Du har kun ti sekunder: Sådan bliver du en kæmpe fiasko på Kickstarter

Du har ti sekunder til at forklare dit produkt. Hvis ikke udbyttet da står lysende klart, er fiaskoen i hus. To finner har lært det på den hårde måde og har seks råd til, hvordan du klarer skærene.

Annonce:

Seks gode råd fra Vuact:
Sådan undgår du fiasko på Kickstarter


1. Uanset hvad der sker, sparer du tid på Kickstarter. Kampagnen gør, at du let kan teste markedet.

2. Enkelhed i produktet er afgørende. Vuacts app var for kompliceret. Den kombinerede en app, som måler hjertelyd, hastighed og højde med video og forskellige funktioner for det.

3. Et klart defineret publikum er afgørende. Vuact sigtede efter cyklister, men villle også gerne nå bilister og skiløbere.

4. Ingen lancering uden support fra medier og markedsføringspartnere. Hvis produktet ikke er tilstrækkeligt enkelt og indbydende, er det nødvendigt med opbakning fra medier og markedsføringspartnere. Det er også vigtigt at sprede budskabet og kampagnen på de sociale medier.

5. Lad dig ikke friste af tilbud om hjælp. Før en Kickstarter-kampagne bliver man ofte kontaktet af selskaber, som tilbyder tjenester i forbindelse med crowdfunding. Vuact købte den slags ydelser fra tre forskellige firmaer uden at få noget ud af det.

6. Betragt det som en kanal og ikke en markedsplads. Crowdfunding skal betragtes som en af flere kanaler til at nå sine kommercielle mål.

Mikko Järvenpää og Kalle Korhonen synes selv, de havde en rigtig god idé og et godt produkt med Vuact Action Capture, som de havde brugt halvandet år på at udvikle.

Den 18. marts i år startede de en kampagne på crowdfundingportalen Kickstarter, hvor målet var at hente 40.000 dollar til at realisere produktet.

Hvad produktet præcist er, vender vi tilbage til, for det er en lidt længere forklaring. Og set i bakspejlet er det nok årsagen til, at det gik, som det gik.

Fiaskoen en realitet på mindre end en måned

Den 15. april lukkede de selv ned for kampagnen. Med 33 "backers" og 981 dollar i kassen var fiaskoen en realitet.

Computerworlds svenske søstermagasin Internetworld har mødt de to finner til en snak om, hvorfor det kiksede. De to lærte hinanden at kende i 2003, da de delte en lejlighed i San Fransisco. Mikko Järvenpää arbejdede hos Google, og Kalle Korhonen havde job hos en nyetableret virksomhed, som senere blev købt af Cisco.

De to partnere er ikke helt enige om, hvad fiaskoen først og fremmest kan tilskrives.

Kalle Korhonen er teknikeren og programmøren i selskabet. Han mener, der manglede opmærksomhed om produktet, og at budgettet var for lille. Han ville gerne have haft en prototype, som kunne sendes ud til test og give mere opmærksomhed i medierne.

Et mock-up af konceptet for Vuact-player'en

Mikko Järvenpää og Kalle Korhonen. Foto: Internetworld.se

Mikko Järvenpää, som tog sig af markedsføringen, mener på sin side, at produktet var alt for komplekst.

"Vi formåede ikke at fange interessen på kampagnesitet inden for de første ti sekunder. Vi skal bruge længere tid på at forklare, hvad produktet er," siger han.

Ideen hjulpet på vej af hvepsestik

Produktet, som altså hedder Vuact Action Capture, henvender sig til de sportsudøvere, som har for vane at optage deres udfoldelser med eksempelvis et GoPro-kamera. Deriblandt Mikko Järvenpää og Kalle Korhonen, som begge er glade for at køre på mountainbike i uvejsomt terræn og optage det hele..

De synes dog imidlertid, at det var irriterende bagefter at skulle lede vidt og bredt i videooptagelserne for at finde højdepunkterne, og da de en dag på en af deres ture kom til at sætte sig en hvepserede og måtte flygte over hals og hoved for at redde deres bagdele, fik de den afgørende idé.

  • Hvad nu, hvis man kombinerede den slags action-videooptagelser med data fra målinger af sportsudøverens puls, data om fart og om aktuel placering? 
  • Og hvad nu, hvis alle disse data blev inkorporeret i optagelserne, så de, der ser videoen, kan følge med i anstrengelserne? 
  • Og hvad nu, hvis det kunne bruges til at identificere og markere de steder i ofte timelange optagelser, hvor alle data indikerer, at der sker noget voldsomt eller dramatisk, så det blev let at finde?

Desværre var videokameraet ikke i gang, da hvepsene fik dem på flugt, men med Vuact Action Capture i funktion ville det med garanti have været en smal sag at finde, for pulsen var nok helt oppe i det røde felt.

Vuact var i første omgang en idé om, at folk kunne reagere på det, de så i en video, så man nemt kunne finde de steder, hvor der skete noget interessant. På samme måde som man kan skrive kommentarer til musik på Soundcloud.com

Sådan ser det ud, når brugere har givet feedback på et stykke musik på Soundcloud.com

Vuact Action Capture var altså først og fremmest en app, som både kunne bruges til at optage videoen og indsamle data fra sensorer indbygget i telefonen og sensorer på sportsudøvernes krop - og endelig visualisere det hele på videoens tidslinje.

I forvejen havde de arbejdet en del med video, og udgangspunktet for Vuact var faktisk en idé om at kombinere videoafspilning med reaktioner fra de, der ser videoen. I princippet fuldstændig på samme måde, som Soundcloud.com fungerer for afspilning af lyd, hvor brugerne kan kommentere bestemte passager i de musikstykker, forskellige kunstnere uploader på sitet.

Det kan du læse mere om og se eksempler på her på Vuacts site.

Samtidig havde de udviklet algoritmer, så brugernes reaktioner kunne anvendes til at identificere højdepunkter i videomaterialet.

Problemet med den idé var bare, at der ikke var nogen i videobranchen, som var særligt interesserede i den slags brugerreaktioner.

Men efter oplevelsen med hvepsene gik de i gang med at udvikle Vuact Action Capture, og en meget stor del af det programmeringsarbejde, de allerede havde udført, kunne bruges til det nye produkt.

Komplekst produkt

Vuact Action Capture var altså først og fremmest en app, som kunne bruges til at optage videoen, indsamle data fra sensorer indbygget i telefonen og sensorer på sportsudøvernes krop og endelig visualisere det hele på videoens tidslinje.

Samtidig skulle det være muligt at bruge et GoPro-kamera i stedet for telefonen, og det hele skulle kombineres med en automatisk cloudlagring af optagelserne, så det blev nemt at dele oplevelserne med omverdenen.

Men det stoppede ikke her. Produktet var også en Bluetooth-baseret pulsmåler, en holder til telefonen, så den kunne monteres på et cykelstyr og så videre.

Alt i alt ret kompliceret, og produktet ramte altså ikke plet.

Projektet ligger på is

Lige nu ligger hele projektet på is, og de to finner er i gang med andre projekter. De er dog ikke færdige med at beskæftige sig med video.

Selv om Kickstarter-forsøget på at få Vuact Action Capture til at flyve mislykkedes, synes Mikko Järvenpää stadig godt om Kickstarter og crowdfunding.

"Det er en enkel måde at teste markedet på og finde ud af, om der er interesse for et produkt. Man får god feedback og lærer noget nyt. Men betragt crowdfunding som en kommerciel kanal på linje med mange andre," siger han til Internetworld.


Læs også:


Dansk GPS-ur har succes på Kickstarter

Ny rekord på Kickstarter: Spilfirma scorer kassen



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Bondefanget? Tilbud på printere på 20.000 kroner blev til lejeaftale til 300.000 kroner
Et privathospital skulle have nye printere til 20.000 kroner, men er endt med en leasing-regning, der løber op i 300.000 kroner. "Jeg føler mig snydt og bondefanget," fortæller administrationschefen fra privathospitalet.
Channelworld
Tidligere topchef for HP Danmark færdig som CEO efter kun et år på posten - forlader Tia midt i juridisk slagsmål
Midt i et uafklaret juridisk slagsmål mellem kapitalfonden EQT og de tidligere ejere af softwarehuset TIA Technology, har selskabet skiftet ud på direktørposten.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service