Sådan undgår du at klokke i spam-reglerne

Forbrugerombudsmanden modtager 20.000 klager om spam hvert eneste år. Læs her, hvordan du undgår at klokke i reglerne - og hvor du kan klage over spam.

Hvornår er det ulovligt at sende mails og sms'er til kunder? Hvem må du sende til? Og må du sende mails til tidligere kunder?

Det er blot et par af de spørgsmål, som Forbrugerombudsmanden bombarderes med hver eneste dag.

Problemerne med spam-udsendelser understreges af, at samme Forbrugerombudsmand får omkring 20.000 spam-klager om året fra forbrugerne.

Der falder ligeledes en stribe domme om forkerte udsendelser hvert eneste år.

Læs mere her: El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Og her: Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

"Vi får rigtig mange henvendelser fra virksomheder, der er i tvivl om, hvad de må og ikke må, når de sender mails eller andet for at markedsføre sig," siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Tungen lige i munden
Det er heller ikke helt enkelt.

Der gælder en række regler for, hvordan man som erhvervsdrivende må kontakte potentielle og eksisterende kunder.

De er specificeret i markedsføringslovens § 6, der begrænser erhvervsdrivendes mulighed for at udsende reklamemateriale.

Og der er stor forskel på den digitale verden og den analoge verden.

Det er nemlig som udgangspunkt forbudt at sende reklame via elektronisk post, sms, mms eller fax.

Det er derimod som udgangspunkt lovligt at sende personligt adresseret reklame.

Derfor skal man altså holde tungen lige i munden, før mail-bunkerne sendes afsted med retning mod kunderne i butikken.

Skal sige ja tak
Det er ulovligt, hvis erhvervsdrivende sender elektronisk post med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre modtageren forudgående har givet samtykke til det.

Modtageren skal altså spørges først og sige ja tak.

Spamforbuddet gælder i øvrigt i forhold til alle både forbrugere, andre erhvervsdrivende, foreninger eller ansatte i offentlige myndigheder og omfatter også opfordringer til at tilmelde sig til et nyhedsbrev, da disse ofte indeholder tilbud fra et firma.

Ligeledes er det ikke lovligt at henvende sig med reklame til eksisterende kunder, hvis de ikke har givet accept.

Det er altså mod reglerne at udsende post, der indeholder konkrete tilbud eller produktomtaler, herunder reklamemateriale til branding af en virksomhed.

Det er dog ikke alle udsendelser, der er ulovlige.

Det må du godt
På den anden side må man godt udsende henvendelser, hvor modtageren eksempelvis tilbydes et job eller en forespørgsel om, at afsenderen vil købe noget af modtageren.

Her er der ikke tale om afsætning, hvilket gør mailen ok.

Det er også ok at bede om en anmeldelse af et køb fra eksempelvis en e-butik. 

Forbrugerombudsmanden har samlet de mest stillede spørgsmål fra brugerne på sin hjemmeside.

Hvis du er i tvivl kan du finde svar her.

Du kan også læse mere om spam i Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6.

Vil du anmelde spam, kan du gøre det her.

Spam straffes med bøde, den største i Danmark er på 800.000 kroner, som du kan se eksempler på her:

Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam

Fona får bøde sendt i nakken efter spam-udsendelser

Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.