Artikel top billede

(Foto: Christian Radil Fotografi / Christian Radil Fotografi)

Manden med 300 millioner it-investeringskroner i lommen: Her er markedet for den næste store online-succes

Interview: Her er håndfaste bud på hvor og hvordan, du kan tjene kassen på online-forretning. Læs med og bliv samtidig trykket på alle de ømme iværksætter-ligtorne af en dansk pengemand, der langt fra tænker som en dansker.

Interview: Danske iværksættere og it-erhvervsfolk er nogle tøsedrenge.

Det er ikke den sætning som entreprenøren Mads Faurholt-Jørgensen benytter, men hans vurdering af dansker erhvervsfolk er helt tydelig.

"Danmark er måske det sted, det er sværest at komme af med investorkronerne. Der er ikke mange, der overhovedet er villige til at starte et firma. Selv dygtige og innovative folk vil hellere have et job i Dong, hvor ønsket om et være den perfekte familiefar og samtidig træne til en ironman fylder mere end jobbet," lyder det fra Mads Faurholt-Jørgensen, der vel er det, man kan kalde en wonderboy med speciale i online-iværksætteri.

Han er ikke bleg for at give sit bud på de store linjer for dansk it-forretning.

"Det er meget paradoksalt. I Danmark har vi et fantastik socialt sikkerhedsnet, men en enorm lav risikovillighed til at prøve noget med bare den mindste risiko. Det forstår jeg slet ikke."

30 år med fuld fart på

I en alder af 30 år er Mads Faurholt-Jørgensen blevet udråbt som en af Danmarks største forretningstalenter, han er ekspertrådgiver for EU på online-iværksætteri, og han har etableret mere end 30 succesfulde virksomheder over hele verden, blandt andet som global partner og direktør i Rocket Internet.

For to år siden etablerede han Nova Founders Capital, der investerer i, køber og opbygger online virksomheder fra bunden.

Efter to års eksistens har Nova 500 ansatte over hele verden og har opnået en værdi på en milliard kroner.

Men det er ikke mange af investeringskronerne, der bliver placeret i Danmark.

Her skal du åbne forretning i Danmark

Hvor skal danske iværksættere se efter nye markeder eller nye forretninger?

"Jeg kan se flere steder. Et konkret eksempel er det, man kan kalde markedspladser, hvor man samler informationer fra mange aktører under en hat. Nogle af de helt store firmaer som Airbnb, Facebook eller Uber er bygget på denne filosofi, hvor det handler om service," fortæller han med konkret erfaring fra både Groupon og den danske side Samlino.dk med i bagagen.

Siden er et spin-off fra en side i Asien, der har kæmpe succes og understøttes af Goldman Sachs-investorpenge.

"Google hader i øvrigt denne type sider, hvor mange firmaer hives ind under samme paraply. Så får Google kun annoncepenge fra én aktør i stedet for alle de firmaer, der er med på markedspladsen. Marketingspengene fra dine kunder kan du så beholde i din egen kasse," griner den lynsnakkende entreprenør.

Kig på tjenester til finans
Hvilken sektor skal man så vælge til sit projekt?

Der er stadig meget at komme efter indenfor finans. Jeg tænker eksempelvis på pensions-branchen. Her opkræves høje omkostninger fra firmaerne på to til fire procent, og en sammenligning af produkterne kan give billige løsninger til danskerne. Mit bud er, at man kan sænke pensionsfirmaernes omkostninger til 0,25 procent, og kan du få en del af den kage, kan din virksomhed tjene mange penge."

"Men kig dig omkring i verden og se på hvilke løsninger, der virker og brug andres erfaringer. Du behøver ikke opfinde den dybe tallerken hver gang."

Det handler dog også om at differentiere sig en lille smule fra mængden.

"Da jeg studerede var jeg eksempelvis klar over, at jeg ikke kunne opnå de højeste karakterer. Derfor tog jeg i stedet uddannelsen et år hurtigere end mine kammerater. Det var faktisk ikke svært, men det var min måde, at adskille mig fra de andre."

Danskere er bedre i udlandetHan peger også på et andet ømt punkt i Jantelovens hjemland.

"Byg noget stort fra starten, der er ikke ret meget dyrere at tænke stort. Faktisk er det lettere at skaffe 20 millioner dollar end to millioner dollar fra investorer, ligeledes er konkurrencen mindre på store tanker end på små tanker. Men danskerne er ikke så gode til denne tankemåde," siger han og fortsætter:

"Derfor ser man også ofte, at det er lettere for en dansker at slå igennem i udlandet. Det er lettere at starte en forretning i Mexico end i Danmark. Det gælde mange nationaliteter. Den fyr, der klarer sig bedst i Hong Kong lige nu, kommer eksempelvis fra Irland. Det er det Silicon Valley kan. De er ikke klogere eller dygtigere end danskerne, det er holdningen."

Hvorfor er det sådan?

"Man slipper ud af sin kultur og væk fra sin gode opdragelse. Man skal selvfølgelig arbejde, som man gør i landet ved at samle et team under sig, men man springer ud af sine vante rammer.

Han peger også på, at man ikke skal være bange for at modtage penge og afgive andele af en forretning til investorer.

"De fleste iværksættere kommer alligevel til at åbne flere forretninger, og skal i stedet se finansiering som en læringsproces. Som et springbræt til den næste online-virksomhed."

Tre råd til ny business

Kan du give tre konkrete råd til en it-iværksætter?

Tænk stort, tænk kommercielt og lav en forretningsplan. Mange siger, det handler om det rigtige team. Det passer ikke, det handler om den rigtige forretningsplan."

"Og så skal du ikke give op. Du skal sparke mange døre ind for at hente penge. Når en virksomhed har rejst mange penge, så kan du være sikker på, at de også har spurgt mange mennesker."

Men det er vel ikke bare lige at oprette eksempelvis en markedsplads?

"Markedspladsen er en af de bedste forretningsmodeller for både erhverv og forbrugere lige nu, og man skal selvfølgelig tænke sig om. Man kan skabe en enorm volumen for få penge og behøver ikke investere i varer, omvendt skal du fange kunderne ind i butikken, og det koster penge. Mange markedspladser er selvfølgelig lavet, men der er stadig masser af potentiale. En dansk gut har eksempelvis lavet en markedsplads for tatoveringer hvor tegnere, tatovører og kunder bindes sammen. Det er da et fint eksempel på en niche," lyder det fra Mads Faurholt-Jørgensen.

Hvordan spotter man den rigtige forretningsmulighed?

"Man skal kende forretningsområdet, og have et forslag til hvordan mak kan forbedre området. Man kan ikke bare sige at "mode er sjov". Du skal vurderer mulighederne. Ligeledes skal du ramme en tendens. I øjeblikket er det eksempelvis meget svært at skaffe kapital til e-handel mens det er lettere til finansservice. Det handler om, at være vågen, og så må du gerne være en god sælger."