Artikel top billede

Flere KMD-ansatte bliver spist af med egen-betalt frokost. (Foto: Povl D. Rasmussen)

KMD-chef: Derfor tog vi betalt frokost fra ansatte

Det er slut med betalt frokost for visse KMD-ansatte, og det er der en særlig grund til, forklarer KMD-direktør.

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.

It-giganten KMD er blevet hevet i Arbejdsretten af HK på grund af en frokost-strid.

Læs mere her.

Sagen er den, at KMD udskilte sin BPO-forretning, og i den forbindelse fjernede gratis frokost til de ansatte.

"Det er rigtigt, at BPO (Business Process Outsourcing) i forbindelse med de organisatoriske ændringer også besluttede, at medarbejderne i BPO forretningen fik ændrede personalevilkår, således at de ikke længere har betalt frokost," udtaler Karin Hindkjær, der er HR- og Kommunikationsdirektør i KMD.

"Det er ikke sædvanligt i branchen at have betalt frokost, og derfor blev medarbejdervilkårene justeret til konkurrencesituationen," forklarer hun videre. 
 
Enig om at være uenig om frokosten
Samtidig understreger hun, at alt er foregået efter de gældende regler på området.

"Det er både KMD's og BPO's opfattelse, at vi helt og holdent har levet op til vores forpligtigelser i forbindelse med ændringerne," udtaler hun.

"HK er imidlertid ikke enige i dette, og derfor er vi blevet enige om at være uenige på dette punkt - og af samme årsag skal arbejdsretten nu træffe afgørelse, hvilket er normal procedure i sådanne sager," lyder det fra Karin Hindkjær. 

Endelig forklarer hun, at KMD i sin tid udskilte BPO-forretningen, fordi man "ikke var stærke nok på pris".

"Derfor besluttede vi tilbage i 2010 at udskille vores BPO forretning til et selvstændigt selskab."

"Det gjorde vi for at sikre, at BPO forretningen fortsat er sund til gavn for kunder, virksomhed og medarbejdere," slutter personaledirektøren.

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere