Derfor kan roaming-bombe fra telegigant indlede nyt kapløb

Når et af de helt store teleselskaber nu tilbyder roaming-fri data og telefoni for kunderne i 115 lande, er det formentlig blot begyndelsen på et nyt kapløb i telebranchen.

Artikel top billede

De guldrandede roaming-forretninger for teleselskaberne er på vej til at forsvinde.

I EU-regi arbejdes der eksempelvis på helt at fjerne roaming-afgifterne med virkning fra 1. juli 2014, og nu begynder internationale teleselskaber at forberede sig på en fremtid, hvor roaming slet ikke vil være det, det har været hidtil. 

Fra og med den 20. oktober vil de amerikanske T-Mobile-kunder eksempelvis kunne tage deres smartphones med til i alt 115 lande uden at skulle betale roaming-afgifter.

Samtidig kan man i de samme 115 lande sende gratis beskeder og ringe for 20 cents, omkring en krone, i minuttet.

Derfor gør T-Mobile det

T-Mobiles tiltag skyldes ikke, at selskabet ønsker at at give afkald på roaming-indtjeningen, men snarere at selskabet forsøger at komme konkurrenterne i forkøbet.

"Der er en kontinuerlig jagt i branchen på at finde ud af, hvad der kan blive det næste konkurrenceparameter," siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der beskæftiger sig med telebranchen.

"Jeg er rimelig overbevist om, at teleselskaberne godt ved, at den ekstraordinære indtjening, som man har på roaming, nok har en stakket frist. Derfor er de ved at forberede sig, så de kan være på forkant med tingene og fremstå som et innovativt selskab, der tænker produktet på en ny måde, i stedet for bare at lade det løbe ud."

Flere forretningsmuligheder

Morten Imsgard fortæller, at eksempelvis danske mobiltelefonbrugere har det med at begrænse deres forbrug af data og tele i udlandet på grund af roaming-afgifterne, og at det derfor godt kan give mening for et selskab at sænke priserne på roaming.

"Man kan måske lokke flere penge ud af kunderne ved at justere priserne, fordi man så åbner op for, at det er fint at bruge en smartphone i udlandet."

"Det er mit indtryk, at man stadig har en rimelig fornuftig indtjening fra roaming, men hvis man kan få noget mere forbrug i udlandet ved at sætte priserne ned, så kan det godt være, at det kan balancere det."

Samtidig vurderer aktieanalytikeren fra Sydbank, at teleselskaberne har kig på, hvordan de kan stjæle kundernes opmærksomhed fra konkurrenterne.

"Hvordan kan vi flytte fokus fra de indenlandske mobilpriser, der i forvejen er banket helt i bund, til at skrue nogle abonnementer sammen, hvor vi kan komme med en løsning, som kunderne godt kan se noget værdi i," lyder et eksempel fra Morten Imsgard.

Sådan ser roaming ud om få år

Nyhedsbureauet AP har et interview med T-Mobiles CEO, John Legere, hvor han fortæller, at T-Mobile har råd til det nye roaming-tiltag, fordi selskabet traditionelt ikke har haft de mest rejsende kunder, og derfor heller ikke har haft den største roaming-indtjening.

Morten Imsgard peger da også på, at teleselskaberne ikke er identiske, og at regnestykket derfor også kan se forskelligt ud fra selskab til selskab.

"Der er ikke nødvendigvis en balance i roaming. Man kan forestille sig, at teleoperatører i de sydeuropæiske lande har rigtig mange turister, der roamer på deres net, mens der omvendt ikke er så mange af deres kunder, der er oppe nordpå." 

"Der er en ubalance, så nogle teleselskaber vil bliver hårdere ramt, mens andre går mere fri."

Roaming måske snart fortid

T-Mobiles nye tiltag har visse begrænsninger. Blandt andet er der kun tale om 2G-data, hvilket vil sige GPRS og Edge, men altså ikke 3G og 4G.

Samtidig kan kunderne heller ikke benytte den afgiftsfri roaming på permanent basis ved eksempelvis et længere studieophold i udlandet.

Der er dog næppe tvivl om, at dette kun er et eksempel på en række nye roaming-produkter i teleindustrien.

I EU-regi arbejder kommissæren Neelie Kroes på helt at fjerne roaming-afgifterne med virkning fra 1. juli 2014, så forbrugerne i fremtiden skal betale samme pris for at tale i mobil eller downloade indhold, uanset hvor i EU-området de befinder sig.

Derfor handler det nu for mange teleselskaber om at udnytte en ellers økonomisk trist tendens til at kapre nye kunder - eksempelvis med tiltag som det fra T-Mobile, ligesom vi også ser den spæde start på en ny type produkter hos danske teleselskaber.

"Teleselskaberne rundt omkring i Europa er ved at gennemgå deres forretningsmodeller og finde ud af, hvad der sker, og hvor afhængige man er af det," siger Morten Imsgard fra Sydbank med udgangspunkt i de ændrede roaming-vilkår i vores del af verden. 

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Telegigant dropper dyr roaming på data og tale i 115 lande

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Danoffice IT

    IT-supporter

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Styrelsen For It og Læring

    Forretningsanalytiker til tilskuds- og uddannelsesadministration

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S