Artikel top billede

Screenshot af brugervejledningen fra Rejsekortets hjemmeside.

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Efter hård kritik fra en af landets førende eksperter i brugervenlighed, erkender Rejsekortet nu, at skift af betalingskort på virksomhedens hjemmeside "ikke er køn".

Rejsekortet erkender, at virksomhedens nuværende funktion, omkring ændring af betalingskort ved automatisk optankning, ikke er god nok.

"Vi er fuldstændig klar over, at det her ikke er godt. Så det behøver vi ikke en usability-ekspert til at fortælle os," erkender Gregers Mogensen, der er chefkonsulent i Rejsekort A/S.

Udtalelsen falder efter hård kritik af brugervenligheden fra en af landets førende usability-eksperter, der vurderer, at Rejsekortets specifikke funktion til automatisk optankning er "grotesk" og "ubrugelig".

Det kan du læse mere om her: Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Gregers Mogensen lover dog, at funktionen vil blive ændret rent brugervenlighedsmæssigt i indeværende år.

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning
Et af problemerne med den såkaldte tank-op-funktion består, ifølge usability specialist Ole Gregersen, i, at forbrugerne i dag må vente minimum tre dage, og skal rejse minimum to gange til en vilkårlig station for at udføre check ind og ud.

Hvorfor tager det minimum tre dage, og minimum to gange check ind og ud på stationerne, for at udføre ændringen?

"Det skal man på grund af det system, vi har i dag, som vi ikke er stolte af, skal vi sige med det samme," fortæller Gregers Mogensen.

Ifølge chefkonsulenten opstår ventetiden på tre dage, fordi ændringerne skal behandles af flere omgange.

"Når du nedlægger betalingsaftalen, fjerner du også den dataklump, der ligger på Rejsekortet, som viser systemet, at det skal tankes op," siger Gregers Mogensen og fortsætter:

"Den information skal leveres til dit Rejsekort, så kortet ikke tanker op. Når Rejsekort systemet har fået besked om, at kortet ikke tanker op mere, så kan du få lov at oprette en ny betalingsaftale, der skal sendes ud på kortet,"

Så processen med at gå fysisk til en station to gange i processen, sker simpelthen fordi, at det er på stationen at informationerne skrives ned på Rejsekortet?

"Ja. Vi er nødt til at ændre data på Rejsekortet, og det sker kun, når det bliver brugt. Vi kan jo ikke ændre data på Rejsekortet, når det ligger i din lomme," siger han.

Det kan du læse mere om her: Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Du må vente tre dage

Hvad med den anden del, hvor man skal vente minimum 24 timer i tre omgange, hvad skyldes det?

"Når du har været nede og bruge dit Rejsekort, er det blevet registreret. Den følgende nat rydder systemet op, hvor der foregår det, vi kalder end-of-day kørsler, hvor systemet laver dagens oprydning, og bliver klar til næste dag," fortæller Gregers Mogensen.

Her er der tale om såkaldte batch-kørsler, som Rejsekortet bruger til at håndtere dataoverførsler.

Hvordan kan det være, at batch-kørslerne kun kan foregå én gang i løbet af døgnet?

"Sådan er systemet lavet. Det er ikke unormalt, når du har så store systemer, at batchkørsler kører om natten, fordi der ikke altid er tid til at køre dem om dagen, på grund af at der sker rigtig mange transaktioner, som farer ind og ud,"

Rejsekortet vil ændre funktionen i år

Rejsekortet er i øjeblikket i gang med større ændringer af systemerne, som ved lanceringen senere på året også vil få indflydelse på den automatiske optankning.

"Vi ved udemærket godt, at løsningen ikke er køn, men den kommer til at ligne den, man har på andre hjemmesider også. Man går ind på sin hjemmeside, og ændrer Dankortet med det samme," fortæller Gregers Mogensen.

Hvilke tekniske ændringer bliver der foretaget, for at gøre det muligt undgå de nuværende processer i fremtiden?

"Det er ligegyldigt. Det har ikke noget at gøre med, hvordan vi gør inde bag ved forhænget. Den metode vi får, kan både køres i batch-kørsel og alt mulig andet, men det har ikke noget sagen at gøre, fordi du kommer ikke til at mærke det som forbruger," siger han.

Kunne være løst fra starten

Hvorfor kunne Rejsekortet ikke have lavet det fra starten?

"Man kunne have lavet det fra starten, hvis vi havde valgt at gøre det. Det blev bare ikke valgt fra starten. Der ikke nogen teknisk grund til, at det ikke blev lavet fra starten, det blev det bare ikke," fortæller Gregers Mogensen.

Brugte i usability-eksperter da funktionen blev udviklet?

"Ja, vi har haft usability-firmaer, som vi har brugt løbende på hjemmesiden, og det er selvfølgelig indlysende, at når de har set funktionen, så har de sagt, at det ikke var godt nok," siger han.

Brugte i usability-firmaerne før eller efter funktionen blev udviklet?

"Både under udformningen af specifikationerne og under prototype-fasen."

Læs også: Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Margrethe Vestager langer ud efter Apples monopol i App Store: “Hvorfor accepterer vi, at der kun er én app-store på vores telefon?"
Interview: Apple kan ikke blive ved med at sidde på eneretten til at hente apps til iPhones. Det mener den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der har indledt en sag mod selskabet. “Hvis først du har købt en iPhone, så har Apple monopol gennem sin App Store,” siger Vestager til Computerworld.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.