Microsoft skovler penge ind - her går det især godt for selskabet

Se hvor fed og guldrandet forretning Microsoft er.

Artikel top billede

Microsoft er en guldgrube og en pengemaskine uden lige.

Alene i de seneste tre måneder af 2013 landede Microsoft et overskud efter skat på 35,9 milliarder kroner.

Omregnet svarer det til, at Microsoft har tjent 16,3 millioner kroner i timen efter skat døgnet rundt.

Microsofts omsætning i kvartalet landede på 134 milliarder kroner.

Det er en stigning på 14 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Forbedret salg

Fremgangen i omsætningen skyldes især stærkt forbedret salg i Microsofts konsumer-division, der står bag blandt andet spilkonsollen Xbox og tablet-computeren Surface.

Forretnings-divisionen med navnet 'Devices & Consumer Hardware' gik i alt frem med massive 68 procent på omsætningen.

Det skyldes ikke mindst, at Microsoft solgte 7,4 millioner Xbox-konsoller i kvartalet - heraf fire millioner af den nye Xbox One.

Også salget af Surface-tabletcomputerne er vokset markant.

Det blev nemlig næsten fordoblet i forhold til den tilsvarende periode et år tidligere i både omsætning og antal solgte enheder.

Værre ser det dog ud på indtjeningssiden. Det skyldes, at Microsoft faktisk betaler mere for produktion og markedsføring per Surface-computer, end computerne sælges for.

På bundlinien betyder det, at Microsoft har tabt i alt 219 millioner kroner på salg af Surface-computerne i kvartalet.

Microsofts finansdirektør, Amy Hood, sagde til telekonferencen i forbindelse med regnskabet, at Microsoft "har lært en masse,' siden Surface blev lanceret - blandt andet om integration og cloud-tjenester i forbindelse med Surface.

"Men vi er stadig nødt til at forbedre os," sagde hun.

Microsoft satser stort på at udbygge sine cloud-produkter.

Og mens der er afmatning at spore på eksempelvis det pc-afhængige salg af Office, er Microsofts salg af licenser til SQL Server, System Center samt virksomhedsrettede cloud-produkter som Office 365, Azure og Dynamics CRM Online steget med 10 procent.

Du kan læse mere om Microsofts store cloud-satsning her: Her er Microsofts vilde datacenter - kom med ind bag portene.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S