Mange danske firmaer snorksover i timen: Misser enorme muligheder med it

Du skal få styr på din digitale strategi, inden du bliver løbet over ende, advarer konsulenthuset Rambøll.

Skal de danske virksomheder blive klar til fremtidens konkurrence, skal de blive langt bedre til at udvikle digitale strategier.

Sådan lyder det fra konsulenthuset Rambøll, der er klar med 19. udgave af 'IT i Praksis," der beskriver de digitale hovedudfordringer for private og offentlige virksomheder herhjemme.

Rapporten viser, at mere end halvdelen af de danske virksomheder indlemmer de digitale muligheder i deres forretnings-strategier, men at de ikke satser systematisk på det digitale område.

"Mange virksomheder går ikke systematisk til værks i udviklingen af en digital strategi. De tænker simpelthen ikke digitaliseringen systematisk ind i deres produkter, og det kalder på handling, for det bliver helt afgørende for virksomhederne i en nær fremtid," siger Rambøll-direktør Eivind Jørgensen, der står bag IT i Praksis.

Ifølge Rambøll står de fleste danske industrier overfor en række store ændringer forårsaget af digitaliseringen, der er i færd med at ændre den måde, som hele sektorer fungerer på.

Det har allerede ramt eksempelvis mediebranchen, der er blevet omkalfatret helt som følge af de digitale distributions-muligheder - og flere vil følge.

Også bank-sektoren har med netbanking som motor været tvunget til at gentænke sig selv og sine services.

Her peger Eivind Jørgensen imidlertid på, at det kun er de store banker, der ligger langt fremme i digitaliseringen, mens de mindre banker i stor stil ikke har indregnet digitaliseringen i deres strategier.

Det skyldes, at de små banker og sparekassers it bliver driftet i en række fælles it-centraler.

"De har virkelig en udfordring. It er en gamechanger for industrien."

Danske direktører er skeptiske
Det er imidlertid ikke så nemt. For blot hver tredje administrerende direktør mener ifølge Rambøll-undersøgelsen, at virksomhedens fremtid afhænger af, at man bliver i stand til at udnytte de digitale muligheder bedre.

Det gælder ikke mindst i produktionsvirksomhederne.

Og det bør give stof til eftertanke - og animere til handling, mener Per Andersen, direktør i Dansk IT.

"Der ligger en kæmpe-udfordring for dansk erhvervsliv, som inden længe vil blive ramt hårdt af den digitale transformations-bølge. Mange danske virksomheder står til en brat opvågning. For der kommer konkurrenter buldrende udefra," siger han.

Per Andersen peger på de rene digitale erhvervs-eventyr som eksempelvis boligformidlings-portalen Airbnb.com, der i hele sit grundlag er bygget op omkring internettets præmisser.

"Vi kommer i Danmark simpelthen til at sakke bagud, hvis ikke vi er i stand til at skabe virksomheder som Airbnb. Det handler først og fremmest om ledelse og om, at ledere skal kunne tænke innovativt og eksekvere på det," mener Per Andersen.

Er ikke tilpasset unges behov
Rambøll-undersøgelsen viser, at mange danske virksomheder har svært ved at følge med i kundernes stigende krav om at kunne tilgå produkter og services fra ikke mindst smartphones og lignende.

Ifølge Rambøll har stort set alle unge danskere mellem 18 år og 25 år i dag en smartphone, mens 65 procent har en tablet-computer.

Men kun 18 procent af virksomhederne har udviklet kundevendte løsninger til smartphonen.

"Og kun fire procent af virksomhederne har udviklet løsninger til længere, interaktive forløb, hvor man kobler værdikæden sammen til en fuld transaktion med vejledning og lignende. Det er et overraskende tal. Virksomhederne har simpelthen svært ved at følge med," siger Eivind Jørgensen.

Per Andersen fra Dansk IT peger på, at problemet paradoksalt nok ofte skal findes i, at de danske virksomheder var meget langt fremme i de første faser af digitaliseringen, der fandt sted for nogle år siden.

"Vi kom så tidligt i gang, at mange virksomheder i dag har meget stor kompleksitet i deres backend. En af de store barrierer er, at opgraderet og udviklet hele den base, som man har i dag, til de nye løsninger. Det kan være svært for etablerede virksomheder, for man kan i dag ikke isolere services, men er nødt til at have det hele integreret med de øvrige grænseflader," siger han.

Læs også:

Danske startups lærer af Airbnb: Nu skal du sende pakker og leje biler på en helt ny måde

Dårlig it-sikkerhed skal kunne udløse store bøder til danske selskaber



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.