Foto: Povl D. Rasmussen.

Analyse: TDC's outsourcing af 800 medarbejdere kan give bagslag

TDC kan få hurtig bonus på bundlinjen ved at sende kundesupporten ud af huset. Men virksomheden løber samtidig en stor risiko.

Annonce:
Annonce:
TDC's beslutning om at outsource 800 medarbejdere i firmaets kundesupport kan blive som at tisse i bukserne.

I starten føles det varmt, men sidenhen bliver det det meget, meget koldt.

Læs også: 800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

I første omgang er beslutningen taget ud fra et økonomisk perspektiv, der kan give et hurtigt plus på bundlinjen.

"Der er nok ingen tvivl om, at denne beslutning er drevet af at spare omkostninger. Den skal være med til, at TDC i fremtiden kan være mere lønsom i fremtiden på trods af, at der er et meget hårdt pres på selskabet salg indenfor rigtig mange af de produktkategorier, der tilbydes kunderne."

Sådan lyder analysen fra Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank med speciale i telebranchen.

God eller dårlig service?
Den anden del af overvejelserne i forbindelse med så stor en outsourcing-aftale handler om at finde den rigtige kundeservice-løsning.

"TDC håber på, at de har fundet en partner, der kan drive en bedre service, end firmaet selv har formået," siger Morten Imsgard.

Han peger i den forbindelse på, at kundeservice er et afgørende punkt for succes som teleselskab.

God service skal fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye kunder til butikken.

"Det er et meget centralt område, man vælger at outsource, og man løber en risiko, når der er tale om en så vital del af virksomheden."

"Hvis det viser sig, at det nye selskab kan levere en bedre service end i dag, er det en rigtig god beslutning. Men hvis det modsatte bliver tilfældet, kan det blive en rigtig dårlig beslutning," siger aktieanalytikeren.

Fokus på virksomhedens fremtidige produkter kan også styrkes med denne outsourcing, men igen er kundernes tilfredshed omdrejningspunktet for succes.

"Men man må ikke glemme, at kundeservice er et af de afgørende konkurrenceparametre, og efter min vurdering kan teleselskaberne tabe kampen om kunderne, hvis serviceniveauet bliver for ringe," vurderer Morten Imsgard.

Læs også:

800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

TDC's Carsten Dilling: Derfor er vi gode til at effektivisere

Lønkonflikt slut hos TDC: Men nu venter det store opgør

TDC's masterplan: Derfor er medarbejderne i farezonen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til EU's nye persondataforordning

EU's kommende nye persondata-forordning får konsekvenser for alle virksomheder og organisationer, som fremover skal have et langt skarpere fokus på persondata-ret og it-sikkerhed. På denne konference får du fuldt overblik over regler og konsekvenser samt de konkrete forhold, som DPO'en skal forholde sig til. Læs mere

Idrættens Hus - 2605 Brøndby



Oplev Fremtidens ERP

Går du med tanker om at udskifte dit ERP-system, så giver Fremtidens ERP dig opdateret viden og inspiration til hvad den fremtidssikrede ERP-løsning anno 2016 bør indeholde. Unit4 inviterer til seminar torsdag den 26. maj i København, hvor vi skal se på hvad cloud, big data og machine learning kan tilbyde servicevirksomheder. Du vil derudover også få tips til hvordan du finder den rigtige løsning for netop din virksomhed og hvilke faldgruber du bør undgå. Læs mere

Comwell Conference Center Copenhagen (AC Hotel Bella Sky) - 2300 København S



Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Vi kørte med i en patruljevogn med nummerpladegenkendelse: Efter tre minutter blev den første bil stoppet
Reportage: Med nummerpladegenkendelse kan politiet holde øje med alt fra forsikringssvindlere til terrormistænkte. Vi tog med på en prøvetur i en patruljevogn, og det blev en ganske imponerende oplevelse.
CIO
Sådan fik Jonny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.