Mange tager en ferie fra Facebook

Hver tredje Facebook-bruger har taget en frivillig pause fra det sociale netværk på flere uger, fortæller ny undersøgelse.

Artikel top billede

Det kan være meget anstrengende at følge med i vennernes liv på Facebook og holde sin profil opdateret med alle de små og store ting, som man ønsker at dele med resten af verden. Derfor er det måske ikke så overraskende, at hver tredje Facebook-bruger har valgt at holde en frivillig ferie fra det sociale netværk i en periode på adskillige uger. Det fortæller en ny undersøgelse fra Pew Internet and American Life Project.

Det er kun amerikanske Facebook-brugere, der har deltaget i undersøgelsen, men resultaterne kan formentlig også overføres til resten af verden. Det er 61 pct. af de adspurgte, der har taget ugelange pauser fra det sociale netværk. Blandt de mest hyppige årsager nævnes mangel på tid eller interesse, for meget negativt indhold eller konflikter på det sociale netværk, kedsomhed eller problemer med sikkerheden.

En del af brugerne føler, at de tilbringer for meget tid på det sociale netværk og er altså bange for at komme ind i en form for afhængighed, mens en mindre gruppe (4 pct.) synes, at deres privatliv er for eksponeret online.

Den nye undersøgelse bekræfter også, at Facebook faktisk mister brugere. Blandt dem, som ikke bruger det sociale netværk, svarer hver femte, at de har haft en konto og efterfølgende slettet den. Det begrundes typisk med, at Facebook er en tidsrøver, eller at der kommer for mange beskeder.

Alligevel ser det ud til, at Facebook bliver brugt mere intensivt end tidligere. Det er 41 pct. af de adspurgte Facebook-brugere, der er på tjenesten hver dag, og det er steget fra 33 pct. i august 2011. Det er især kvinderne, der bruger mere tid på det sociale netværk.

Kun tre procent af de adspurgte siger dog, at de regner med at bruge tjenesten endnu mere fremover, og kun otte procent af dem uden Facebook forventer, at de vil melde sig til det sociale netværk. Så det ser ud til, at potentialet for vækst er begrænset - i hvert fald i USA.

I aldersgruppen mellem 18 og 29 år er det ligefrem 38 procent, som forventer (eller måske bare håber), at de kommer til at tilbringe mindre tid på det sociale netværk fremover.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S