Artikel top billede

Prøvekørt: Sådan virker den nye PlayStation 4

Sony forbereder sig på konsolkrig med Microsoft og lancerer senere på måneden PlayStation 4. Den er 10 gange hurtigere end den gamle 3'er. Vi har prøvet det nye spille-bæst.

"Den der ville Messi sgu have scoret på i virkeligheden."

Jeg står foran en Sony Bravia-fladskærm, hvor digitale udgaver af verdens bedste fodboldspillere tonser rundt i FIFA14.

Lionel Messi fra FC Barcelona har lige brændt en friløber, og jeg må indse, at jeg aldrig bliver verdensmester i det populære fodboldspil.

Mens mine øjne suger den flotte og efterhånden næsten fotorealistiske grafik til sig, har mine hænder travlt med at fumle rundt med controlleren.

Den føles ikke helt, som den plejer. Det er nemlig en DualShock 4, som er den nyeste version af Sonys controller og målrettet PlayStation 4.

Og ja, det er naturligvis den nye konsol, som FIFA14 bliver afviklet fra.

Eller i hvert fald en næsten færdig version. Så færdig PlayStation 4 nu kan blive, når den skal ud i de danske butikker den 29. november.

Men lad os lige spole tiden syv år tilbage - hvilket vel svarer til 49 år i it-verdenen.

Alt for dyr og ingen spil

Dengang i 2006 præsenterede Sony selvsikkert sin PlayStation 3, som var mange japanske ingeniørers vildeste drøm.

Den var på det tidspunkt et muskelbundt, men der skete noget, som formentlig efterlod japanerne med kæberne dinglende på skosnuderne.

I stedet for frådende at kaste sig over PlayStation 3 valgte mange forbrugere at kaste deres kærlighed på den teknisk underlegne Nintendo Wii.

Forklaringen? Den var sjov. Den var billig. Den bød på et gameplay, som ikke var set før.

Sony havde ganske enkelt forregnet sig.

Prisen på PlayStation 3 var høj og lå ved den danske lancering i 2007 på omkring 5.000 kroner, hvilket blandt andet skyldtes den toptunede hardware som indbygget Blu-Ray-drev og hurtig processor.

Men da konsollen stod klar ude i butikkerne, var der ikke udviklet særligt mange spil, som kunne udnytte maskinens mange hestekræfter.

Der var ganske enkelt ikke nok fokus på brugeroplevelsen, men alt for meget på hardwaren.

Den fejl har Sony lært af, og derfor har japanerne haft en helt anden og mere ydmyg tilgang til PS4'eren.

Her er gamere i højere grad taget med på råd, og japanerne har lyttet til deres ønsker i stedet for at gå fuldkommen nørd-amok og glemme alt om målgruppen.

Det er tiltrængt, for PlayStation 3 har ikke været en ubetinget succes for Sony. 

I flere år efter lanceringen af PlayStation 3 satte japanerne nemlig penge til på konsollen, og de seneste tre år har ærkekonkurrenten Xbox 360 været foran på det store amerikanske marked.  

Derfor vil det være tåbeligt at spænde ben for sig selv igen, mens favnen er fuld af ammunition til den nye konsolkrig med Xbox One.

VHS-design til ære for konen

Tilbage til legetimen med Sony PlayStation 4. Den foregår i Valby hos Nordisk Film, der siden 1995 har stået for distributionen af PlayStation i Danmark.

Her er adskillige fladskærme og nye konsoller stillet op, og en flok it-journalister, bloggere og pr-hangarounds har mulighed for at prøve de nye konsol. 

PlayStation 4 er strømlinet og egentlig ikke særlig stor. Cirka 27 centimeter bred og 30 centimeter lang. 

Flere mener, at designet minder om en ældre VHS-maskine, der har fået en hightech-opdatering. Det er måske ikke helt forkert, og konsollen har i hvert fald WAF (Woman Acceptance Factor). 

Dermed har Sony gjort arbejdet lidt nemmere for de ægtemænd, som ikke bestemmer over stuens indretning, og derfor skal i ø-råd med konerne, hver gang ny elektronik skal inviteres indenfor. 

Det er i øvrigt ikke kun japanerne, som går efter "VHS-designet". Også Microsoft, som snart er klar med Xbox One, har givet sin konsol et kasseformet udseende, der kan lede tankerne tilbage til 1980'erne. 

Controlleren er kongen

Mens designet naturligvis skiller sig ud i forhold til den originale PlayStation 3, ser der umiddelbart ikke ud til at være ændret ved controlleren. Ved første øjekast. 

Men det er forkert, for Sony har gjort en hel del ud af den nye DualShock 4.

Jeg har altid foretrukket controlleren på Xbox 360 frem for DualShock 3 på PlayStation 3, hvor ergonomien virker, som om den er indstillet efter en lille japansk hånd, og hvor der alt for let er overhængende fare for at spille sig til vabler på størrelse med vandmænd.

Men DualShock 4 føles meget mere lækker. Især triggerne, som sidder foran på controlleren, er ændret, så de er nemmere at styre. Det var tiltrængt. 

En af it-journalisterne udbryder overrasket, mens vi kæmper mod hinanden i FIFA14: "Det er jo nærmest som om, at controlleren allerede er spillet til."

DualShock 4 ligger ganske enkelt godt i voksenhænder, og knapper samt sticks virker ikke stive. 

Sony har valgt at tilføje en del nyskabelser til controlleren, og en af mest tydelige er et LED-lys, som sidder foran.

Det er ganske praktisk og kan eksempelvis lyse rødt eller blåt og matche spillerne på skærmen.

Dermed slipper man for forvirringen, når man skal konkurrere mod hinanden og skal finde ud af, hvilket hold eller person man styrer på skærmen. 

Samtidig er der blevet plads til en Share-knap, som gør det muligt at dele indhold på de sociale medier.

Konsollen sørger for hele tiden at optage de seneste 15 minutters spil, og videosekvenserne kan lægges ud i fuld længde eller klippes til.

Det er også muligt at dele screenshots, hvis det ikke er nok at triumfere i stuen, men hele Facebook skal vide, at du har gennemført GTA eller plantet et perfekt headshot i Battlefield. 

Controlleren har også fået en højttaler, så der er ekstra lyd og larm i stuen, når du spiller løs. Og sidst men ikke mindst har DualShock 4 en touchpad, der kan minde om den, som du har på din bærbare computer. 

Det giver en ny mulighed for betjening, hvilket både kan virke lidt fjollet og alligevel underholdende.

Lapdance med en gummiand

Jeg forsøger mig med et augmented reality spil kaldet PlayRoom, hvor controlleren er 'fyldt' med små, mærkelige figurer.

"Skal jeg bare skubbe til touchpaden?"

Jeg får et anderkendende nik fra en Sony-medarbejder.

Et Eye-kamera sidder på fladskærmen og viser live, hvordan jeg fedter rundt med controlleren - og bum, bum, bum.

Pludselig viser billedet på skærmen, at jeg har skødet fyldt med virtuelle væsener. Med hånden kan jeg skubbe dem bort, så de ryger ned på gulvet.

Pludselig lander en gigantisk, virtuel gummiand på skødet af mig og vugger frem og tilbage. Jeg aner ikke, hvor den kom fra.

"Det er nok den vildeste lapdance, du nogensinde har fået" siger en kæk tilskuer, og der fnises blandt de fem-seks mennesker, som nøje følger med i mit forsøg på at tæmme spillet. 

En medarbejder fra Sony forsøger at glatte ud og siger: "Se, nu bliver de bange for anden. Derfor flygter de". Ja, det var jeg så også ved at gøre.

Den lettere bizarre seance bliver afløst af en omgang air-hockey, hvor touchpaden bruges til at styre et håndtag, der kan ramme pucken. 

Eye-kameraet kan i øvrigt også bruges til andet end partylege. Det er i stand til at foretage ansigtsgenkendelse, og det kan også forstå stemmekommandoer på engelsk. 

Betal for at spille online

Mens det naturligvis er muligt at spille sammen i stuen med flere controllere, så kræver Sony nu abonnement for at spille online. 

Det har Microsoft længe gjort med Xbox 360, og det er næppe nogen dårlig forretning for konsolfabrikanterne at hive ekstra betaling hjem på denne måde. Sony kræver 55 kroner om måneden i løbende abonnement eller 375 kroner for et år. 

Ud over adgang til at spille med vennerne online giver det også mulighed for at downloade nogle ældre PlayStation-spil. Sony kalder sit abonnement for PlayStation Plus.

Selve konsollen er i øjeblikket prissat til cirka 3.500 kroner, hvis der kigges på onlinebutikkernes priser. 

PlayStation 4 er dog først i butikkerne den 29. november, og derfor er den ikke på lager nogen steder endnu. 

Der har været historier om, at det ikke er muligt at få fingre i en PlayStation 4 inden jul - medmindre man har forudbestilt. Flere (online)butikker skriver da også på deres sider, at de først vil kunne levere konsoller i begyndelsen af det nye år. 

Ifølge distributøren Nordisk Film skulle der dog nå at lande to sendinger med konsoller i Danmark, inden året er slut.

Lært af tidligere tiders huskekage 
Dem, der får fingre i PlayStation 4, kan se frem til en maskine, der skulle have 10 gange flere hestekræfter end PlayStation 3. 

Vil det kunne ses, vil det kunne mærkes? Formentlig, men det vil først komme til udtryk i en rigtig test og er svært at sige ud fra de få timer, som jeg fik lov at være legekammerat med konsollen i denne omgang. 

Med PlayStation 4 virker det dog til, at Sony har lært af sine fejl med forrige konsolgeneration. 

Huskekagen med de manglende spil ved lanceringen er i hvert fald ikke et problem denne gang, hvor 30 spil er klar til 4'eren allerede her i år. 

Desuden er 180 titler på vej, heraf er 24 eksklusive til PlayStation-platformen. 

På mange måder ser PlayStation 4 ud til være en mere end værdig afløser for den efterhånden ældre 3'er.

Og det bliver interessant at se, hvordan udviklerne i den kommende tid kan få mest muligt ud af hardwaren på den nye konsol. 

Allerede nu byder spil som 'Killzone: Shadow Fall' og FIFA14 på imponerende grafisk detaljegrad, og så må jeg indtil videre leve med, at jeg stadig bare er en knoldesparker med skæve ben - også selv om jeg styrer Messi rundt på den virtuelle grønsvær.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere