Artikel top billede

Test af nyt computerspil: Sådan går det Disney-helte på slap line

Disney Infinity 2.0 lader superhelte og klassiske Disney-figurer lege sammen på skærmen og som actionfigurer. Vi har prøvet den nyeste version af det populære spil.

Et skjold prydet med det amerikanske flag suser gennem et computerspilsmiljø til stor forbløffelse for velkendte Disney-figurer som Jack Sparrow, Hr. Utrolig og Buzz Lightyear.

Superheltene fra det populære Marvel-univers har gjort deres indtog i efterfølgeren til sidste års Disney Infinity, der meget passende har fået titlen Disney Infinity: Marvel Super Heroes - eller blot Disney Infinity 2.0.

Det er godt fem år siden, Disney opkøbte tegneserieforlaget Marvel, og det virker således som en helt naturlig forretningsbeslutning at gøre plads til figurerne i Disney Infinity - et spil, hvis succes både beror på de virtuelle oplevelser, som salget af fysiske actionfigurer i legetøjsbutikkerne.

Legetøjsbranchens hellige gral

Legetøjsbranchen har i årevis jagtet den hellige gral, hvor det fysiske legetøj mødes med den virtuelle spilverden, som synes at opsluge børn, før de burde være færdige med at lege med dukker, klodser og actionfigurer.

En bestræbelse, som spiludvikleren Toys for Bob sammen med spiludgiveren Activision bød ind på i 2011 med lanceringen af det første Skylanders-spil.

Et spil hvor de virtuelle figurer havde et fysisk modstykke - en actionfigur med indbygget teknologi, så figuren, når placeret på en USB-forbundet portal, ikke blot dukkede op i spillet, men også automatisk gemte spillerens virtuelle fremskridt direkte i figuren.

Skylanders-figurerne blev på kort tid de bedst sælgende actionfigur i amerikanske legetøjsbutikker.

Det gik ikke ubemærket hen hos Disney, hvor nogle må have udbrudt: " so ein Ding müssen wir auch haben."

Resultatet var sidste års Disney Infinity, der rent teknologisk har det meste til fælles med forbilledet, men i stedet knyttede sig til Disney-filmene Monsters Univerty, Pirates of the Caribbean og De Utrolige.

Selve den historiebårne del af Disney Infinity var svag, og overordnet set manglede spillet både retning og finpudsning.

Men det bød også på det interessante koncept ToyBox - en spiltype, hvor figurer på tværs af Disney-universerne kunne mødes, lege, bygge egen spil og miljøer. Disney havde ganske givet også skævet i retning af Minecraft.

Farverige superhelte i livløst spil

I Disney Infinity: Marvel Super Heroes ankommer superheltene Thor, Iron Man og Black Widow i rette tid til at tage kampen op mod den grumme Lokis planer om at invadere Manhattan med sine frostgiganter. Selve superheltegenren fungerer godt til det regulære action/slå-på-tæven spil, som driver historien frem.

En historie skrevet af den rutinerede tegneserieforfatter Michael Bendis, som imidlertid aldrig får plads til at svinge sig op på noget mindeværdigt. Ligesom spilleren ikke blot slås mod et utal af Lokis forskellige frostvæsner, men også mod et spil, der virker både livløst og repetitivt, og derfor aldrig bliver andet end kun jævnt underholdende.

Selve startpakken indeholder blot en enkelt historie centreret omkring medlemmerne af superheltegruppen The Avengers, og foruden de medfølgende figurer er det muligt at tilkøbe blandt andet Captain America, Hawkeye og Hulk.

Ud over selve spillet er der også udkommet to såkaldte Play Set baseret på Spider-Man og Guardians of the Galaxy. Pakker der indeholder to figurer og et modul, der låser op for et historieforløb baseret på de tilhørende figurer - samt igen mulighed for at tilkøbe endnu flere figurer tilknyttet disse to historier.

ToyBox på automatpilot

En af de væsentligste forbedringer i Disney Infinity 2.0 er, at alle figurer nu er udstyret med et såkaldt Skill Tree, så det inde i spillet er muligt at tildele point og specialisere figuren. Pointtildelinger gemmes selvfølgelig direkte i figuren, så den opfører sig på samme måde, hvis den for eksempel er med ovre hos en kammerat.

Det giver i langt højere grad en tidligere en fornemmelse af at have sin helt egen version af Iron Man eller Hulk, hvor to versioner af den samme figur ikke 'spiller' på samme måde ind i Disney Infinity.

Og da spillet i ToyBox-tiltstand også understøtter alle de figurer, der allerede er lanceret, har disse hver især også fået et Skill Tree, så de kan begå sig i de nye omgivelser.

Selve ToyBox-spiltypen er fortsat en stor sandkasse, hvor der fra spiludviklernes side lægges op til, at der skal bygges og konstrueres på livet løs. Men de har samtidig forsynet spillerne med en række værktøjer, der gør det noget nemmere at komme i gang og få fyldt omgivelserne.

Samtidig lanceres såkaldte ToyBox-spil, som er små plastikskiver med indbygget elektronik, som placeres på Disney Infinity-basen og på den måde åbner for mindre prædesignede spil, som alle figurerne kan deltage i. I startpakken medfølger dels et Tower Defence- spil og en art Dungeon Crawler.

Disney Infinity 2.0 er et bedre spil end forgængeren, men det stritter fortsat i alle retninger på en gang - overskueligheden mangler. Samtidig er det svært at ryste en fornemmelsen af sig, at Disney Infinity handler meget mere om at få solgt flere actionfigurer end rent faktisk at lave et virkelig godt spil.

Læs også:

10 gode spil at se frem til i efteråret


Loading ikon