Artikel top billede

Der investeres flere penge i it - men ikke i it-afdelingen

It-afdelingerne går bag af dansen og lader andre forretningsenheder styre it-innovationen. Det kan kan give store problemer.

Alt for ofte er it-afdelingen ikke nok oppe på dupperne i forhold til at forretningens ønske om at differentiere sig og innovere ved hjælp af ny teknologi.

Sådan skriver Forrester-rådgiver Brian Hopkins i et blogindlæg.

"Mange arkitekter og teknologi-ledere tager en tilbageholdende tilgang til at introducere ny, 'bleeding edge'-teknologi, fordi de befinder sig i en meget konservativ branche, der ikke ændrer sig ret meget."

Brian Hopkins blogindlæg tager udgangspunkt i en undersøgelse, hvor 1.000 virksomhedsledere i USA og Europa er blevet spurgt til deres planlagte investeringer i teknologi-medarbejdere, der ikke er en del af selve it-afdelingen.

Her er der markant færre virksomheder i 2012 end i 2011, der forventer et fald i investeringerne, og en klar stigning i virksomheder, der forventer øgede investeringer på mere end 10 procent.

It-afdelingen mister kontrollen

Det fortæller, at der skam finder masser af investeringer i ny teknologi og teknologi-kompetencer sted, men at det bare ikke nødvendigvis er noget, it-direktøren og it-afdelingen står for.

I stedet finder investeringerne sted andre steder i organisationen.

"Det er ikke sandsynligt, at dette vil ændre sig i den nærmeste fremtid, så det udgør en stor udfordring for CIO'er og deres teams," lyder det fra Brian Hopkins.

Samme trend ses også her i Danmark, fortalte Olav Frølich, partner og rådgiver i Devoteam, for nylig til Computerworld.

"Faktisk ser vi, at en del beslutninger slet ikke bliver truffet af it-cheferne," sagde han. Sat på spidsen har de seneste års massive cloud-fokus betydet, at it-chefen ikke længere bestemmer over, hvilke løsninger, der tages i brug i virksomheden.

"I gamle dage var forretningen afhængig af, at det skulle køre på det fysiske servere. Da havde man kontrollen med it, men i dag har man ikke den samme fysiske kontrol med, hvad der bliver anskaffet."

Brian Hopkins fra Forrester mener, at it-arkitekterne i stigende grad vil komme til at spille en nøglerolle, fordi det er nødvendigt, at man kobler forretningsinnovation med en dyb forståelse af mulighederne og begrænsningerne med kompleks ny teknologi.

Sådan skal it-afdelingen gribe det an

Konkret lyder rådet derfor, at man som it-afdeling skal skabe tillid i forhold til de forretningsenheder, der innoverer ved hjælp af ny it og opbygger det, man kalder skygge-it.

"Hjælp dem med at tilfredsstille brændende behov og kom med svar på deres problemer," skriver Brian Hopkins.

Samme råd havde Devoteams Olav Frølich for nylig i en artikel på Computerworld.

Han pegede på, at det ikke er uproblematisk, når alle mulige afdelinger i virksomheden begynder at træffe egne it-beslutninger.

"Hvis man laver en beslutning hen over hovedet på ens it-afdeling, glemmer man måske at tænke hele vejen rundt om ens behov."

"Der kommer lynhurtigt et behov for, at man skal have integration mellem det eksterne system og det, man har stående i kælderen."

Han mener, at man som it-chef skal forholde sig til den nye verden: 

"Du kommer til at afgive noget kontrol, som du havde i gamle dage. Min holdning er, at man skal afgive kontrollen - men på en kontrolleret måde i stedet for, at det sker tilfældigt. Man skal sørge for, at virksomheden på bedst mulige måde får noget ud af de valgmuligheder, der er i dag."

Læs også:

Derfor er du nødt til hele tiden at købe ny it

Denne trend kan forandre dit it-setup totalt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere