Søgemaskine-selskabet Yahoo køber en af Europas største shopping-portaler, Kelkoo, for 3,6 milliarder kroner.
Købet udgør en genvej til det europæiske marked for Yahoo, fordi Kelkoo med hovedkvarter i Paris har aktiviteter i 10 europæiske lande, hvor brugerne kan sammenligne priser og indkøbe flere end tre millioner produkter fra mere end 2.500 forhandlere over hele Europa.
Kelkoo har også en dansk tjeneste, og for Yahoo bliver der således tale om et comeback på det danske marked, efter den amerikanske portal lukkede sin nordiske afdeling tidligere i år.
Profitabel forretning
Kelkoo tjener penge, ved at forhandlerne betaler en afgift, hver gang en bruger klikker på en af forhandlerens produkter på listen over søgeresultater på portalen.
Kelkoo har været en profitabel forretning siden fjerde kvartal af regnskabsåret 2002, og derfor har Yahoo ikke for nærværende planer om at reducere i Kelkoos medarbejderstab på 250 ansatte, som følger med i købet.
Med handlen fortsætter Yahoo sin strategi med at investere i søge teknologi. Yahoo har i de seneste 18 måneder sammenlagt brugt mere end 15 milliarder kroner på at opkøbene af Kelkoo, Inktomi samt Overture Services.
Målet er en yderligere sammensmeltning af e-handel og internetsøgninger, for Yahoo vurderer, at portaler, hvor e-handlende forbrugere kan sammenligne produkter og priser, vil være et stort vækstområde i de kommende år.
Det skyldes ikke mindst, at Yahoo ser stigende interesse for sin egen, amerikanske indkøbsportal, der er USA's største.
Også konkurrenten Google har en amerikansk e-handels-søgemaskine, Froogle, som for tiden er i testfasen.