Ny strategi fra HP: Derfor skal kunderne købe hos os

HP vil væk fra den brogede produkt-portefølje.

Artikel top billede

Design, design, design.

Sådan lyder det nye mantra fra pc-producenten HP, der kæmper for at beholde sin position i toppen på listen over verdens største pc-firmaer, hvor selskabet især udfordres af kinesiske Lenovo.

HP sigter efter, at en opfrisket og fornyet design-linie vil få kunderne til at foretrække et HP-computer.

Centralt i den nye linie er, at HP standardiserer både designet og en række funktioner i både selskabets bærbare computere og tablet-computere.

Det skal dels gøre det nemmere for forbrugerne at identificere HP's computere, dels mindske produktionsomkostningerne.

Med beslutningen følger HP på mange måder i kølvandet på Apple, der for længst har standardiseret materialer, farver, design og funktioner, mens HP's portefølje hidtil har været meget broget.

Det skyldes, at HP har arbejdet med produkt-vertikaler, der hver især har bygget på forskellige ideer, strategier og produkt-design.

"Når jeg har set på en maskine, så har intet fortalt mig, at det er en HP," siger Chad Paris, der er kreativ direktør for HP's notebook-design-afdeling til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Standardiserer logoer

Et eksempel er, at HP nu standardiserer brugen af noget så enkelt som HP-logoet, der tidligere har optrådt i flere forskellige udgaver på forskellige maskiner.

"Tidligere har vi set måske 20 forskellige logo-størrelser i forskellige farver på tværs af produkterne. Nu bliver de konsistente," siger Chad Paris.

HP har tidligere forsøgt at personalisere sine produkter ved at udbyde dem i mange forskellige farver. Blandt andet har selskabet samarbejdet med modedesigneren Vivienne Tam.

Fremover vil selskabet satse på langt færre farver og mere ens design, selvom Chad Paris understreger, at det vil blive en løbende proces.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

PensionDanmark

IT Security Specialist

Københavnsområdet

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S