Ny opgørelse: Disse systemer driver de danske intranet

Undersøgelse afslører, hvilke systemer der dominerer på de danske intranet. Det afsløres også, at næsten tre ud af 10 organisationer har mere end ét system til intranet.

Artikel top billede

SharePoint er det mest dominerende intranet-system i Danmark.

Det er hovedkonklusionen i en ny undersøgelse af de danske intranet-løsninger.

Kurt Kragh Sørensen, der er indehaver af IntraTeam, der står bag undersøgelsen, oplyser dog, at det særligt er i de private virksomheder, at SharePoint hersker, mens billedet er noget anderledes i kommunerne.

I 2011 var det 45 procent af organisationerne i undersøgelsen, der brugte SharePoint. I den nye undersøgelse bruger 52 procent SharePoint.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 159 forskellige offentlige og private organisationer - se resultatet i figuren til højre. 

Mange har flere intranet

Det er interessant, at 27 procent af organisationerne bruger mere end ét system til intranet - i mange tilfælde flere versioner af SharePoint.

"De lægger måske deres forside ind på 2013 (SharePoint-version, red.) og begynder at bruge søge-motoren fra 2013, fordi den er bedre, og så linker de så ned til deres 2007. Så der er tale om en gradvis opgradering," siger Kurt Kragh Sørensen til Computerworld.

Sitecore, nummer to på listen, har ifølge IntraTeam-undersøgelsen en markedsandel på omkring ni procent i 2014, ligesom også IntraNote ligger i den størrelsesorden.

I begge tilfælde understreges det dog, at der er statistisk usikkerhed forbundet med undersøgelsen, så man skal først og fremmest hæfte sig ved de overordnede tendenser.

Her er kommunernes systemer

En af de tendenser, Computerworld har skrevet en del om, er de mange organisationer, der i disse år skifter væk fra IBM's Notes-platform.

"Notes-baserede intranet har tabt markedsandele fra at være systemet bag intranettene i hver 13. organisation (8 procent) i 2011 til nu i 2014 kun at være det i hver 25. organisation (fire procent)," skriver IntraTeam blandt andet.

19 procent af de organisationer, der har deltaget i undersøgelsen, bruger et "Andet" system til intranet.

Det bruger kommunerne

Det er også interessant, at kommunernes valg af systemer adskiller sig betydeligt fra de private virksomheders.

"Kommunerne har som tidligere år en større spredning på systemer end virksomhederne. Det kan undre en, når man tænker på, at kommunerne udfører de samme opgaver og ikke er i konkurrence med hinanden," skriver Kurt Kragh Sørensen fra IntraTeam blandt andet.

Han tilføjer, at Sitecore er det mest brugte system til intranet i kommunerne (omkring 26 procent), mens IntraNote er nummer to med 17 procent og SharePoint nummer tre med 11 procent.

"SharePoint har ikke så stor markedsandel hos kommunerne, da SharePoint har licenser til hver bruger, og kommunerne har mange medarbejdere, der ikke vil bruge intranettet dagligt.
Derfor er en Sitecore eller IntraNote en billigere løsning til kommunerne," lyder forklaringen fra IntraTeam.

Læs også:

Derfor er et top-intranet helt afgørende for firmaet

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Politiets Efterretningstjeneste

DevOps Softwareudvikler i PET

Københavnsområdet

PensionDanmark

Scrum Master

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S