Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Du må vente flere dage, og besøge stationer med Rejsekort-adgang af to omgange, hvis du vil skifte betalingskort til Rejsekortets automatiske optankning.

Artikel top billede

Screenshot af brugervejledningen fra Rejsekortets hjemmeside.

Brugerne af Rejsekortet skal være væbnet med yderst stor tålmodighed, når det kommer til at ændre det betalings, som Rejsekortet automatisk kan bruge til at hæve penge fra.

Se hele Rejsekortets procedure til ændring af betalingskort på billedet øverst.

Den umiddelbart simple handling kræver nemlig, at brugeren følger en vejledning på seks punkter, venter minimum tre dage og laver to udflugter til en vilkårlig Rejsekort-station.

Den kringlede proces får en af Danmarks førende eksperter i brugervenlighed til at dumpe funktionen.

"Det er helt grotesk, og jeg vil rangere ændringsmuligheden som nærmest ubrugeligt eller uladsiggørligt," vurderer usability specialist Ole Gregersen.

Derfor er funktionen ubrugelig

Ifølge Ole Gregersen opstår Rejsekortets brugervenlighedsproblemer på grund af to ting.

"Den primære problemstilling er, at vejledningen er asynkron. Den ligger et andet sted, end der hvor man rent faktisk skal udføre ændringerne," mener Ole Gregersen og fortsætter:

"Det andet problem er ventetiden. Jeg skal gøre noget nu, og så skal jeg vente minimum 24 timer, så skal jeg gøre noget igen, vente i minimum 24 timer igen og så skal jeg gøre et eller andet igen,"

Ole Gregersen, der til daglig underviser ITU-studerende i usability, tester løbende private- og offentlige digitale produkter, lægger ikke fingrene i mellem i sin kritik.

"Det er helt grotesk, fordi jeg lige nu og her, har et behov for at skifte mit betalingskort. Den arbejdsgang er bare helt skæv," mener Ole Gregersen.

Se Rejsekortets svar på kritikken: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Sådan burde funktionen være

I den perfekte verden burde Rejsekortets automatiske tank-op-funktion strikkes sammen helt anderledes, mener Ole Gregersen.

"Rejsekortet burde lave skiftet så intuitivt og efter de samme principper og standarder, som andre virksomheder bruger. Det vil være min forventning som bruger, og mit mål, hvis det var mig, som skulle designe sådan en løsning,"

Her handler det først og fremmest om at bygge sin applikation eller service op omkring de principper, som ligner andre producerters, for at undgå at forvirre forbrugerne unødigt.

"Hvis jeg som forbruger tænker på det fra toppen af mit hoved, så vil det være noget med, at jeg skal ind i mine konto-oplysninger, og der kan jeg så ændre mit betalingskort,"

Ekspert: Stil ikke høje krav til forbrugerne
Rejsekortets model for at ændre betalingskort adskiller sig direkte fra den gængse måde at udføre ændringen på, og det stiller høje krav til brugerne.

"Rent fagligt snakker man om den mentale model, at forestillingen om, hvordan tingene fungerer. Der kan man sige, at den bryder mod almindelige menneskers opfattelse af, hvordan sådan et skifte skal foregå," siger han og fortsætter:

"Forventningen til hvordan man skifter sit betalingskort, vil være en anden end den, der er tale om her. Derfor må man som udgangspunkt forudsætte, at det er noget, som ikke er typisk, og derfor vil folk også synes, at det er svært at skrifte."

Se Rejsekortets svar på kritikken: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S