er typisk dem, der er stærke markedsledere, som har haft nogle rigtigt dårlige telefoner," siger han til Børsen.

"Det er noget, som operatørerne helst ikke vil snakke om, fordi det jo skyldes, at telefonen er for dårlig," siger han til avisen.

10 gange ringere

Ifølge Gert Frølund Pedersens egne målinger sender den dårligste telefon mere end 10 gange ringere end den bedste.

Helt i bunden er Apples iPhone 4.

"Ser du på, hvordan den sender, når eksempelvis tager den op i venstre hånd, så taber den 1.000 gange den sendende styrke. Den er ringe - men er selvfølgelig en enlig svale," siger han til Børsen.
 
I toppen ligger Doro PhoneEasy 615. Her går der typisk 1.208 minutter mellem episoder, hvor den taber forbindelsen til nettet.

Næstbedst er Santok STK8000 med 1.125 minutter.

Tredjebedst er Nokia 2323 Classic med 853 minutter.

Fjerdebedst er RIM 9105 med 840 minutter.

På femtepladsen ligger LG P970 med 790 minutter.

I bunden finder vi Samsung GT-C3530 med 191 minutter.

Næstdårligst er Sony Ericsson Xperia Neo med 213 minutter.

Tredjeringest er HTC Incredible S med 252 minutter.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S