Virksomhed erkender: Ja, vores kundedata er frit tilgængelige

Danland erkender, at uvedkommende kan trække alle kundernes personfølsomme informationer ud af systemet. Virksomheden vil nu lukke hullet.

Artikel top billede

Ifølge Danland arbejder virksomheden lige nu på at lave hjemmesiden om, så det i fremtiden ikke bliver muligt at trække kundernes personfølsomme-data ud. Grafik: Computerworld.

Efter afsløringen af, at Danland lækker kundernes personfølsomme oplysninger til Google, og det samtidig er muligt for uvedkommende at trække alle kundernes personfølsomme-data ud af systemet, vil virksomheden nu lukke hullerne i booking-hjemmesiden.

"Vi er i gang med at fejlsøge på problemet," lyder det kort fra Danlands online salgschef, Jan Henriksen.

Udtalelsen fra Danland kommer, efter at en frustreret kunde i flere omgange har forsøgt at få virksomheden til at lukke hullet.

Ifølge kunden Troels Kjems, der gennem en bestilling på virksomhedens hjemmeside fandt problemerne, mente Danland i første omgang ikke, at problemet var noget særligt.

Men den udlægning af sagen er helt forkert, mener virksomhedens online salgschef.

Danland: Vi retter så hurtigt vi kan
Ifølge Danland arbejder virksomheden lige nu på at lave hjemmesiden om, så det i fremtiden ikke bliver muligt at trække kundernes personfølsomme data ud.

Hvordan har I det med, at flere af jeres kunders personfølsomme data kan findes via Google-søgninger?

"Det er et ret dumt spørgsmål. Det har vi det ikke godt med, det er klart. Det siger sig selv," siger Jan Henriksen.

Selv om virksomheden nu vil sørge for, at kundernes data ikke er tilgængelige for uvedkommende, kan Danland ikke sige noget om, hvornår hullet bliver lukket.

Hvornår er problemet løst?

"Lige så hurtigt vi kan. Jeg kan ikke spå ud i fremtiden, vores folk er i gang lige nu og er ved lave rettelser."

Salgschef: Du skal ikke omgå sandheden
Den frustrerede kunde Troels Kjems gjorde både Danland og Computerworld opmærksom på, at det via lidt teknisk snilde i princippet er muligt at trække alle Danlands booking-informationer ud af systemet.

Det vil sige alle virksomhedens bestillingsinformationer, der indbefatter kundens navn, adresse, e-mail, telefonnummer, lejlighedstype, lejeperiode, lejlighedens beliggenhed, lejlighedens ejer, pris for udlejning og betalingsinformationer.

Men salgschefen mener dog ikke selv, at problemet er så stort.

Hvor længe har det været muligt at gå ind og ændre linket og på den måde trække en vilkårlig kundes oplysninger ud?

"Det er ikke helt korrekt. Du skal passe på med at omgå sandheden alt for lemfældigt. Du kan lave en Google site-search [afgrænset Google-søgning, red.], og så kan du få information omkring én bookning op. Men du kan ikke ændre i de data, der står derinde. Du kan heller ikke umiddelbart gå op og ændre i url'en og få et nyt lejebevis frem," udtaler Jan Henriksen.

Hvorfor kan man ikke ændre url'en og trække et nyt lejebevis frem?

"Den url er unik og bliver ikke genereret fortløbende, men tilfældigt," lyder det. 

Men hvis jeg nu gik ind og ændrede jeres url og besøgte jeres hjemmeside én million gange, hver gang med et nyt nummer, så vil jeg vel godt kunne trække alle kundernes lejebeviser ud?

"Det har du ret i. Hvis du ikke har andet at lave end at copy-paste én million gange, så er det helt korrekt," siger Jan Henriksen.

"Det har du ret i. Hvis du ikke har andet at lave end at copy-paste én million gange, så er det helt korrekt"

Danland: Vi reagerede med det samme
Ifølge Danlands kunde Troels Kjems forsøgte virksomheden i første omgang at nedtone problemet. Men den udlægning er ikke korrekt, mener Danland-chefen:

"Det er ikke helt korrekt. Meldingen til ham var, at vi ikke kunne se de site-searchs [afgrænsede Google-søgning, red.] han lavede, men at vi var i gang med at fejlsøge ud fra de informationer, som han havde givet os," fortæller Jan Henriksen og afslutter:

"Vi bad om et skærmdump af de site-searchs, han havde lavet. Det modtog vi, og så har vi været i gang med at finde ud af, hvor det er gået galt, og hvordan vi kan rette det. Det skrev jeg til Troels i lørdags."

Læs også:

Dansk virksomhed lækker kundernes private oplysninger

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Jyske Bank

    Kvantitativ Analytiker

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Datacentertekniker til PET

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S