Artikel top billede

Sådan bliver din webshop vist øverst i Google

Undrer du dig over, hvorfor din webshop først dukker op på side 10 i Google? Se her, hvordan du laver om på dét.

Du kan godt komme til tops i søgeresultaterne på Google uden at betale dig fra det.

Det handler simpelthen om at positionere sig på søgeord, i daglig tale søgemaskineoptimering eller SEO (Search Engine Optimization).

Men hvorfor er det så vigtigt?

"Der er mange webshops om buddet. Google viser kun nogle resultater på første side, og ligger du på side tre, får du intet salg. Så skal du betale dig til reklame," forklarer Henrik Bondtofte, der er specialist i søgemaskineoptimering.

Det er ifølge Henrik Bondtofte derfor en god investering, der betaler sig hjem på den lange bane, hvis du får styr på dine søgeord.

"SEO giver dig kunder i butikken," siger han og anbefaler, at du som nybegynder kigger efter guides på nettet og henter nogle gratis SEO-værktøjer. 

De gratis værktøjer hjælper dig med en del af de udfordringer, du har med dine søgeord.

Open source-løsninger

Når du vælger din webshop-løsning, skal du undersøge, om den er nem at søgeoptimere.

"Open Source er stort set altid godt. Kig på de største og mest populære, så går du ikke helt galt i byen," siger Henrik Bondtofte.

Fordelen ved open source-løsningerne er ifølge SEO-specialisten, at der findes et hav af plugins, der kan lave grundarbejdet for dig. 

Det kunne være Yoast, der blandt andet er udviklet til Wordpress.

På næste side får du nogle hurtige råd til, hvordan du kommer i gang med at søgemaskineoptimere din webshop.

Her er nogle hurtige råd til søgemaskineoptimeringen

Det vigtigste og allerførste, du skal sørge for, er at bruge søgeordsanalyse.

Måske synes du, at et produkt har et smart navn, men det er muligvis ikke det ord, som folk søger på, når de er på udkig efter produktet.

"Derfor skal du bruge de søgeord, som folk benytter, på din side. Her kan du bruge Googles søgeordsværktøj," forklarer Henrik Bondtofte.

Herefter skal du sørge for, at du har nogle gode og sælgende tekster, lyder hans anbefaling. Blandt andet skal ord gå igen.

Sidetitler skal være i orden

Ud over gode tekster er det ifølge Henrik Bondtofte en rigtig god idé at kigge på titlerne på dine sider.

"Sidetitler står øverst i browseren, og Google lægger stor vægt på det," forklarer han.

En anden god idé er at gøre noget ud af det visuelle på siden.

"Videopræsentationer af produkter kan for eksempel give fremvisninger i en videosøgning," siger Henrik Bondtofte.

Hans generelle råd er, at du er langt mere grundig end konkurrenterne, og kan du ikke være lige grundig med alle dine produktbeskrivelser, så prioriter det vigtigste.

"Det giver også en bedre oplevelse for brugeren," påpeger Henrik Bondtofte.

Link til din side

En anden vigtig ting, når du skal længere op i Googles søgeresultater, er at få folk til at besøge din side.

"Indgående links til din hjemmeside er en rigtig god idé. Snak om den og skriv adressen, så folk besøger den," forklarer Henrik Bondtofte.

Links kan også fungere som anbefalinger, hvis de bliver delt på de sociale medier, tilføjer han.

"Søgeresultater bliver personaliseret med, hvem du er forbundet med på eksempelvis Google Plus," fortæller Henrik Bondtofte

Opret en side på Google Plus

Mange opfatter Google Plus som en spøgelsesby, når det kommer til sociale medier.

Det er dog ifølge Henrik Bondtofte en rigtig god idé at oprette en side på netop Google Plus, hvis du vil til tops i søgeresultaterne.

Generelt er det en god idé at være synlig på de sociale medier.

"Det giver nogle positive signaler, at folk 'liker' din webshop, og god omtale betyder, at folk lægger mærke til dig," siger Henrik Bondtofte og tilføjer, at Google i 2013 vil forsøge sig med at identificere ekspert-viden.

Det handler derfor også om at vise, at du er ekspert inden for netop dit område.

Henrik Bondtofte appellerer dog til, at du bruger din sunde fornuft, når du skal blive set.

Derfor bør du også undgå spam. 

"En god måde at få omtale på er at udsende en pressemeddelelse. Men det skal ikke kun handle om produktet, men også om, hvordan det skaber værdi," siger han.




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

Software Engineer

Capgemini Danmark A/S

IT System Administrator

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

SAP Project Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere