Den sikre vej mod outsourcing-fiasko: Undgå disse udbredte brølere

ComputerViews: Vi har det med at begå de samme brølere, når vi skal outsource it. Her får du nogle fif til de ting, som du bør være opmærksom på - og som du sikkert overser.

Artikel top billede

(Foto: Anatoly Vartanov (c) 2008 / Anatoly Vartanov aka UltraONE)

ComputerViews: Der findes efterhånden ikke mange virksomheder, der ikke i en eller anden udstrækning har arbejdet med at outsource hele eller dele af deres it-setup.

Siden manøvren med at outsource it er så udbredt, skulle man tro, at det efterhånden ville være muligt at lære af hinandens fejl i en grad, så man næsten kunne undgå problemer.

Men sådan er det ikke.

Faktisk tyder meget endda på, at det er de samme fejl, der går igen, mens de succcesfulde projekter er mere individuelle i deres natur.

Hvorfor: Dybest set fordi de erfaringer og konklusioner og den lærdom, der ligger i enhver fejl, ofte har svært ved at rodfæste sig på en måde, der gør dem nyttige, næste gang virksomheden står over for en outsourcing-opgave.

Udfordringen ligger i, at de hårdt erhvervede erfaringer om outsourcing-projektets faldgruber også skal kunne anvendes af andre end dem, der har været direkte involveret - også selv om der kommer nye folk, nye chefer og nye strukturer i butikken.

Lad os tage et kig på nogle af de ting, der oftest går galt, og som du bør forsøge at tage højde for.

Misser konsekvenserne for alle

Langt de fleste outsourcing-projekter bliver sat i søen, fordi virksomheden og CIO'en ser en mulighed for at få bedre it-service til en lavere pris.

Outsourcing-leverandørerne er som regel ganske ferme til at levere tal og dokumentation for, at det bliver tilfældet, hvorefter processen sættes i gang.

Alle er klar over, at outsourcingen bliver en forandring for organisationen og dens arbejdsgange.

Men ikke mange har fuldt overblik over præcist hvor, hvor mange, hvor meget og hvordan transformationen vil ramme i organisationen.

Sørg for at få fuldt overblik over de organisatoriske konsekvenser, som outsourcingen vil føre til.

Du glemmer prisen - og aner ikke hvad den er

Økonomien smutter

Muligheden for at spare penge er blandt de væsentligste grunde til at gå i gang med outsourcing-projekterne.

Det fulde overblik kræver imidlertid, at man i forbindelse med business casen foretager en grundig og gennemgående økonomisk analyse af det nye scenarie, hvor alt kommer med, og intet bliver glemt - også de fulde økonomiske konsekvenser af organisations- og procesforandringerne helt ude i de enkelte kontorer.

Ellers risikerer du at stå med en økonomi, der pludselig er langt værre end forventet efter outsourcingen. Og det var jo ikke meningen.

Sørg for at få overblik over, hvem der eksempelvis skal betale for hvad i den nye organisation - og fra hvilke budgetter. Hvem skal for eksempelvis tage afskrivningerne af de aktiver, som outsourcingen gør overflødig? Hvem skal betale de øgede internet-omkostninger?

Ekstra-aftaler hober sig op

Du bør undgå at blive overdynget med ekstra-kontrakter, ekstra-aftaler og ekstra-omkostninger fra din outsourcing-leverandør.

Som udgangspunkt bør du kun indgå ekstra-kontrakter, hvis det drejer sig om tilføjelse af en helt ny service eller hardware-ændringer. Ellers bør du holde dig til den oprindelige plan.

Du kan være ret sikker på, at dit forarbejde har været for ringe, hvis du pludselig står med en bunke ekstra-kontrakter fra din leverandør - typisk på ydelser og opgaver, der ikke er specificeret i den oprindelige kontrakt, men som alligevel har vist sig nødvendige undervejs i projektet.

Sørg for at have overblik, inden du går i gang. Og hold dig som udgangspunkt til planen, når projektet først er blevet igangsat.

Ingen kan teste

Nye systemer og ændringer i it-infrastrukturen kræver test.

Det gælder især, når projektets formål blandt andet er at konsolidere og standardisere systemer og arbejdsgange i organisationen, hvilket ofte er tilfældet, når der bliver outsourcet.

Leverandøren er klar til at køre, men kunden melder pludselig, at han ikke er klar til at teste de nye systemer, og derfor jokker han på bremsen.

Der er projekter og ordrer, der lige skal klares, og vi kan ikke bare lukke for det hele i den periode, hvor vi tester. Og folk har også andet at give sig til. Hvornår kan vi være klar til at køre?

Sørg for at sætte ressourcer, tid og mandskab af til at teste de nye systemer og de nye postgange, uden at det skader produktionen. På den måde undgår du frustationer og forsinkelser på begge sider af bordet.

Her skal leverandøren til lommerne og betale dig

Aner ikke hvordan vi løser konflikter

Når det gælder håndtering af problemer og manglende levering og stridspunkter om manglende opfyldelse af kontrakterne, tager mange outsourcing-kontrakter kun højde for enten de helt små ting eller de helt store ting.

De små ting kan løses ved, at kunden eksempelvis skal have rabat på nogle service-aftaler i en periode.

De store ting giver i kontrakten kunden mulighed for helt at komme ud af aftalen under forudsætning af, at visse betingelser opfyldes.

Men hvad så imellem disse to yderpunkter?

Mange outsourcing-kontrakter er i dag relativt snævre og relativt korte, hvilket betyder, at det er svært at se nogen fidus i at opsige dem i utide, medmindre problemerne er virkeligt enorme.

Det gør, at truslen om opsigelse for det meste ikke kan bruges til noget. Leverandøren ved godt, når det bare er buldren fra tomme tønder.

Sørg for at forhandle alle scenarierne på plads, når kontrakten skal formuleres. Muligheder kunne eksempelvis være mulighed for delvis opsigelse af kontrakten eller regler for, hvornår der skal kaldes en mægler på banen.

Har du flere punkter? Skriv dem herunder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S