Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud

Telenor-koncernen foretager kæmpe-nedskriving af værdien af den danske forretning, hvilket resulterer i et dundrende underskud.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Den norske Telenor-koncern er hårdt udfordret på det danske marked.

Det fremgår af Telenor-koncernens netop offentliggjorte regnskab. 

Telenor i Danmark mistede 7.000 mobilkunder i årets sidste kvartal, mens der også blev 5.000 færre kunder i både fastnet- og bredbåndsforretningen.

Set over hele året gik Telenor dog frem i antallet af mobilkunder med 44.000 kunder, og Telenors omsætning i hele 2015 landede på 5,2 milliarder norske kroner, hvor den i 2014 lå på 4,9 milliarder norske kroner.

Men her stopper de gode nyheder også for Telenors danske forretning.

Telenor Danmark ender ud med et driftsresultat (EBITDA) på 591 millioner norske kroner i 2015, et betydeligt fald i forhold til 726 millioner i 2014.

Værre er det dog, at selskabet ender ud med et samlet tab på 2,5 milliarder norske kroner, omkring 1,9 milliarder danske kroner, for året samlet set.

Det skyldes primært, at koncernen har nedskrevet værdien af den danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,6 milliarder danske kroner.

"En turnaround-proces er sat i gang efter joint venture-snakken er trukket tilbage," skriver Telenor med henvisning til den planlagte fusion med Telia, der måtte droppes i efteråret.

Læs også: Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Samtidig må Telenor dog meddele:

"Udsigterne på det danske telemarked forbliver udfordrende. Som en konsekvens af det har Group (koncernen, red.) revurderet værdien af Telenor Danmark med opdaterede indtjenings-forventninger."

"Baseret på den estimerede værdi, blev en tab af værdi på 2,1 milliarder anerkendt i fjerde kvartal 2015 i relation til materielle og immaterielle aktiver i Telenor Danmark."

Også i 2014 endte Telenors danske forretning ud med et underskud, så selskabet trænger snart til lidt økonomisk medvind på det danske marked.

Efter den havarerede fusion er Telenor-koncernens officielle holdning nu, at alle strategiske muligheder nu er åbne - og altså også et eventuelt frasalg af den danske forretning.

I gang med forenkling af forretningen

I sidste måned meddelte Telenor, at selskabets to lavprisbrands, Bibob og CBB, bliver smeltet sammen til ét - CBB.

Sammenlægningen finder sted 22. februar, og administrerende direktør Jesper Hansen har forklaret til Computerworld, at Telenor er i gang med en større forandringsrejse, der handler om at forenkle virksomheden:

"Det startede vi egentlig med for et par år siden, selvom vi måske har gået lidt stille med dørene - og der har også været en fusion, der har forstyrret billedet en lille smule. Men vi har haft fokus på, om vi kan gøre vores forretning mere simpel, og om vi kan gøre den mere digital."

Læs også: Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB

"Den strategi, vi startede - planen om at simplificere og digitalisere vores virksomhed - fortsætter vi med ufortrøden styrke. Så det her tiltag har ikke noget med klargøring til salg at gøre," sagde Jesper Hansen om sammenlægningen af Bibob og CBB.

"Det har noget at gøre med at bygge et endnu stærkere Telenor. Det er det, vi fokuserer på nu," sagde Jesper Hansen, der dog samtidig tilføjede::

"Det er ikke ensbetydende med, at alle strategiske optioner ikke fortsat vil stå åbne for Telenor Danmark. Men jeg er ansat til at bygge et stærkere Telenor og fortsætte den forandringsrejse, vi har startet. Bibob er så et element i den simplificeringsproces."

Læs også:

Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB

Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere af Telenor

Telenor afliver lavprisselskabet Bibob - samler alle kunderne i CBB

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S