Google brænder 68 millioner kroner af om dagen på vilde fremtids-projekter

Alphabet brændte sidste år 25 milliarder kroner af på de vilde 'moonshots.'

Google - nu 'Alphabet' - brændte i 2015 68 millioner kroner af om dagen på selskabets såkaldte 'moonshots' - de vilde udviklingsprojekter, som Google har samlet under det såkaldte X-laboratorium.

I alt har Alphabet nemlig tabt 25 milliarder kroner i årets løb på de vilde projekter, der har fået navn efter netop det, at skyde en kanon af mod månen: Sandsynligheden for at ramme er meget lille, men det vil få enorme konsekvenser, hvis man rammer.

Du kan læse mere om X-laboratorierne her: Google X - hvor verdens vildeste ideer bliver til virkelighed

Laboratorierne arbejder med flere forskellige projekter, hvoraf de mest kendte for tiden nok er udviklingen af Googles selvkørende bil samt udviklingen af det drone- eller ballonbårne internet, som Google for tiden tester.

Det kan du læse mere om her: Google tester vildt 5G-internet i al hemmelighed: 40 gange hurtigere end 4G

Markant stigning
Alphabet - det tidligere Google - har skruet kraftigt op for selskabets investeringer i de vilde 'moonshots' i det seneste år.

I 2015 tabte selskabet nemlig omkring det halve - 13 milliarder kroner - på de såkaldte 'big bets'.

Det er dog ikke penge ud ad vinduet det hele, for Google omsætter faktisk for omkring tre milliarder kroner på de nye, fremtidsrettede projekter.

Omsætningen hentes hjem på termostatselskabet Nest, Verily (som er life science), Calico (biotech) og selskabets nye gigabit fiber-forretning, hvor Google har udlagt lynhurtig fiber til amerikanske byer.

Det kan du læse mere om her: Google melder om enorm interesse for gigabit-fiber

Tallene fremgår af Googles nyeste regnskab, hvor selskabet for første gang delvist har opdelt tallene under selskabets nye struktur.

Her kan man samtidig se, at de 25 milliarder kroner i underskud på de store projekter er en lille dråbe i det samlede pengehav, der fortsat skyller lige ind i Googles pengekasser.

Selskabet landede nemlig samlet et overskud på driften på godt 160 milliarder kroner.

Google/Alphabet har blandt andet investeret i et stort fiberprojekt, forskellige medicinske projekter samt termostat-selskabet Nest, som du kan læse mere om her:

Google skiftede navn i august til Alphabet, og samtidig undergik selskabet en struktur-ændring, så den kendte og stærkt lukrative søgeforretning blev sidestillet med de øvrige forretningsområder.

Det skyldes, at Google håber og tror på, at mindst et af 'moonshot'-projekterne en dag bliver en kæmpeforretning, som kommer til at ændre den kurs, som verden har - på samme måde, som søgemaskinen Google på mange måder har været i stand til.

Det kan du læse mere om her: Derfor bygger Google hele butikken om og lægger alting ind under det nye selskab 'Alphabet'

Google har for tiden syv produkter, der hver især har mere end en milliard brugere, nemlig Gmail, Android, Search, Maps, Chrome, YouTube og Google Play.

Læs også:

Google tester vildt 5G-internet i al hemmelighed: 40 gange hurtigere end 4G

Google indgår net-aftale med store mobilfirmaer: Nu kommer internet-ballonerne

Derfor bygger Google hele butikken om og lægger alting ind under det nye selskab 'Alphabet'

Derfor vil Google betale milliarder for lille termostat-firma



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







Computerworld
Dansk sikkerhedsfirma slår alarm: "Jeg har fundet et atomkraftværk, hvor man kunne hæve strålingsniveauet og et fængsel, hvor fængselsdørene kan åbnes fra en server"
Dansk sikkerhedsfirma finder hidtil ukendt fejl, der kan udløse en katastrofe, hvis data havner i de forkerte hænder. Men der findes en løsning.
CIO
CIO i Energinet.dk: Sådan får vi bedre it-sikkerhed hos danske energiselskaber
Interview: Morten Gade Christensen, CIO i Energinet.dk og Årets CIO i Danmark i 2016, har en klar idé om, hvordan den danske energisektor kan få et bedre sikkerhedsniveau.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan