Buldrer afsted: OS X Yosemite er hurtigst voksende Mac OS nogensinde

Aldrig tidligere er et Apple-styresystem blevet downloadet så hurtigt. Microsoft følger med med et vågent øje. Måske vil vi snart se Microsoft forsøge at kopiere Apples model.

Artikel top billede

Apples nye styresystem, OS X Yosemite, buldrer frem i et tempo, der gør styresystemet til det Apple-styresystem, der har haft den hurtigste udbredelse nogensinde.

Yosemite blev sendt på gaden 16. oktober 2014 via Mac App Store.

Du kan læse vores vurdering af styresystemet her: Prøvekørt: Med Yosemite bliver din Mac smukkere end nogensinde

Siden lanceringen er det gået stærkt.

I hvert fald melder analysehuset Net Applications, at OS X Yosemite i december kørte på 45 procent af alle OS X-baserede computere.

Det gør Yosemite til den hastigt voksende OS X-version af alle.

Nemt at opgradere

Den voldsomme udbredelse skyldes ikke mindst, at Apple har gjort det meget nemt at opgradere til OS X Yosemite.

Selskabet besluttede i 2013, at alle fremtidige opgraderinger skulle kunne downloades kvit og frit til Mac-computere - blandt andet for at sikre, at Mac-computerne hurtigt ville blive opdateret til seneste version.

Det kan du læse mere om her.

Foran tidligere versioner

At Yosemite er blevet spredt ud til verdens Mac-computere i lyn-tempo understreges af, at OS X Mavericks fra oktober 2013 på samme tidspunkt i 2013 var blevet installeret på 37 procent af de målte Mac-computere.

Mountain Lion fra 2012 - den sidste version, der kostede penge - lå på samme tidspunkt i 2012 på 26 procent.

Mavericks tog således fire måneder og Mountain Lion 12 måneder om at nå samme bruger-andel, som Yosemite havde i december, to måneder efter lanceringen.

Fik Wifi-forbindelsen til at ryge

Yosemite havde en del problemer umiddelbart efter lanceringen, hvor mange Mac-brugere oplevede, at deres computers wifi-forbindelser stod enten helt eller delvist af.

Det kan du læse mere om her: Frustrerede Mac-brugere: Nyt Mac OS X Yosemite får Wifi-forbindelsen til at crashe.

Net Applications måler ikke på bruger-tilfredshed, men generelt er det ikke nemt at rulle tilbage til tidligere versioner, når man først har klikket 'accept' til at opdatere til en ny version af OS X.

Apples succes med at flytte brugere over til nyeste version af selskabets styresystem kan meget vel inspirere Microsoft, der er på trapperne med Windows 10.

Her spekuleres der i lignende modeller.

Det kan du læse mere om her: Den svære beslutning for Microsoft: Hvem skal betale for Windows 10? Og hvem skal ikke?

Læs også:

Total stilhed fra Apple trods klage-storm over Wifi-problemer i [b]Yosemite

Mac-brugerne strømmer mod [b]Yosemite - downloades så hurtigt som aldrig før

Sikkerhedsselskab: Alvorlig sårbarhed i OS X Yosemite[/b][/b]

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

    Jakob Dirksen

    GlobalConnect

    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S