Artikel top billede

Han solgte sit firma for 300 millioner - og fortrød det

"At sælge sit firma er som at sælge en del af sig selv," siger Thomas Holm Jensen.

Der burde være jubel og smil, når der havner næsten 100 millioner kroner på bankkontoen. Det var der også i hvedebrødsdagene, da de tre stiftere af SoftScan i 2009 solgte deres succesfulde spam-bekæmpelsesfirma til Symantec.

Men salgsdirektør Thomas Holm Jensen fortæller i dag, at han næsten fortrød salget.

"Jeg følte et tab. En følelse som var svær at gøre op i penge. Det var mærkeligt. Jeg følte jo ikke, at jeg kunne andet end det. Jeg talte også med andre, der har prøvet at sælge deres firmaer, og de har åbenbart oplevet præcis den samme følelse," siger Thomas Holm Jensen, som dengang næsten fortrød salget.

"Det handlede om, at jeg ikke troede, at jeg kunne skabe en success uden for SoftScan, og derfor ville jeg holde fast ved det, jeg havde. Det føltes som at sælge en del af sig selv, når man sælger sin virksomhed".

Thomas Holm Jensen har i år kastet sig ud i et nyt opstartseventyr med Deskwolf. En online suite af markedsføringsredskaber til små og mellemstore virksomheder.

Som at miste 150 venner

Men selv om supersælgeren har fundet en ny gulerod at jage, sidder afskeden med hans første store succesvirksomhed stadig klart i hukommelsen.

"Du skal tænke på, at jeg var vant til at komme ind på et kontor, som jeg selv havde været med til at bygge op, og 150 glade folk, som jeg selv havde ansat mange af. Jeg følte, at jeg gjorde gavn der," siger Thomas Holm Jensen.

Thomas Holm Jensen er kendt for at skabe gejst og fest i salgsafdelingen med udklædning, konkurrencer og dans.

"Jeg var omgivet af en masse unge mennesker, som var glade for at gå på arbejde. Det var der, jeg fik mit fix. Det er det, jeg er god til. At skabe hype og god stemning i en salgsafdeling. Men da jeg havde sat min underskrift og solgt, føltes det, som om 80 mand vendte mig ryggen på samme tid. Et mærkeligt vakuum," siger Thomas Holm Jensen.

Jeg skal være forelsket

Men Thomas Holm Jensen er kommet ud af tomrummet nu. Han har været med til at opstarte sin tidligere kollegaers nye foretagende Panorama9 og forladt det igen. Men han vil være iværksætter. Så meget at han faktisk lejede sine nuværende kontorlokaler i indre København - lang tid før han vidste, hvad han egentlig ville beskæftige sig med.

SoftScan blev solgt til en værdi på anslået 300 millioner kroner. Den store bankbog fik mange lykkeriddere til at falbyde forretningsplaner og få Thomas Holm Jensen med om bord.

"Jeg har holdt rigitg mange møder på Emmerys. Jeg troede, det ville være nemt at finde en god idé med millioner på bankbogen. Men jeg blev aldrig rigtig forelsket i de ideer, som jeg fik præsenteret," siger Thomas Holm Jensen.

Derfor har han søgt tilbage til noget af det, han er bedst til, og som tiltaler ham mest. Traditionelt salg og kontakt med SMB-markedet (Small Medium Business).

"Alt jeg har rørt ved gennem tiden, har haft noget med SMB at gøre. Jeg synes, de firmaer sætter meget mere pris på, at man leverer en god service og et godt produkt til pengene end i store firmaer, der ofte er vant til at blive serviceret. Det er ikke så sexet at sælge til en slagter eller en blomsterhandler, men det er nogle taknemmelige kunder, og det synes jeg er berigende," siger Thomas Holm Jensen.

Men fokuseringen på markedets mindste firmaer er selvfølgelig også en klar forretningsmæssig prioritering.

"Vores kunder har en størrelse, der gør, at vores store konkurrenter slet ikke kan servicere dem - eller måske slet ikke gider. Så på den måde mener vi, at vi har skabt et hul i markedet."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere