Artikel top billede

Nu kan du få elektronisk rat i din næste bil

Som det første bilfirma i verden vil Nissan nu bygge en bil med fuldelektronisk rat. Slut med mekanisk styring af hjulene.

I fly har man i mange år haft det, der kendes som "fly-by-wire". Det betyder, at flyet har et elektronisk system til at bevæge kontrolfladerne. I de gamle fly var der et mekanisk eller hydraulisk system, hvor der er en direkte fysisk forbindelse mellem kontrolfladerne og rorpinden i cockpittet. I biler er der stadig en sådan mekanisk forbindelse mellem rattet og hjulene - men det bliver anderledes nu.

Nissan har netop meddelt, at man kommer med en bil med fuldelektronisk styring inden for det næste år. Dermed er Nissan den første bilproducent i verden, der indfører "drive-by-wire".

Der er ikke længere en direkte kontakt mellem rattet og bilens hjul - det er kun elektriske signaler, der sendes frem og tilbage. Du kan rive i rattet, lige så meget du vil. Det udløser blot et signal om, at hjulene skal dreje i en bestemt retning.

Den klassiske ratsøjle er altså væk. Rattet er forbundet med tom luft. Hvis den elektroniske styreboks ikke virker, sker der ingenting, når du drejer på rattet. Og dog. For Nissan har indbygget en sikkerheds-funktion, som kobler rattet til en mekanisk styring, hvis elektronikken svigter. Går det helt galt, kan du stadig dreje hjulene ved at hive i rattet.

I første omgang vil Nissan bruge den elektroniske styring i en model i luksusserien Infiniti. Det er endnu et skridt på vejen mod den selvkørende, automatiske bil. De fleste biler har allerede en elektronisk gaspedal, men bremserne og rattet fungerer stadig mekanisk.

Med det elektroniske system kan bilen selv gribe ind, hvis bilen bliver presset af sidevind eller kommer ud i en anden farlig situation. Nissan vil også udstyre sine biler med sensorer og et kamera, der er installeret under bakspejlet. Informationerne fra kameraet sendes direkte til kontrolsystemet.

Det er stadig bilisten, der styrer, men bilen er i stand til at korrigere og overtage kontrollen, hvis den registrerer en mulig fare. I praksis betyder det også, at du skal foretage færre bevægelser med rattet.

Systemet skulle også være i stand til at genkende forhindringer på vejbanen og styre forbi. Det samme gælder, hvis bilisten falder i søvn - så sørger systemet selv for at holde bilen på vejen. Det er altså en slags hybrid mellem den almindelige bil og de selvkørende robotbiler, som Google og andre tester i øjeblikket.

Der er flere informationer om systemet i dette tekniske dokument fra Nissan.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere