Reportage: 113 børn kodede 25 spil på 24 timer: "Vi har sovet 40 minutter i alt"

113 børn brugte 24 timer på at blive bedre til programmering på Coding Pirates Game Jam. Læs deres historie her.

Artikel top billede

Konkurrencen med sig selv, uret og de andre hold er en vigtig del af stemningen på Game Jam. Her er det Team Gamerz med Sebastian, Isak og Tue og deres spil Space Runner der har besøg af dommerpanelet.

Der er 36 minutter til deadline og mellem computere, soveposer og kabler vakler en håndfuld børn rundt med matte øjne.

De er dog i mindretal. For resten af de 113 tilmeldte børn til Coding Pirates Game Jam hos Microsoft i Hellerup lidt nord for København sidder bøjede over deres computere for lige at få det sidste med inden deadline.

Et af de hold er LOVA som deltage i spiludviklingskonkurrencen med spillet "Dino Jump".

LOVA, som står for Lucas, Oscar, Victor og Alexander, har arbejdet på deres spil siden lørdag middag og er tydeligt stolte - og trætte.

Spillet er lavet i programmet Scratch og er en klassisk sidescroller: Som spiller skal du hoppe over sten, dukke dig for fugle og hoppe efter den mad som giver superkræfter. Efter 250 point skifter spillet til en grotte med edderkopper.  Ide, grafik og pointsystem er alt sammen lavet af drengene selv.

"Vi brugte cirka 2 timer på at forberede spillet inden vi gik i gang. Vi fik lidt en dårlig start, men så kom vi også i gang" forklarer Lucas Bergholt Hansen som bor på Fyn, men som normalt tager toget til Coding Pirates Sorø for at dyrke sin interesse.

Denne gang er turen dog gået til København for at deltage i et 24-timers spiludviklingsmarathon for børn arrangeret af Coding Pirates.

Weremaid fra Tea Squat

Ved siden af Team LOVA sidder William Niels, Emile og Sven og putter de sidste linjers kode ind i Weremaid. Niels sidder foroverbøjet ved tastaturet og arbejder koncentreret i programmeringssproget C# mens William ved siden af begejstret forklarer hvorfor holdet arbejder så tæt på deadline:

"Vi har sovet 40 minutter i alt. Og her to timer før deadline fandt vi ud af at vi skulle have en highscore, som man kan uploade til en server."

Weremaid, som er kodet i C# og Unity, ligner til forveksling et af de klassiske Commodore 64-spil som denne journalist fordrev sin ungdom med. Bare måske lidt mere kreativt og skabt af en lille gruppe unge drenge på under 24 timer.

I Weremaid scroller banen fra højre mod venstre. Den øverste halvdel foregår på land hvor spilleren skal hoppe mellem kasser - og i den nederste halvdel skal spillerens havfrue svømme mellem klipper og undgå de piggede kuglefisk.

Spilleren kan så med en tast skifte mellem øverste og nederste bane for hele tiden at være på den nemmeste banehalvdel.

Med cirka 30 minutter tilbage sætter Niels en ny highscore og hele holder smiler da scoren dukker op på holdets anden computer. Der er lige plads til en runde high-fives og fist-bumps inden hovederne igen stikkes sammen for at planlægge præsentationen for dommeren.

Koder hele natten

Det er anden gang Game Jam kører i København, og første gang at et tilsvarende Game Jam er blevet afholdt i Grenå, og bag konceptet står foreningen Coding Pirates.

Foreningen blev stiftet for et par år siden af den læreruddannede formand Martin Exner og har nu 24 afdelinger fordelt rundt i Danmark, herunder i Herlev hvor Computerworld lægger lokaler til både Codings Pirates sekretariat og en lokalafdeling med 30 tilmeldte børn.

Vil du også støtte Coding Pirates kan du kontakte foreningen her 

På trods af en stor erfaring med børn og it er Martin Exner alligevel imponeret over udholdenheden hos deltagerne, som alle er mellem 7 og 17 år:

"Da klokken passerede midnat så sagde vi, at hvis man sad og spillede så røg man i seng, men hvis man arbejdede på projektet, så kunne man blive oppe så længe man ville. Flere af dem faldt i søvn med headsettet foran skærm", forklarer Martin Exner med et smil.

"Det som har overrasket mig er at næsten 50 af børnene kom fra vores venteliste og normalt ikke går til Coding Pirates. Så på 24 timer er de gået fra at have næsten ingen erfaringer med at lave spil til at aflevere et færdigt projekt", uddyber Martin Exner.

Et bevis på dedikationen er samtlige 25 ud af 25 hold afleverer projekter inden deadline. Projekter som de selv har ideudviklet, programmeret, lavet grafik og musik til. Undervejs har holdene kunne støtte sig til en mentor for som vejleder om programme børnene ikke kender. Men selve programmeringen skal børnene selv løse i værktøjer som Javascipt, Scratch, C# og Unity.

Sejr til Weremaid

Tilbage hos børnene har dommerne fået præsenteret alle 25 spil. Og efter nogen tids votering uddeles der præmier til årets bedste ide (spillet Surrender), det bedste juniorspil (spillet Goat Runner), bedste grafik/kodning (spillet Red Case Runner) og årets bedste spil.Den pris tilfalder William Niels, Emile og Sven som fik de sidste linjers kode parat til Weremaid-spillet inden deadline og hvis kreative dobbelte design og høje finish imponerede dommerformand Thomas Bense og resten af dommerpanelet.

Og de andre hold? De er 24 intersive timers erfaring rigere og efter håndsoprækningen til alle sidst at dømme, så er de alle tilbage næste år.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S