Artikel top billede

Computerworld mener: Tre punkter som du skal tage ekstremt alvorligt i 2016

Computerworld mener: Computerworlds gennemgang af de 100 bedste it-virksomheder i Danmark afslører tre punkter, som vil blive afgørende for de danske it-virksomheder i det kommende år.

It's such a perfect day, sang Lou Reed i 1972. Og det har de fleste dage også været for it-danmark i 2014 og 2015.

Er du i tvivl, skal du bare downloade Computerwold Top 100 anno 2015 (gratis link her) eller surfe lidt rundt på vores Top 100-temaside (som du finder her).

For tallene lyver ikke: Det går fremad og opad med både ordrer, omsætning og så småt også med antal medarbejdere i de 445 it-virksomheder der er med i Computerworlds analyse af it-Danmark 2015.

Faktisk går det så godt, at hvis resten af Danmark voksede med samme hastighed som it-erhvervet, ville enhver snak om forsigtige opsving hurtigt forstumme - og politikerne ville i stedet begynde at fokusere på at holde lidt igen for at undgå overophedning.

Det leder til tre punkter, som it-erhvervet skal tage alvorligt i lyset af top-100 analysen.

1. Lønpres og medarbejderomsætning

Det første punkt er, at inden for it-erhvervet har vi få nationaløkonomer til at holde øje med udviklingen.

I stedet har vi vores egen kanariefugl i minen, når det gælder økonomiske indikatorer: Lønninger og medarbejderomsætning inden for udviklere og andre nøglefolk.

Har du ikke allerede mærket lønpresset eller sagt farvel til gode folk, som er blevet lokket til konkurrenter, er det blot et spørgsmål om tid.

Og det er kritisk.

I en verden, hvor it-folk på alle niveauer forventes at levere effektiviseringer, nye løsninger og helt nye forretningsmodeller til en stadig mere moden forretning, er der behov for selvstændige, kreative og sikre folk. Det er sjovt nok også dem, som konkurrenterne er ude efter.

2. Kan brugerne lide at bruge dit produkt?

Det andet punkt er, at mens pengene nu kommer lidt nemmere, så er det nu, der skal produktudvikles. Væksten kommer samtidig med, at forventningerne hos kunder og brugere er skyhøje.

De forventer billigere, mere effektive og ikke mindst sjovere produkter at arbejde med.

Mens det er fristende at stille den klassiske Porsche, som du altid har ønsket dig, i garagen, bør du først parkere den, når du kan svare ærligt på spørgsmålet om, hvorvidt brugerne kan lide at bruge dit produkt.

3. Konkurrenterne ligger i din blinde vinkel

For det tredje oplever konkurrenterne også vækst - også de konkurrenter, som du ikke kender.

Der er således hele 41 procent af deltagerne i en netop afsluttet Computerworld-undersøgelse, som har oplevet at få nye konkurrenter fra helt nye brancher, og hele 68 procent er overbeviste om, at den udvikling kun bliver stærkere de næste par år.

Nu bruger vi en stund på at fejre og hylde vinderne af Top 100, og det er velfortjent. Men der er som nævnt ingen grund til at hvile på laurbærrene.

Vil du vide mere om fremtidens forretningsmodeller?

Så tilmeld dig Computerworlds nye gratis og mobilvenlige Disruption-nyhedsbrev. Det gør du nemt lige her.