Google i frontalangreb på Microsoft: Vil kapre Office-kunder med tilbud om gratis software

Google sætter nu alt ind på at få flere virksomheder til at droppe Microsofts Office-pakke og i stedet satse på Googles løsning. Dropper I Microsoft, får I vores løsning gratis, lyder tilbuddet til virksomhederne.

Artikel top billede

Markedet for kontorpakker har i årevis været domineret af Microsoft med den klassiske Office-pakke og senere Office 365.

Google har dog gjort et ihærdigt forsøg på at rokke ved denne dominans med Google Apps og Google for Work - en cloud-baseret kontorpakke og samarbejdsværktøjer.

Nu sætter Google det tunge skyts ind for at få flere virksomheder til at droppe Microsofts Office og i stedet satse på Googles pendant.

Konkret lyder tilbuddet til virksomhederne: Dropper I Microsoft, får I vores løsning gratis.

Så meget er der at spare

Normalt koster Googles cloud-kontorpakke i virksomhedsudgaven, Google for Work, fem til 10 dollars per bruger per måned.

Denne pris vil Google nu helt droppe, så det er gratis for virksomhederne at benytte Google for Work lige så længe, som den eksisterende kontrakt med eksempelvis Microsoft løber.

Nyhedsbureauet AP skriver, at tilbuddet gælder de næste seks måneder i USA og senere vil blive udvidet til andre lande også.

Ifølge AP er Googles eneste begrænsning, at det maksimalt kan være 3.000 brugere per virksomhed, der benytter løsningen gratis.

Hvis man antager, at en virksomhed med 3.000 vælger at satse på Googles gratis cloud-software, mens tilbuddet står på, betyder det, at Google vil gå glip af 180.000 til 350.000 dollars fra den pågældende kunde - og samtidig vil Google ifølge AP yderligere betale op til 75.000 dollars til hver virksomhed for at foretage skiftet.

Derfor er Googles mission svær

Som det altid er med de gode tilbud, er der naturligvis en plan med det fra leverandørens side.

Her må man da også gå ud fra, at Google regner med at kunne tjene penge på kunderne på sigt, når gratis-perioden udløber, og de månedlige betalinger begynder at strømme ind.

Samtidig befinder Google sig som bekendt i den situation, at selskabets cloud-kontorløsninger endnu er den lille dreng i klassen i forhold til Microsofts Office.

Derfor er det ganske afgørende for Google at booste antallet af virksomheder og brugere på løsningen.

Det er imiderltid lettere sagt end gjort at få virksomhederne til at skifte kontorpakke og samarbejdssoftware. Det skyldes ikke mindst, at denne type løsninger typisk er noget, der er integreret med andre it-systemer i virksomheden. 

I USA har Googles løsninger allerede haft god medvind, men her i Europa har udbredelsen endnu ikke for alvor fået fart på på virksomhedskunderne.

På globalt plan oplyser Google, at der i dag er fem millioner virksomheder, der anvender Google for Work.  

Læs også:

Glem alt om Surface og iPad: "Chromebooks er bedst til undervisning i skolerne"

Microsofts nye Office 2016 tager form: Her er de nye funktioner

Stor cloud-test: Office 365 versus Google Apps

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

TV2

Android App Developer til TV 2

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S