Artikel top billede

I dag er eksperterne ikke folk fra it-afdelingen, det er kunderne, der er eksperter, lyder det fra Kerny Ustrup, der er CIO i MT Højgaard. Foto: MT Højgaard.

Dansk CIO: Den klassiske ordremodtagende it-afdeling er stendød

"Man måler en CIO's succes på budgetpenge, antal medarbejdere og indflydelse. De to første punkter er ikke vigtige for mig," lyder det fra MT Højgaards CIO. Læs her om it-afdelingen, der har afgivet magten til forretningen, og hvor it-eksperter er en uddøende race.

Interview: I entreprenørfirmaet MT Højgaard har man ændret på it-afdelingens struktur.

"Det giver ingen mening, at en supporter og en ERP-specialist sidder i den samme it-afdeling, for de har intet fagligt fællesskab," fortæller Kerny Ustrup, der er CIO i MT Højgaard.

En anden stor forandring er, at budgettet til udvikling heller ikke ligger i it-afdelingen mere.

Det er blevet flyttet ud til forretningen, der prioriterer hvor pengene ska anvendes.

"Vi er ikke længere en klassisk ordremodtagende it-afdeling. Den model tager udgangspunkt i forældede principper om, hvem eksperten er," siger Kerny Ustrup, og han uddyber:

"It-branchen er omkring 60 år gammel, og mange de projekt-principper professionelle, it-folk arbejder efter, som Prince2 og ITIL, er opfundet i 80'erne."

Selv om teknologiudviklingen sker med raketfart, så arbejder de traditionelle it-afdelinger stadig efter de gamle styringsprincipper, vurderer han.

"Opfattelsen af at it-folk er eksperterne er fuldstændig under forandring. I dag er tempoet og de teknologiske muligheder anderledes, men endnu vigtigere er det, at kunderne er anderledes."

It-eksperterne er på vej ud 

I dag er eksperterne ikke folk fra it-afdelingen, det er kunderne, der er eksperter.

"Forretningens folk ved, hvad de taler om. De kender deres behov, og så har de indsigt i it. De har ikke brug for en it-ekspert men en person, der kan rådgive og udfordre. Det er en fuldstændig omkalfatring af rollerne. It-afdelingen har ikke magten længere," vurderer Kerny Ustrup.

Er det ikke svært at give magten fra sig i it?

"Man måler ofte en CIO's succes på budgetpenge, antal medarbejdere og indflydelse. De to første punkter er ikke vigtige for mig," siger Kerny Ustrup, og forklarer:

"Den holdning er man nødt til at have, ellers bliver man overhalet indenom. Se på Uber. Tjenesten er opfundet fordi, taxabranchen ikke har udviklet sig og set muligheder. I stedet kæmper branchen nu med næb og klør for at holde fast i den gamle model."

Møder man også den indstilling i it-afdelingen?

"Ja, det gør man. Hvis en medarbejder har brugt hele sit voksenliv på at blive projektleder, men bliver mødt med et behov om, at løsningerne skal afleveres hurtigt og i små bidder uden analyser eller screening af markedet, så kan det skabe modstand. Det er da også klart. Hvis man udfaser Notes, så rejser Notes-udvikleren naturligvis også."

Men hvad skal man så gøre i den situation?

"Det handler i bund og grund om, at man ikke skal reagere med forsvar. Det handler om at imødekomme behov i stedet for at afvise dem. Det er ikke en negativ udvikling, at forretningen kommer med behov og ønsker, det er faktisk udviklende, og it skal spille med. Gartner siger iøvrigt også, at i 2016 vil 60 procent af it-investeringerne ske i forretningen." 

Farvel til budgettet

Du har også sagt farvel til budgettet for udvikling, så du ikke har magten over denne pengepulje. Hvorfor har du valgt det?

"Jeg har givet slip på budgettet. Det er ikke it's opgave at prioritere opgaver for forretningen. Det skal forretningen selv prioritere. Alle kan lægge forslag frem, men det er forretningen, som bestemmer."

Budgettet for driften ligger dog stadig i it.

"Driften af it-infrastrukturen ligger i it-afdelingen, og det skal den også gøre. Det er ikke forretningens opgave. Ligesom det ikke er forretningens opgave at indkøbe nye pc'er eller licenser, når der ansættes nye folk."

It-driften af virksomheden fylder dog ikke længere noget inden for firmaets fire vægge i Søborg.

"Vi vil ikke binde kapital i hardware. Vi outsourcer hele driften og har stor gavn af cloud-tjenester, der passer godt til den måde, vi arbejder på i entreprenør-branchen med meget travle og mindre travle perioder. Basalt set så vinder vi ingen nye byggekontrakter ved at eje serverne, så det gør vi ikke."

Ny struktur i it

I gennem de sidste to år er der sket markante forandringer i it-afdelingens struktur.

"Jeg tror, at it-afdelingerne er på vej ud. Ikke i dag eller i morgen men om få år. It er ikke længere en særlig opgave, det er en del af forretningen, og derfor bliver it-folkene organiseret anderledes," siger Kerny Ustrup.

I MT Højgaard er mange it-folk allerede vandret ud i forretningen, men der eksisterer stadig en it-afdeling, men under nye retningslinjer.

"Jeg kan ikke have en it-afdeling, der ved lidt om meget. Det bliver for tyndt og understøtter ikke it's rådgivende rolle. Ligeledes vil jeg have folk, der selv kan tage initiativ, hvilket betyder, at der er plads til at begå fejl. Jeg vil have at folk buldrer frem og skaber nyt fremfor, at de sidder på en lige linje og bare fortsætter det eksisterende."

Derfor er firmaet gået den anden vej efter filosofien: Vi skal vide meget om lidt.

"Vi har ændret it-afdelingen til at blive fire forskellige kompetencecentre indenfor finans, kunderelationer, vidensdeling/tværfagligt arbejde og en produktionsstøttende enhed, der er specifik for entreprenørvirksomhed," siger han, og fortsætter:

"På den bliver det faglige niveau højere. Samtidig bliver de mindre vigtige områder siet fra. Vi behøver ikke et kompetencecenter om HR i it-afdelingen. Den viden må ligge i forretningen."