Danskerne brokker sig: Vores teleselskaber er elendige

En ud af fire danskere mener, at mobildækningen i Danmark er for ringe. Det er blot én af mange negative konklusioner i en ny undersøgelse.

Artikel top billede

Den danske telebranche har på ingen måde et godt omdømme.

Det er næppe en nyhed, men en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for Telenor, viser, at de danske telekunder i stor stil har haft skuffende oplevelser med teleselskaberne.

Blandt andet har 25 procent af de adspurgte danskere oplevet huller i dækningen hos deres udbyder, 64 procent af danskerne er trætte af ikke at kunne komme i kontakt med kundeservice uden for normal arbejdstid, og en ud af fire mener ikke, at teleselskaberne holder, hvad de lover.

Undersøgelsen indgår som en del af Telenors nye STORM-plan, der skal ændre danskernes holdning til teleselskabet.

Og Telenors renommé har ikke været godt de seneste par år.

"Vores omdømme har mildest talt ikke haft det godt. Det her kan virke som et marketingstunt, men reelt handler det her om, at vi skal tage os sammen og lytte noget mere til vores kunder. Dem har vi tidligere overhørt, og det eskalerede med Facebooksagen i 2012," siger Telenors CEO, Marek Slacik.

Facebooksagen åbnede op for problemerne
Tilbage i august 2012 fik Telenor en besked på sin åbne Facebookgruppe fra en kunde, Anders Brinkmann.

Han var utilfreds med Telenors håndtering af sin regning og betalingsservice, og det eskalerede til, at han på ganske kort tid fik over 30.000 likes - Telenors Facebookgruppe havde på daværende tidspunkt kun 26.000 medlemmer i alt.

"Det var en øjenåbner for os. Hele telebranchen har været slemme til at nedskalere på serviceområdet de seneste år - også os. Det laver vi nu om på," siger Marek Slacik.

Ifølge Epinions undersøgelse har 33 procent af danskerne oplevet for lange ventetider på kundeservice, og en ud af seks danskere har måttet kontakte kundeservice flere gange for at få løst det samme problem.

Derfor udvider Telenor sin kundeservice, så den fra maj er åben 24/7 - både for almindelige kunder og for business.

"Nu kan man få kontakt til os til hver en tid, og vi kunne se, at det var et af de mest efterspurgte ønsker fra specielt businesskunderne. I stedet for at have tilskudsordninger som tidligere har vi gjort det gratis for alle," siger selskabets direktør for kundedivisionen, Jesper Hansen.

"Teleselskaberne holder ikke, hvad de lover"
En anden stor kritik af den danske telebranche er, at det er for svært at finde rundt i de mange mobilabonnementer.

Over tre fjerdedele af danskerne mener i hvert fald, at det er svært at finde ud af priser og tilbud, og det vil Telenor forsøge at ændre på.

"Det overraskede os, at så mange havde problemer med at overskue vores produkter, for vi har arbejdet på området de sidste par år," siger Marek Slacik og tilføjer:

"Da vi undersøgte vores katalog, havde vi over 842 forskellige tilbud - nogle var flere år gamle - og det har vi ryddet op i, så vi har 76 tilbud i stedet. Nu er vi så i gang med at tilbyde kunder at blive rykket over på mere tidssvarende og ofte billigere abonnementer."

Læs også: 

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S