Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Du må vente flere dage, og besøge stationer med Rejsekort-adgang af to omgange, hvis du vil skifte betalingskort til Rejsekortets automatiske optankning.

Artikel top billede

Screenshot af brugervejledningen fra Rejsekortets hjemmeside.

Brugerne af Rejsekortet skal være væbnet med yderst stor tålmodighed, når det kommer til at ændre det betalings, som Rejsekortet automatisk kan bruge til at hæve penge fra.

Se hele Rejsekortets procedure til ændring af betalingskort på billedet øverst.

Den umiddelbart simple handling kræver nemlig, at brugeren følger en vejledning på seks punkter, venter minimum tre dage og laver to udflugter til en vilkårlig Rejsekort-station.

Den kringlede proces får en af Danmarks førende eksperter i brugervenlighed til at dumpe funktionen.

"Det er helt grotesk, og jeg vil rangere ændringsmuligheden som nærmest ubrugeligt eller uladsiggørligt," vurderer usability specialist Ole Gregersen.

Derfor er funktionen ubrugelig

Ifølge Ole Gregersen opstår Rejsekortets brugervenlighedsproblemer på grund af to ting.

"Den primære problemstilling er, at vejledningen er asynkron. Den ligger et andet sted, end der hvor man rent faktisk skal udføre ændringerne," mener Ole Gregersen og fortsætter:

"Det andet problem er ventetiden. Jeg skal gøre noget nu, og så skal jeg vente minimum 24 timer, så skal jeg gøre noget igen, vente i minimum 24 timer igen og så skal jeg gøre et eller andet igen,"

Ole Gregersen, der til daglig underviser ITU-studerende i usability, tester løbende private- og offentlige digitale produkter, lægger ikke fingrene i mellem i sin kritik.

"Det er helt grotesk, fordi jeg lige nu og her, har et behov for at skifte mit betalingskort. Den arbejdsgang er bare helt skæv," mener Ole Gregersen.

Se Rejsekortets svar på kritikken: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Sådan burde funktionen være

I den perfekte verden burde Rejsekortets automatiske tank-op-funktion strikkes sammen helt anderledes, mener Ole Gregersen.

"Rejsekortet burde lave skiftet så intuitivt og efter de samme principper og standarder, som andre virksomheder bruger. Det vil være min forventning som bruger, og mit mål, hvis det var mig, som skulle designe sådan en løsning,"

Her handler det først og fremmest om at bygge sin applikation eller service op omkring de principper, som ligner andre producerters, for at undgå at forvirre forbrugerne unødigt.

"Hvis jeg som forbruger tænker på det fra toppen af mit hoved, så vil det være noget med, at jeg skal ind i mine konto-oplysninger, og der kan jeg så ændre mit betalingskort,"

Ekspert: Stil ikke høje krav til forbrugerne
Rejsekortets model for at ændre betalingskort adskiller sig direkte fra den gængse måde at udføre ændringen på, og det stiller høje krav til brugerne.

"Rent fagligt snakker man om den mentale model, at forestillingen om, hvordan tingene fungerer. Der kan man sige, at den bryder mod almindelige menneskers opfattelse af, hvordan sådan et skifte skal foregå," siger han og fortsætter:

"Forventningen til hvordan man skifter sit betalingskort, vil være en anden end den, der er tale om her. Derfor må man som udgangspunkt forudsætte, at det er noget, som ikke er typisk, og derfor vil folk også synes, at det er svært at skrifte."

Se Rejsekortets svar på kritikken: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S