Artikel top billede

Trods massiv omtale: Så få danskere har faktisk prøvet AirBnB, Uber og GoMore

Virksomheder som Airbnb, Uber og GoMore nyder kun begrænset udbredelse. Men eksperterne fastholder, at det kun er et spørgsmål om tid, før tjenesterne får det store folkelige gennembrud.

Deleøkonomien får meget omtale, men det er kun et fåtal af danskerne, der bruger tjenesterne.

Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget af Radius Kommunikation og Epinion på vegne af internetvirksomheden Eniro.

I undersøgelsen er 2.048 repræsentativt udvalgte danskere blevet spurgt, og her svarer seks procent af de adspurgte, at de har benyttet sig af AirBnb, fem procent har benyttet sig af GoMore, mens kun en procent har benyttet sig af den meget omtalte transport-app Uber.

I alt svarer 88 procent, at de aldrig har benyttet sig af nogen af de nævnte tjenester.

Ingen overraskelse

Tallene kommer ikke som en overraskelse for brancheorganisationen Dansk Erhverv, der følger deleøkonomiens udvikling meget nøje. 

Ifølge Geert Laier Christensen, underdirektør i Dansk Erhverv, er det også Dansk Erhvervs oplevelse, at introduktionen af deleøkonomien lider under en vis træghed.

"Det er vores opfattelse, at udbredelsen af deleøkonomien stadigvæk er ganske begrænset, men vores forventning er, at deleøkonomien kommer til at vokse i de kommende år," siger han.

Geert Laier Christensen sammenligner udviklingen på deleøkonomiområdet med udviklingen på e-handelsområdet.

Der gik også adskillige år, før e-handlen for alvor kom ud af starthullerne, men i dag har den udviklet sig til en boomende forretning.

"Der går ofte et stykke tid, før forbrugerne har vænnet sig til denne helt nye type tjenester og føler sig trygge ved dem. Men når de gør det, kan det pludselig accelere meget hurtigt. På nogle områder kan vi meget vel komme til at se, at der opstår en ketchup-effekt," siger han.

Unge mest åbne for deleøkonomi

Den nye undersøgelse viser, at deleøkonomien nyder størst udbredelse blandt de yngste forbrugere. 

Blandt demmellem 18 og 35 år svarer 11 procent, at de har benyttet sig af Airbnb og et tilsvarende antal oplyser, at de har prøvet den danske samkørselstjeneste GoMore, mens to procent har prøvet Uber. 

Geert Laier Christensen vurderer, at unge blandt andet tiltrækkes af deleøkonomien, fordi ydelserne på de deleøkonomiske tjenester ofte er billigere end hos den etablerede branche. 

"Men jeg tror også, at unge forbrugere er mere villige til at acceptere den usikkerhed, der kan være forbundet med at anvende helt nye tjenester," siger han. 

Dansk Erhverv vurderer også, at de unge forbrugere, som vokser op med deleøkonomien vil tage tjenesterne med ind i deres voksenliv, hvilket kan betyde, at tjenesterne med tiden vil blive anvendt af en stadig større del af befolkningen.

Den opfattelse deles også af Jesper Bove Nielsen, forfatter til bogen Den Nye Deleøkonomi. 

Han vurderer, at udbredelsen af deleøkonomien vokser ganske hastigt, selvom niveauet stadigvæk er lavt. 

"For et år siden viste en anden undersøgelse, at det kun var tre procent af danskerne, der havde prøvet deleøkonomien. Det vil sige, at udbredelsen ser ud til at være vokset ganske meget på bare et enkelt år. Derfor tror jeg også, at det udelukkende er et spørgsmål om tid, før deleøkonomien får sit store brede gennembrud," siger han.

I modsætning til de etablerede virksomheder har de nye deleøkonomiske virksomheder ifølge Jesper Bove Nielsen den fordel, at de har vist sig at have en stor grad af viralitet, hvor brugerne ofte forvandles til ambassadører for tjenester, som de anbefaler til venner og bekendt. 

"Jeg oplever det også i min egen omgangskreds, hvor folk tager en Uber til en fest og bagefter sidder og anbefaler til alle de andre gæster til festen, fordi de har haft en god oplevelse og fået en god service," siger han. 

Netop Uber understøtter aktivt denne effekt ved at give eksisterende brugere en rabat på op til 100 kroner på deres næste tur, hvis de har hvervet en ny bruger. 

Jesper Bove Nielsen vurderer ligesom Geert Laier Christensen, at deleøkonomien vil udvikle sig på samme måde som e-handelsmarkedet. 

"Jo flere positive oplevelser vi får, jo mere hooked bliver vi. Det var det samme der skete, da vi begyndte at handle på nettet. Først købte vi en bog, bagefter købte vi et par sko og tilsidst begyndte vi at lave bankforretninger og købe tøj på nettet, selvom mange i første omgang hævdede, at de ikke kunne drømme om at købe tøj uden at have prøvet det først," siger han.

Læs også: 
Alarmklokkerne bimler for danske virksomheder: Sats på deleøkonomien eller dø 

Danske startups lærer af Airbnb: Nu skal du sende pakker og leje biler på en helt ny måde

Post Danmark om trussel fra Uber: Sådan vil vi modstå konkurrencen