Dansk virksomhed lækker kundernes private oplysninger

Ved at udføre en simpel Google-søgning vælter det frem med personfølsomme oplysninger om virksomheden Danlands kunder, fortæller frustreret bruger.

Artikel top billede

Virksomheden Danland, der ifølge deres egen hjemmeside har Danmarks største udbud af feriecentre, sjusker med kundernes private oplysninger.

Det drejer sig om oplysninger, som virksomhedens kunder afgiver ved booking af Danlands udlejningsejendomme, og derudover drejer det sig samtidig om fakturerings-oplysninger.

Med lidt teknisk snilde eller blot en simpel Google-søgning kan enhver derfor udtrække alle virksomhedens booking-informationer, der eksisterer i den bagvedliggende database.

Det drejer sig om kundens navn, adresse, e-mail, telefonnummer, lejlighedstype, lejeperiode, lejlighedens beliggenhed, lejlighedens ejer, pris for udlejning og betalingsinformationer.

Det fortæller en af virksomhedens kunder, der opdagede problemet på grund af en bestilling.

"Jeg fik tilsendt en e-mail med en kvittering og information om, at jeg nu kunne finde mine oplysninger bag et link. Her så jeg, at jeg bare kunne klikke på linket uden at skulle identificere mig med en kode," fortæller Troels Kjems til Computerworld.

Men på trods af flere henvendelser fra Troels Kjems vil Danland tilsyneladende ikke ændre deres praksis omkring hjemmesiden.

"Ved at kende adressen på linket kan du klikke dig frem til oplysningerne, der ikke er gemt bag et login eller anden form for validering."

Google fortæller dig alt

Ved at kende adressen på linket kan du klikke dig frem til oplysningerne, der ikke er gemt bag et login eller anden form for validering.

Det betyder samtidig, at søgegiganten Google har fri adgang til oplysningerne, og flere kunder må nu sande, at deres personfølsomme oplysninger kan findes ved en simpel Google-søgning.

"Hvis du eksempelvis afgrænser din Google-søgning til kun at søge informationer fra Danlands booking-hjemmeside, kommer der mange private informationer frem," siger Troels Kjems.

Ifølge Troels Kjems indekserer Google informationerne og gør dem søgbare, hvis kunderne eksempelvis modtager sit booking-link til deres Gmail-konto, eller hvis kunden har installeret Google Toolbar i sin browser.

"Jeg kunne se, at Google havde indekseret andre kunders oplysninger, men jeg tror dog ikke, at mine egne oplysninger ligger tilgængeligt på Google endnu," fortæller Troels Kjems.

Simpelt værktøj kan trække alle oplysningerne ud

Men Troels Kjems ser ikke Googles indeksering som den største trussel, når det handler om kompromitteringen af de personfølsomme oplysninger.

"Det største problem er, at én gennemsnitlig programmør vil kunne lave et lille program, der skyder forespørgsler af sted mod hjemmesiden, og på den måde kan vedkommende trække alle informationer ud på alle, der har gennemført bookinger gennem hjemmesiden." siger Troels Kjems.

Problemet består i, at udefrakommende blot kan ændre i det link, som får webserveren til at vise de personfølsomme data.

"Du kan simpelthen bare ændre linket, og på den måde er det muligt at indhente andres fakturaer." fortæller Troels Kjems.

Troels Kjems: Danland giver kriminelle frit slag

Selvom det største problem omkring de personfølsomme oplysninger umiddelbart er, at det er muligt for udefra kommende at skaffe sig adgang til informationerne, så er det ikke kun det, som Troels Kjems bekymrer sig om.

"I mine øjne er det værste, at man kan se, hvornår jeg er på ferie. Det betyder jo, at tyveknægte kan regne ud, hvornår de kan begå indbrud i min privatbolig, hvis adresse også fremgår af fakturaen," siger Troels Kjems.

Han fremhæver samtidig, at oplysningerne, der kan indhentes via hjemmesiden, også kan afslører helt andre detaljer, som ikke burde være tilgængelige.

"Man kan også forestille sig, at fakturaerne indeholder hemmelige adresser på personer, der ønsker at skjule disse oplysninger af den ene eller anden grund."

Danland ser ingen grund til at ændre systemet

Troels Kjems kontaktede Danland omkring problematikken tirsdag den 18. juni og fik i første omgang fat i virksomhedens kundeservice.

"Kundeservice kontaktede mig igen en time derefter, hvor jeg fik en besked om, at de ville undersøge problemet, og at sagen havde virksomhedens højeste prioritet," siger Troels Kjems.

Selv om kundeservice behandlede sagen med "højeste prioritet", betyder det tilsyneladende ikke, at virksomheden vil ændre sin praksis.

"Der gik yderligere én dag, hvor der ikke skete noget. Jeg skrev til dem igen, hvor jeg blev kontaktet af deres online-salgschef, der sagde, at han ikke umiddelbart kunne se, hvad problemet egentlig var, men jeg blev dog takket for mit input."

Læs også:

Danland erkender: Følsomme kundedata er frit tilgængelige

Efter det store CSC-hack: Flere sager på vej

Så følsomme data ligger gemt i hacket politisystem

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    IGNITE Graduate Program 2026

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S