Google og Microsoft går sammen: Vil udvikle fælles JavaScript-teknologier

Microsoft og Google begraver for en stund web-stridsøksen for sammen at udvikle JavaScript-teknologier.

Artikel top billede

Microsoft og Google er traditionelt kamphaner på internettet, hvor de storsatser på hver deres online-services og webbrowsere, men et nyt samarbejde bringer dem måske lidt tættere på hinanden.

Selskaberne har nemlig indgået et samarbejde om at smelte de JavaScript-teknologier, som de ellers har udviklet hver for sig, sammen.

Det betyder, at Googles AtScript bliver integreret i Microsofts TypeScript, som så bliver det sprog, webudviklere fremover kommer til at bruge.

Til gengæld skal der så satses på Google-frameworket Angular 2.

Smelter sprog sammen

Microsoft skriver om det nye samarbejde i et blogindlæg, at selskabet i tre år har arbejdet på sit TypeScript, men at der nu er indgået et samarbejde med Google.

"I de sidste mange måneder har Microsoft TypeScript- og Google Angular-holdene arbejdet tæt sammen."

"Vi er begejstrede for at kunne annoncere, at vi har konvergeret TypeScript og AtScript-sprogene, og at Angular 2, den næste version af det populære JavaScript-bibliotek til at bygge websider og webapps, vil blive udviklet med TypeScript," skriver S. Somasegar, der er corporate vice president i Developer Division hos Microsoft.

"Det er fantastisk at se den fortsatte vækst i TypeScript-økosystemet, og jeg er særligt begejstret for partnerskabet med Googles Angular, der skal skabe overrensstemmelse mellem vores arbejde med TypeScript og Angular 2."

JavaScript er et af de mest udbredte programmeringssprog til web-løsninger i dag, og i november afløste JavaScript Java til danskernes NemID.

Læs også:

Nu er det slut med Java til NemID: Her er den nye løsning

Anders Hejlsberg: Fantasien har ingen grænser længere

Googles Javascript-efterfølger er færdig

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil