Apples fantastiske fidus: Hvorfor kan rivalerne ikke gøre det samme?

ComputerViews: Apple tjener flere penge end noget andet firma nogensinde i verdenshistorien og er omkring dobbelt så meget værd som Microsoft. Opskriften er enkel, men meget vanskelig at kopiere.

Vi ved alle, at Apple er en solid overskudsforretning, og at selskabet i de seneste 10-12 år på flere måder har været tone-angivende i teknologi-udviklingen.

Alligevel vækker Apples indtjening for tiden opsigt. For den er aldeles gigantisk.

Apple landede i de sidste tre måneder af 2014 et overskud efter skat på 18 milliarder dollar - omkring 118 milliarder kroner.

I den almindelige tal-vrimmel og jongleren med 'millioner milliarder' kan man måske godt se sig lidt blind på tallets egentlige størrelse.

Men det svarer altså til, at Apple har haft et overskud efter skat på 53 millioner kroner i timen døgnet rundt i hele oktober, november og december.

Det er et gigantisk beløb, og det er da heller aldrig sket tidligere, at et selskab har tjent så mange penge på så kort tid.

Apple har i de tre måneder desuden omsat for flere penge, end ellers gigantiske Google omsætter for på et helt år.

Det kan du læse mere om her: Apple slår alle rekorder: Aldrig nogensinde har et firma tjent så mange penge på et kvartal.

Grunden til kvartalets enorme salg skal vi primært finde i høj afsætning af Apples nyeste telefon-modeller, iPhone 6 og iPhone 6+, der åbentlyst har ramt et blødt punkt blandt forbrugerne - selv efter Apples normale standard.

Lige så vigtigt for indtjeningen er det, at Apple er i stand til at sælge iPhone-modeller i meget store mængder, selv om selskabet har prissat telefonerne så højt, at iPhone 6+ med en pris på 7.500 er blandt de absolut dyreste smartphones på markedet i dag (fraregnet de ganske få super-ekslusive designer-telefoner, der altid vil være et lillebitte marked for).

Du kan vores test af iPhone 6+ her: Tre ugers test af iPhone 6 Plus: Kæmpestor, dyr, besværlig og herlig

Den høje pris spiller en væsentlig rolle for Apples succes, for Apples produkter indeholder i al væsentlighed ikke væsentligt dyrere dele end rivaliserende produkter, der er prissat lavere.

De er heller ikke samlet på dyrere produktions-linier, i det Apple i stor stil anvender samle-linier på de store og berygtede samle-fabrikker i Kina, hvilket du kan læse mere om her: Video-optagelser afslører: Så vanvittige forhold bliver din iPhone samlet under

Med andre ord: Selskabets omkostninger ved at bygge produkterne flugter i al væsentlighed med de omkostninger, som rivaliserede firmaer har.

Til gengæld kan Apple sælge produkterne til en højere pris, og forskellen drøner direkte ned på bundlinien. Når salget går i vejret, afspejler forskellen sig dermed omgående direkte på bundlinien, hvilket er det, som vi kan se i det seneste kvartalsregnskab.

Hertil kommer, at Apple faktisk trods generelt faldende priser i det globale smartphone-marked ifølge analysehuset IDC har hævet sine gennemsnitlige salgspriser.

Det kan du læse mere om her: Androids smartphone-fremmarch stoppet: Apple buldrer frem med iPhone 6.

Apple sidder således i et drømme-scenarie for ethvert selskab: At kunne prissætte sine produkter skyhøjt og samtidig have stor appel til masserne.

Normalt er det svært at forene disse to størrelser: Skal du have stor appel til masserne, skal prisen normalt ned, mens premium-produkter til høj pris henvender sig til en mindre kunde-gruppe.

Hvorfor gør de andre producenter ikke bare det samme og prissætter deres produkter ligeså højt?

Lad os tage et kig på nogle af de ting, der ligger til grund for Apples succes med at kunne nå masse-markedet med produkter, der er prissat som premium-produkter, og som gør Apple til en enestående virksomhed netop nu:

Få og genkendelige produkter
I modsætning til langt de fleste konkurrenter, satser Apple hele butikken på ganske få produkter. Det giver stærk genkendelighed i markedet og giver mange muligheder for at høste effektivitets-gevinster i både produktion, supply chain, logistik og i markedsføring.

Risikoen er, at Apple ikke har råd til at skyde forbi. Hvert hovedprodukt må og skal være en succes. Hver gang. Blot en enkelt fiasko kan hurtigt udløse en kritisk situation for selskabet.

Fantastisk brand med en solid fortælling
Apples Steve Jobs forstod hurtigt, at Apple-brugerne skal føle, at de er en del af Apple-fortællingen, der handler om at tilvælge design, æstetik, kvalitet, at bevæge sig fremad mod alle odds og at være en del af en succes.

Mange firmaer har gennem årene forsøgt at brande sig på kvalitet, og at man aldrig går på kompromis, men kun få har haft så stor succes med denne branding som Apple.

Ikke alt for dyrt
En af Apples fiduser er at prissætte højt - men ikke alt for højt. Der er selvfølgelig en smertegrænse for enhver forbruger, men Apple har aldrig overtrådt den.

Vil nogen almindelig forbruger for eksempel betale 10.000 kroner for en iPhone? Ikke i dag. Men 7.500 kroner vil nogen godt betale.

Hertil kommer, at Apple konsekvent har fastholdt høje priser. Prisen har med andre aldrig været lav i nyere tid, og Apple har aldrig rigtigt været ude i regulær priskrig med store prisfald og lignende.

Det sender et signal om stabilitet, og at selskabets produkter egentlig slet ikke er en del af et konkurrence-præget marked. Hvilket de jo er.

Lukket kredsløb med apps og sammenhæng
Alle Apples produkter indgår i det lukkede kredsløb med musik, film, apps i hundretusindevis - alt sammen pakket ind i et sammenhængende og ensartet design.

At være en del af dette univers forøger følelsen blandt brugere af, at verden er opdelt i 'os Apple-brugere' og så 'resten.'

Drømmescenarie
Det er et drømmescenarie for ethvert selskab, og det er aldrig tidligere sket, at selskab på samme måde har været i stand til at prissætte alle produkter som premium-produkter og samtidig sælge mængder, som var der tale om discount-produkter.

Hvad ligger efter din mening til grund for, at Apple har hentet den største kvartals-indtjening nogensinde hjem? Giv din mening til kende i debatfeltet herunder.

Læs også:

Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?


Nu kommer Apple Pay: Derfor får Apple-løsningen det svært

Apples plan: En kæmpe-sværm af nye og innovative apps på vej til dig

Overblik: Her er specs på iPhone 6 - og ni andre smartphones


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)