Det gælder om at finde den rette annonce til dig på baggrund af din profil - og det går hurtigt.

Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

Når du skal manipuleres til at købe varer via online-annoncer, foregår der et spil bag kulisserne. Det starter i din webbrowser, som på mindre end 100 millisekunder har kortlagt din personlighed og fundet en reklame.

Når du har tastet en adresse ind i din browser og klikker go, så går der på mange websider en lynhurtig auktion i gang bag kulisserne på din skærm.

Tidsrammen er på 100 millisekunder, og i det korte tidsinterval udvælges der en reklame, der passer lige præcis på din person.

I tidsrummet fra at du klikker, og til siden vises, skal din person gennem en annonceauktion, der skal finde den helt rigtige reklame til websiden.

Selv om dit navn er ukendt, så er du identificeret af reklamefolkene - i første omgang på basis af eksempelvis cookie-oplysninger.

"Data bliver solgt på kryds og tværs af siderne, og der kan være flere tusinde trackere forbundet med en enkelt webside, der hver især opsamler brugeroplysninger, som gemmes i et hav af databaser," fortæller Carsten Jørgensen, der er sikkerhedsspecialist.

"På den måde kan man opbygge meget præcise profiler af brugere ned til eksempelvis seksualitet, eller om personen er ekstrovert eller introvert," fortæller han.

Hvordan kan man se, om en person har en åben eller en lukket personlighed?

"Sender du for eksempel mange Twitter-beskeder afsted, er du givetvis en åben person. Følger du bare de andre, så er det nok modsat," lyder det fra Carsten Jørgensen.

Reklameauktionen finder så sted blandt hundredevis af tilbudsgivere, der kan tilføje flere oplysninger om din personlighed fra de mange tredjepartsdatabaser, der indsamler brugerinformationer.

På 100 millisekunder er du identificeret, der er afholdt en auktion over de reklamer, der passer på din profil, og den vindende reklame er sendt til den web-destination, du besøger.

En gravid bruger er meget værd
Hvor meget er en bruger værd i kroner og øre, når der auktioneres?

"Det er ret forskelligt, men op til 10 cent for en almindelig bruger. Hvis du eksempelvis er gravid, er prisen langt højere eksempelvis halvanden dollar."

Hvor mange websider anvende disse reklameauktioner med tilhørende personidentifikation?

"De fleste efterhånden. Hvis websiden har lavet en aftale med en specifik reklameudbyder (ad-network) laver netværket selvfølgelig en intern 'mini-auktion' ud fra deres egne kunder for at finde den højeste pris."

"Men fordi websiderne alt andet lige får højere priser, når der er flere netværk, der byder på reklamerne, bruger de fleste efterhånden ad exchanges."

Tidslinje for en auktion
Når en reklamebørs modtager en forespørgsel på en reklame til din browser, åbner browseren et vindue på 100 millisekunder, der skal afgøre hvilken reklame, som skal ramme netop dig. I løbet af et øjeblik har du været gennem denne proces:

1) Brugeridentifikation (10 millisekunder).

Her tildeles brugeren en identitet ud fra cookies eller anden identifikationsdata. Der anvendes eksempelvis teknikker via HTML 5 eller Flash

Du kan læse mere om, hvordan man hvordan man identificerer brugere her: Technical analysis of client identification mechanisms

Browseren sender i samme moment oplysninger om den webside, der besøges og karakteristika for ønskede annoncer. Det omfatter, om det er banner, pop-up, video eller hvor på skærmen, reklamen skal vises.

2) Der tilknyttes yderligere brugerinformationer fra tredjeparts data (10 millisekunder).

Auktionshuse og reklamefirmaer knytter data til din person, som kendes fra en cookie, fra tredjepartsudbydere.

3) Budrunden starter (50 millisekunder).

Nu sendes brugeren ud i en auktionsrunde, der skal finde den rigtige reklame. Det sker blandt andet på børser som AppNexus. Børserne indsamler data fra reklameudbyderne, og der håndteres op til 150 forskellige bud på en enkelt bruger.

Annoncekampagner fra reklamebureauer kan godt løbe i en forholdsvis lang periode og være rettet mod en bestemt brugerprofil, demografisk eller geografisk placering. Det gør udvælgelsen hurtigere.

4) Reklamerne rangeres efter pris.

5) Der tilføjes forretningslogik til den valgte reklame.

Reklamebørsen skal sikre sig, at den vindende reklame er passende for websiden og opfylder sidens politikker.

6) Den vindende reklame sendes videre til browseren.

Reklamen er klar på din skærm, og den skal nu lokke dig til at klikke og købe.

Der findes forskellige metoder og variationer over auktionerne eksempelvis på Facebook, der kører forløbet internt i firmaet og ikke (nødvendigvis) anvender eksterne partnere til auktionen.

Læs også:

Dansk CIO: Den klassiske ordremodtagende it-afdeling er stendød

Sådan undgår du at klokke i spam-reglerne

Kryptering er et kæmpe-problem for danskerne: Så alvorlig er situationen




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.