Artikel top billede

Screenshot af forsiden af duckduckgo.com

Derfor strømmer brugerne til denne søgemaskine

Søgemaskine med ultrastram politik omkring brugernes følsomme oplysninger har fået massiv vækst efter Edward Snowdens efterretningsafsløringer.

Søgemaskinen DuckDuckGo nyder i øjeblikket stor succes og udfører i dag dobbelt så mange søgninger for hjemmesidens brugere i forhold til søgetallene for blot et halvt år siden.

I maj 2013 blev søgemaskinen brugt godt 54 millioner gange, mens det samlede søgeantal i december 2013 var på godt 117 millioner søgninger.

Det fremgår af hjemmesidens brugerstatistik, der samtidig viser, at særligt Edward Snowdens overvågningsafsløringer har hjulpet på søgemaskinens tilslutning.

DuckDuckGo sammenligner sig selv med søgegiganten Google, men adskiller sig blandt andet ved ikke at indsamle og dele personlige informationer om hjemmesidens brugere og ved ikke at filtrere og formidle søgningerne ud fra brugeranalyse.

Disse hændelser har løftet brugertilslutningen

På grafikken nedenfor ses udviklingen af søgninger siden offentliggørelsen af hjemmesiden i 2010.
Interaktiv statistik stammer fra DuckDuckGo's egen hjemmeside.

De enkelte punkter i grafen repræsenterer vigtige nedslagspunkter, der har medført en større brugertilstrømning for søgemaskinen.

Ud over Edward Snowdens NSA-lækager, der bragede derudaf i sommeren 2012, har DuckDuckGo's konkurrent Google også hjulpet hjemmesiden til at få større brugertilslutning.

Brugerne strømmede nemlig også til DuckDuckGo, efter at Google annoncerede, at Google-brugernes data skulle deles og analyseres på tværs af virksomhedens tjenester og services som eksempelvis Gmail, YouTube, Chrome, Picasa, Books og Wallet.

Googles ændrede privatlivsindstillinger kombineret med en ansigtsløftning af DuckDuckGo's hjemmeside mere end fordoblede antallet af søgninger på tre måneder.

Sådan fungerer DuckDuckGo

Når du lander på forsiden af DuckDuckGo, er der ikke den helt store grafiske forskel på denne og andre af alverdens gængse søgemaskiner. Den helt store forskel ligger dog under motorhjelmen.

Det store argument for DuckDuckGo er, at søgningerne kan udføres stort set anonymt.

Målet for skaberne af hjemmesiden har helt fra den spæde start i 2010 været at tilbyde et velfungerende alternativ til markedets andre store søgemaskiner, som netop lever af at høste og analysere de informationer, du automatisk videregiver, hver gang du trykker på søgeknapperne.

Det kunne eksempelvis dreje sig om registrering af din ip-adresse, cookie-tracking, hvilken browser og hvilket styresystem du bruger, samt hvilken hjemmeside, som du besøgte, inden du landede på søgemaskinen.

Hjemmesiden er skabt af Gabriel Weinberg, der holder hjemmesiden kørende med egne midler og reklamefinansiering.

Lang vej til toppen

Selvom DuckDuckGo i øjeblikket oplever større brugertilslutning, er der dog endnu et stykke vej op til verdens største, og nærmest altdominerende, konkurrent Google, der gennem hele 2013 blev brugt til at udføre 1,2 billioner søgninger. Det viser Googles egen opgørelse.

Til sammenligning blev der udført én milliard søgninger på DuckDuckGo i året 2013. Det betyder, at Googles søgemaskine dagligt udfører tre gange så mange søgninger, som DuckDuckGo laver på et helt år.

Læs også:

Her finder du otte søgemaskiner der kan slå Google

Træt af Google? Her er otte alternativer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere