Forstå WiFi Calling: Sådan kommer dine nye mobilsamtaler til at fungere

Danskerne kan nu se frem til WiFi Calling via deres mobiltelefon. Her kan du læse, hvordan det kommer til at fungere i praksis.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

TDC's udmelding om, at selskabet er klar med WiFi Calling, kan få stor betydning for rigtig mange danskere, der bøvler med ringe indendørs mobildækning.

Teknologien står nemlig til et større gennembrud i Danmark i år, hvor også Telenor vil kunne tilbyde kunderne WiFi Calling.

Læs også: TDC åbner for WiFi Calling: Din mobilsamtale kan snart køre over WiFi

Men hvorfor er WiFi Calling egentlig så interessant, og hvordan kommer det til at fungere i praksis for dig og din smartphone?

De spørgsmål har vi stillet Jesper Oldenburg, der er underdirektør i TDC på mobilområdet.

"Den vigtige baggrund her er hele det tema, der handler om inde-dækning," lyder det fra Jesper Oldenburg.

Selvom TDC har investeret massive summer i sit 4G-net, så kan selv det bedste netværk nemlig have svært ved at sikre den optimale indendørs dækning for alle kunder.

"Vi anerkender fuldstændig, at der er forskelle indendørs. Vi anerkender, at der er forskellige steder, hvor vi ikke kommer til at dække indendøre. Måske fordi vi ikke kan få lov til at bygge en mast og også på grund af energiskærmen, som effektivt skærmer vores signaler."

Her er kravene

I første omgang kommer TDC med tale på 4G-nettet, også kendt som VoLTE, og derefter kommer selve muligheden med WiFi Calling.

Gevinsten ved WiFi Calling er, at det bliver lettere at gennemføre en mobilsamtale, selvom man er i kælderen eller i en bygning, hvor der generelt bare er ringe mobilsignal - et problem ikke mindst meget nybyggeri er ramt af.

"Jeg kender det selv fra mit hjem. Selvom jeg bor i København og har fin dækning, så er der et hjørne i min kælder, hvor signalerne ikke trænger ind. Til sådan et formål vil WiFi Calling være en hensigtsmæssig løsning - vi giver kunderne mulighed for at bruge mobilnettet via en WiFi-router."

Skal man så også have internet leveret af TDC?

"Det tekniske krav, vi stiller, er bare, at der er en DSL-forbindelse - det kan være på fiber, coax eller kobbertråd. Der er ikke nogen stramme kvalitetskrav til den forbindelse, men den skal dog have en fornuftig gennemsnitlig kvalitet," lyder det fra Jesper Oldenburg.

"Men man skal kunne sætte en VPN-tunnel op. Det handler om, at den forbindelse, vi laver, er krypteret og sikret på alle mulige tænkelige måder. Det kan man normalt på det, vi kalder det offentlige internet," siger Jesper Oldenburg og tilføjer, at virksomhedsløsninger kan være en mere kompliceret sag, blandt andet på grund af firewall-beskyttelse.

Setup og anvendelse

Kan hr. og fru Danmark også håndtere setup-processen?

"Det elegante i løsningen er, at den baserer sig på GSMA's standarder. De handler om, at teknologien skal være let tilgængelig og let at anvende."

"Hvis eksemplet er brugeren i det private hjem, skal han anskaffe sig og etablere sit WiFi, fuldstændig som han kender det i dag. Det er det, vi kører på - der er ikke en særlig
konfiguration."

Jesper Oldenburg forklarer, hvordan smartphonens skift fra 4G til WiFi kommer til at foregå i praksis:

"Som kunde skal du tænde for dit WiFi, fuldstændig som du kender det i dag og logge ind med password og så videre. I det øjeblik, den er forbundet til det, starter terminalen selv en test af, om den kan bære et WiFi-kald. Hvis den kan det, får du et lille symbol med et telefonrør med et WiFi-symbol på, og så er den faktisk på."

"Du kan så slå din WiFi-telefon til og fra via en skydeknap, der kan stå i on eller off. Hvis du overhovedet ikke vil på WiFi med dine tale-kald, slukker du det."

Læs også: TDC åbner for WiFi Calling: Din mobilsamtale kan snart køre over WiFi

På Samsung-enheder, som TDC i første omgang har testet WiFi Calling på, kan brugerne samtidig vælge, om 4G eller WiFi skal være den foretrukne netværksforbindelse.

"Vi har så defineret nogle signalniveauer, og hvis signalniveauet for vores mobilnet er over en vis grænse, vælger den altid det."

"Er det under den grænse, kigger vi på, om WiFi-signalet er tilstrækkeligt stærkt."

"Men der er så sådan en mellemzone, hvor man selv kan vælge det ene eller det andet."

"Hvis du så kommer hjem og har gang i en samtale på VoLTE-nettet, og signalet bliver for svagt, vil den fortsætte samtalen på WiFi, ligesom du kender det fra, når der i dag skiftes mellem 2G- og 3G-tale."

Kommer i 2016

Jesper Oldenburg oplyser, at TDC nu har testet WiFi Calling hos de forskellige producenter, og nu afventer, at producenterne gennemfører deres egne test og tilpasninger.

"Så laver de en pakke med den software og de settings-filer, som gælder for TDC's net og leverer den til os."

TDC venter, at WiFi Calling således vil blive tilgængeligt i 2016 og formentlig også allerede i løbet af de kommende måneder.

Læs også:

TDC åbner for WiFi Calling: Din mobilsamtale kan snart køre over WiFi

Test af VoLTE på dansk mobilnetværk: Sådan lyder de nye 4G-samtaler

Mobilsignalet styrtdykker: Så meget forringer bygningen din dækning

4G-samtaler i Danmark: Her er teleselskabernes tidsplaner for VoLTE

Nu kommer VoLTE og WiFi Calling til Danmark - første teleselskab klar med 4G-samtaler

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S