Artikel top billede

(Foto: Copyright © Peter Phillips, All Rights Reserved. Detta fält får inte ändras eller raderas enligt 6 kap enligt lag (1960:729) / Peter Phillips)

Postens CIO: Sådan outsourcer vi for en milliard

Interview: PostNord har outsourcet for en milliard kroner. Få en stribe gode råd til, hvordan man får sin outsourcing til at køre på skinner fra CIO i PostNord, Joss Delissen.

Læs oså:
Posten outsourcer it for en milliard - 100 it-folk skal flyttes

Interview: PostNord, der er resultatet af sammenlægningen af Post Danmark og svenske Posten AB, har netop underskrevet en it-outsourcing-aftale, der beløber sig til over en milliard kroner.

Aftalen medfører, at firmaet Atos skal står for en stor del af it-driften i post- og logistikkoncernens bagland i de næste syv år. Og en så lang samarbejdsperiode har nogle helt konkrete konsekvenser.

"Vi kan lige så godt være realistiske," siger Joss Delissen, CIO i PostNord til Computerworld.

"Når en aftale løber i så mange år, så vil der dukke problemer op. Derfor er et af de bedste råd, jeg kan give i forbindelse med et outsourcing-projekt, at vælge en leverandør, som du har et godt forhold til. En virksomhed, du har tillid til," siger han.

Et års planlægning

En outsourcing af den kaliber som PostNord har sat i gang, planlægges ikke hen over en weekend. Det er et minutiøst sammensat puslespil, hvor rigtig mange brikker skal falde på plads for at it-systemer i flere lande kan smelte sammen til én enhed.

"Baggrunden for vores outsourcing er sammenlægningen af det danske og det svenske postvæsen, og udfordringen har været at samle to it-systemer til ét for derved at spare penge og arbejde bedre og mere effektivt," fortæller Joss Delissen.

Det projekt har PostNord arbejdet på gennem lang tid, hvilket blandt andet har udmøntet sig i partneraftaler med Logica, TDC og nu også Atos, der skal tage hånd om datacentre og workplace-it i postfirmaet.

Det må være en enorm opgave at angribe et projekt at denne kaliber. Hvordan gjorde I det?

"Det tager rigtig lang tid at beskrive arbejdsprocesserne helt ned i mindste detalje. Men det er nødvendigt, og det har også nogle fremadrettede fordele i form af et langt bedre overblik over virksomhedens arbejdsfunktioner."

"Men det er ikke en plan, man skriver hen over en weekend. Atos-aftalen har taget lige godt et år at få på plads," siger postens CIO og han fortsætter:

"Nu har vi gjort det flere gange, og det viser sig, at når man tager tingene up front, så er man også bedre rustet senere i forløbet. Derfor bruger vi gerne den nødvendige tid i startfasen."

Hvordan holder I et så omfattende projekt i en kort snor, så det ikke løber løbsk?

"Det handler om kontinuitet. Det kan ikke nytte noget, at vi flytter os i ryk. Projektet skal hele tiden flyde og udvikle sig fra server til server og fra applikation til applikation og fra land til land.

Hele planen skal på denne vis være ført ud i livet efter sommeren i 2014," fortæller Joss Delissen.

"Samtidig er det vigtigt, at vi har nogle interne folk, der holder vores leverandør i ørerne, så tingene ikke glider ud af vores hænder. Det betyder, at man må uddanne nogle af de folk, man allerede har, eller ansætte nogle nye, der kan finde ud af at lede og styre projekter."

Læs også:

Posten outsourcer it for en milliard - 100 it-folk skal flyttes




IT-JOB

Azets Insight A/S

QA Test Analyst

ORTEC Nordic A/S

Implementation Consultant

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere