Apples fantastiske fidus: Hvorfor kan rivalerne ikke gøre det samme?

ComputerViews: Apple tjener flere penge end noget andet firma nogensinde i verdenshistorien og er omkring dobbelt så meget værd som Microsoft. Opskriften er enkel, men meget vanskelig at kopiere.

Vi ved alle, at Apple er en solid overskudsforretning, og at selskabet i de seneste 10-12 år på flere måder har været tone-angivende i teknologi-udviklingen.

Alligevel vækker Apples indtjening for tiden opsigt. For den er aldeles gigantisk.

Apple landede i de sidste tre måneder af 2014 et overskud efter skat på 18 milliarder dollar - omkring 118 milliarder kroner.

I den almindelige tal-vrimmel og jongleren med 'millioner milliarder' kan man måske godt se sig lidt blind på tallets egentlige størrelse.

Men det svarer altså til, at Apple har haft et overskud efter skat på 53 millioner kroner i timen døgnet rundt i hele oktober, november og december.

Det er et gigantisk beløb, og det er da heller aldrig sket tidligere, at et selskab har tjent så mange penge på så kort tid.

Apple har i de tre måneder desuden omsat for flere penge, end ellers gigantiske Google omsætter for på et helt år.

Det kan du læse mere om her: Apple slår alle rekorder: Aldrig nogensinde har et firma tjent så mange penge på et kvartal.

Grunden til kvartalets enorme salg skal vi primært finde i høj afsætning af Apples nyeste telefon-modeller, iPhone 6 og iPhone 6+, der åbentlyst har ramt et blødt punkt blandt forbrugerne - selv efter Apples normale standard.

Lige så vigtigt for indtjeningen er det, at Apple er i stand til at sælge iPhone-modeller i meget store mængder, selv om selskabet har prissat telefonerne så højt, at iPhone 6+ med en pris på 7.500 er blandt de absolut dyreste smartphones på markedet i dag (fraregnet de ganske få super-ekslusive designer-telefoner, der altid vil være et lillebitte marked for).

Du kan vores test af iPhone 6+ her: Tre ugers test af iPhone 6 Plus: Kæmpestor, dyr, besværlig og herlig

Den høje pris spiller en væsentlig rolle for Apples succes, for Apples produkter indeholder i al væsentlighed ikke væsentligt dyrere dele end rivaliserende produkter, der er prissat lavere.

De er heller ikke samlet på dyrere produktions-linier, i det Apple i stor stil anvender samle-linier på de store og berygtede samle-fabrikker i Kina, hvilket du kan læse mere om her: Video-optagelser afslører: Så vanvittige forhold bliver din iPhone samlet under

Med andre ord: Selskabets omkostninger ved at bygge produkterne flugter i al væsentlighed med de omkostninger, som rivaliserede firmaer har.

Til gengæld kan Apple sælge produkterne til en højere pris, og forskellen drøner direkte ned på bundlinien. Når salget går i vejret, afspejler forskellen sig dermed omgående direkte på bundlinien, hvilket er det, som vi kan se i det seneste kvartalsregnskab.

Hertil kommer, at Apple faktisk trods generelt faldende priser i det globale smartphone-marked ifølge analysehuset IDC har hævet sine gennemsnitlige salgspriser.

Det kan du læse mere om her: Androids smartphone-fremmarch stoppet: Apple buldrer frem med iPhone 6.

Apple sidder således i et drømme-scenarie for ethvert selskab: At kunne prissætte sine produkter skyhøjt og samtidig have stor appel til masserne.

Normalt er det svært at forene disse to størrelser: Skal du have stor appel til masserne, skal prisen normalt ned, mens premium-produkter til høj pris henvender sig til en mindre kunde-gruppe.

Hvorfor gør de andre producenter ikke bare det samme og prissætter deres produkter ligeså højt?

Lad os tage et kig på nogle af de ting, der ligger til grund for Apples succes med at kunne nå masse-markedet med produkter, der er prissat som premium-produkter, og som gør Apple til en enestående virksomhed netop nu:

Få og genkendelige produkter
I modsætning til langt de fleste konkurrenter, satser Apple hele butikken på ganske få produkter. Det giver stærk genkendelighed i markedet og giver mange muligheder for at høste effektivitets-gevinster i både produktion, supply chain, logistik og i markedsføring.

Risikoen er, at Apple ikke har råd til at skyde forbi. Hvert hovedprodukt må og skal være en succes. Hver gang. Blot en enkelt fiasko kan hurtigt udløse en kritisk situation for selskabet.

Fantastisk brand med en solid fortælling
Apples Steve Jobs forstod hurtigt, at Apple-brugerne skal føle, at de er en del af Apple-fortællingen, der handler om at tilvælge design, æstetik, kvalitet, at bevæge sig fremad mod alle odds og at være en del af en succes.

Mange firmaer har gennem årene forsøgt at brande sig på kvalitet, og at man aldrig går på kompromis, men kun få har haft så stor succes med denne branding som Apple.

Ikke alt for dyrt
En af Apples fiduser er at prissætte højt - men ikke alt for højt. Der er selvfølgelig en smertegrænse for enhver forbruger, men Apple har aldrig overtrådt den.

Vil nogen almindelig forbruger for eksempel betale 10.000 kroner for en iPhone? Ikke i dag. Men 7.500 kroner vil nogen godt betale.

Hertil kommer, at Apple konsekvent har fastholdt høje priser. Prisen har med andre aldrig været lav i nyere tid, og Apple har aldrig rigtigt været ude i regulær priskrig med store prisfald og lignende.

Det sender et signal om stabilitet, og at selskabets produkter egentlig slet ikke er en del af et konkurrence-præget marked. Hvilket de jo er.

Lukket kredsløb med apps og sammenhæng
Alle Apples produkter indgår i det lukkede kredsløb med musik, film, apps i hundretusindevis - alt sammen pakket ind i et sammenhængende og ensartet design.

At være en del af dette univers forøger følelsen blandt brugere af, at verden er opdelt i 'os Apple-brugere' og så 'resten.'

Drømmescenarie
Det er et drømmescenarie for ethvert selskab, og det er aldrig tidligere sket, at selskab på samme måde har været i stand til at prissætte alle produkter som premium-produkter og samtidig sælge mængder, som var der tale om discount-produkter.

Hvad ligger efter din mening til grund for, at Apple har hentet den største kvartals-indtjening nogensinde hjem? Giv din mening til kende i debatfeltet herunder.

Læs også:

Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?


Nu kommer Apple Pay: Derfor får Apple-løsningen det svært

Apples plan: En kæmpe-sværm af nye og innovative apps på vej til dig

Overblik: Her er specs på iPhone 6 - og ni andre smartphones


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.