Artikel top billede

Teleselskab dropper Skype-gebyr: Har en ny plan

Tele-gigant har droppet planerne om at kræve et ekstra gebyr for IP-telefoni på mobilnettet. Nu skal en ny forretningsmodel hente pengene hjem.

Læs også:

Danske teleselskaber klar til at spærre for Skype

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-gebyr

Her er de danske teleselskabers planer for Skype-gebyr

Telegiganten TeliaSoneras meget omdiskutterede planer om at opkræve ekstra penge for tjenester som Skype på mobilnettet er nu definitivt lagt i graven.

TeliaSonera bebudede ellers tidligere på året, at selskabet ville til at tage penge for Skype-samtaler og lignende IP-telefoni på mobilnetværket.

Men trods planerne ser det nu ud til, at den voldsomme debat om Skype-afgiften har fået svenskerne til at trække i land.

"Det blev for kompliceret at kommunikere til kunderne," forklarer Linda Timsäter, kommunikationschef i TeliaSonera, til Computersweden.

Pengene skal stadig hentes hos kunderne

I stedet har svenskernes svar på TDC nu valgt en anden strategi.

"Det er mere enkelt at lade IP-telefoni indgå i abonnementet. Vi ønsker, at det skal være enkelt for kunderne," siger Linda Timsäter.

Ifølge vores svenske søstermedie betyder de droppede gebyr-planer, at prisen på selskabets data-abonnementer generelt er steget.

Kommunikationschef Linda Timsäter peger på, at det drejer sig om op til 30 kroner ekstra om måneden eller 360 kroner om året.

Computerswedens beregninger viser, at det vil kunne give en ekstraindtægt på op imod 200 millioner svenske kroner ekstra om året.

TeliaSonera har blandt andet forsøgt sig med Skype-afgiften på det spanske marked, men det blev ingen kommerciel succes, skriver ComputerSweden. 

Spanien var ellers tænkt som et første forsøg på at etablere den nye IP-telefoni-afgift, hvorefter andre lande, herinblandt Danmark, kunne komme på tale.

Skype-gebyr i Danmark?

Det var på Telias pressemøde på Mobile World Congress i februar, at administrerende direktør Lars Nyberg meddelte, at det skulle koste ekstra penge at anvende IP-telefoni på mobildata-netværket.

"80 procent af vores omsætning kommer fra samtaler, og det er vi nødt til at beskytte. Hvis vi siger, at samtaler er gratis, så er den her virksomhed ødelagt. Sammen med alle andre operatører."

Lars Nyberg lagde vægt på, at TeliaSonera har en tradition for at være tidligt ude med nye tiltag, der gør op med eksisterende tilstande på markedet.

Og selvom selskabet ikke er dominerende her i Danmark, og dermed ikke kan diktere udviklingen på samme på som i Sverige, så mente Lars Nyberg, at betaling for IP-telefoni er en nødvendighed alle vegne.

"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra topchefen.

Mødt med hård kritik

Reaktionen fra Forbrugerrådet her i Danmark var ganske voldsom

"Det, de har gang i her, er et eklatant brud på netneutraliteten," sagde Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet, til Computerworld.

TDC, Telenor og 3, der også udbyder mobile bredbåndsløsninger i Danmark, forklarede efterfølgende til Computerworld, at de ikke ville afvise idéen, men omvendt heller ikke var på vej med konkrete tiltag.

Ikke desto mindre viste det tidligere i denne måned, at de danske teleselskaber har i al stilhed har gjort klar til at blokere for den gratis brug af Skype ved at ændre standardbetingelserne.

Læs også:

Danske teleselskaber klar til at spærre for Skype

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-gebyr

Her er de danske teleselskabers planer for Skype-gebyr

Hård kritik: Skype-gebyr kan kvæle internettet

Dansk teleindustri splittet om gebyr på IP-telefoni




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere