Sådan undgår du at klokke i spam-reglerne

Forbrugerombudsmanden modtager 20.000 klager om spam hvert eneste år. Læs her, hvordan du undgår at klokke i reglerne - og hvor du kan klage over spam.

Hvornår er det ulovligt at sende mails og sms'er til kunder? Hvem må du sende til? Og må du sende mails til tidligere kunder?

Det er blot et par af de spørgsmål, som Forbrugerombudsmanden bombarderes med hver eneste dag.

Problemerne med spam-udsendelser understreges af, at samme Forbrugerombudsmand får omkring 20.000 spam-klager om året fra forbrugerne.

Der falder ligeledes en stribe domme om forkerte udsendelser hvert eneste år.

Læs mere her: El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Og her: Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

"Vi får rigtig mange henvendelser fra virksomheder, der er i tvivl om, hvad de må og ikke må, når de sender mails eller andet for at markedsføre sig," siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Tungen lige i munden
Det er heller ikke helt enkelt.

Der gælder en række regler for, hvordan man som erhvervsdrivende må kontakte potentielle og eksisterende kunder.

De er specificeret i markedsføringslovens § 6, der begrænser erhvervsdrivendes mulighed for at udsende reklamemateriale.

Og der er stor forskel på den digitale verden og den analoge verden.

Det er nemlig som udgangspunkt forbudt at sende reklame via elektronisk post, sms, mms eller fax.

Det er derimod som udgangspunkt lovligt at sende personligt adresseret reklame.

Derfor skal man altså holde tungen lige i munden, før mail-bunkerne sendes afsted med retning mod kunderne i butikken.

Skal sige ja tak
Det er ulovligt, hvis erhvervsdrivende sender elektronisk post med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre modtageren forudgående har givet samtykke til det.

Modtageren skal altså spørges først og sige ja tak.

Spamforbuddet gælder i øvrigt i forhold til alle både forbrugere, andre erhvervsdrivende, foreninger eller ansatte i offentlige myndigheder og omfatter også opfordringer til at tilmelde sig til et nyhedsbrev, da disse ofte indeholder tilbud fra et firma.

Ligeledes er det ikke lovligt at henvende sig med reklame til eksisterende kunder, hvis de ikke har givet accept.

Det er altså mod reglerne at udsende post, der indeholder konkrete tilbud eller produktomtaler, herunder reklamemateriale til branding af en virksomhed.

Det er dog ikke alle udsendelser, der er ulovlige.

Det må du godt
På den anden side må man godt udsende henvendelser, hvor modtageren eksempelvis tilbydes et job eller en forespørgsel om, at afsenderen vil købe noget af modtageren.

Her er der ikke tale om afsætning, hvilket gør mailen ok.

Det er også ok at bede om en anmeldelse af et køb fra eksempelvis en e-butik. 

Forbrugerombudsmanden har samlet de mest stillede spørgsmål fra brugerne på sin hjemmeside.

Hvis du er i tvivl kan du finde svar her.

Du kan også læse mere om spam i Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6.

Vil du anmelde spam, kan du gøre det her.

Spam straffes med bøde, den største i Danmark er på 800.000 kroner, som du kan se eksempler på her:

Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam

Fona får bøde sendt i nakken efter spam-udsendelser

Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable: Start opgøret med kompleksitet og det manglende overblik: Få styr på mulighederne og planen

Overblik og kompleksitet er derfor i fokus på dette digitale roundtable, hvor vi deler erfaringer fra digitale ledere i danske virksomheder. Her kan du blandt andet kan høre om, hvordan du bedst muligt sikrer dig overblik og reducerer kompleksiteten af dine it-systemer.

09. marts 2021 | Læs mere


Inspiration til dit næste skridt med Microsoft Dynamics 365

Med Microsoft Dynamics 365 har Microsoft forsøgt at samle alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af smarte virksomhedsapps og en fælles datamodel.

16. marts 2021 | Læs mere


Computerworld Digital Summit Days 2021: Sæt kursen med de rigtige it-beslutninger

Tre dage med unik viden og inspiration til din digitale organisation. Temaerne er digitalisering, it-sikkerhed og intelligent ERP. Du kan være med, når vi sætter ideerne, eksemplerne og de gode digitale erfaringer i centrum. Det sker gennem interaktive debatpaneler, konkrete erfaringer og oplagte keynotes.

23. marts 2021 | Læs mere






Premium
Coloplasts it-direktør: GDPR har givet de it-kriminelle et nyt værktøj til at angribe os
Interview: Det er ikke kun på plads og kapacitet, at sundhedssektoren lige nu er udfordret. De sikkerhedsansvarlige har også fået en del mere at se til gennem et kaotisk 2020. "Cyberkriminelle har opdaget, at der er en hel masse værdi i denne her datatype. Enten som afpresningsmulighed eller som viden, de kan udnytte til noget," siger CIO i Coloplast, René Rasmussen. Læs første artikel i serien om perspektiver fra sektoren, der er de it-kriminelles nye guldkalv
Computerworld
Bill Gates har en løsning: Sådan undgår vi klimakatastrofen
Klumme: Bill Gates vil gerne redde verden. Intet mindre. Og som alle store it-folk regner han baglæns. Politikerne er mest optaget af, hvad der kan lade sig gøre, og hvad de kan skabe flertal for. Men Bill Gates har set på klimakatastrofen, og hans budskab er klart.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.