Sådan bliver din webshop vist øverst i Google

Undrer du dig over, hvorfor din webshop først dukker op på side 10 i Google? Se her, hvordan du laver om på dét.

Artikel top billede

Du kan godt komme til tops i søgeresultaterne på Google uden at betale dig fra det.

Det handler simpelthen om at positionere sig på søgeord, i daglig tale søgemaskineoptimering eller SEO (Search Engine Optimization).

Men hvorfor er det så vigtigt?

"Der er mange webshops om buddet. Google viser kun nogle resultater på første side, og ligger du på side tre, får du intet salg. Så skal du betale dig til reklame," forklarer Henrik Bondtofte, der er specialist i søgemaskineoptimering.

Det er ifølge Henrik Bondtofte derfor en god investering, der betaler sig hjem på den lange bane, hvis du får styr på dine søgeord.

"SEO giver dig kunder i butikken," siger han og anbefaler, at du som nybegynder kigger efter guides på nettet og henter nogle gratis SEO-værktøjer. 

De gratis værktøjer hjælper dig med en del af de udfordringer, du har med dine søgeord.

Open source-løsninger

Når du vælger din webshop-løsning, skal du undersøge, om den er nem at søgeoptimere.

"Open Source er stort set altid godt. Kig på de største og mest populære, så går du ikke helt galt i byen," siger Henrik Bondtofte.

Fordelen ved open source-løsningerne er ifølge SEO-specialisten, at der findes et hav af plugins, der kan lave grundarbejdet for dig. 

Det kunne være Yoast, der blandt andet er udviklet til Wordpress.

På næste side får du nogle hurtige råd til, hvordan du kommer i gang med at søgemaskineoptimere din webshop.

Her er nogle hurtige råd til søgemaskineoptimeringen

Det vigtigste og allerførste, du skal sørge for, er at bruge søgeordsanalyse.

Måske synes du, at et produkt har et smart navn, men det er muligvis ikke det ord, som folk søger på, når de er på udkig efter produktet.

"Derfor skal du bruge de søgeord, som folk benytter, på din side. Her kan du bruge Googles søgeordsværktøj," forklarer Henrik Bondtofte.

Herefter skal du sørge for, at du har nogle gode og sælgende tekster, lyder hans anbefaling. Blandt andet skal ord gå igen.

Sidetitler skal være i orden

Ud over gode tekster er det ifølge Henrik Bondtofte en rigtig god idé at kigge på titlerne på dine sider.

"Sidetitler står øverst i browseren, og Google lægger stor vægt på det," forklarer han.

En anden god idé er at gøre noget ud af det visuelle på siden.

"Videopræsentationer af produkter kan for eksempel give fremvisninger i en videosøgning," siger Henrik Bondtofte.

Hans generelle råd er, at du er langt mere grundig end konkurrenterne, og kan du ikke være lige grundig med alle dine produktbeskrivelser, så prioriter det vigtigste.

"Det giver også en bedre oplevelse for brugeren," påpeger Henrik Bondtofte.

Link til din side

En anden vigtig ting, når du skal længere op i Googles søgeresultater, er at få folk til at besøge din side.

"Indgående links til din hjemmeside er en rigtig god idé. Snak om den og skriv adressen, så folk besøger den," forklarer Henrik Bondtofte.

Links kan også fungere som anbefalinger, hvis de bliver delt på de sociale medier, tilføjer han.

"Søgeresultater bliver personaliseret med, hvem du er forbundet med på eksempelvis Google Plus," fortæller Henrik Bondtofte

Opret en side på Google Plus

Mange opfatter Google Plus som en spøgelsesby, når det kommer til sociale medier.

Det er dog ifølge Henrik Bondtofte en rigtig god idé at oprette en side på netop Google Plus, hvis du vil til tops i søgeresultaterne.

Generelt er det en god idé at være synlig på de sociale medier.

"Det giver nogle positive signaler, at folk 'liker' din webshop, og god omtale betyder, at folk lægger mærke til dig," siger Henrik Bondtofte og tilføjer, at Google i 2013 vil forsøge sig med at identificere ekspert-viden.

Det handler derfor også om at vise, at du er ekspert inden for netop dit område.

Henrik Bondtofte appellerer dog til, at du bruger din sunde fornuft, når du skal blive set.

Derfor bør du også undgå spam. 

"En god måde at få omtale på er at udsende en pressemeddelelse. Men det skal ikke kun handle om produktet, men også om, hvordan det skaber værdi," siger han.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car