Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere af Telenor

Telenor-koncernen har ikke længere Danmark som et strategisk vigtigt marked og har nu reelt sat det danske selskab til salg. Men hvem er de mulige købere?

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

"Telenor behøver ikke at være i Danmark. Danmark er ikke et strategisk marked for os."

Den opsigtsvækkende og ganske klare melding kom tidligere på ugen fra koncernchef i Telenor, Sigve Brekke.

Læs om det her: Telenor-topchef sætter den danske Telenor-forretning til salg: Derfor er han så klar i mælet

Baggrunden er, at Telia og Telenor i september måtte kaste håndklædet i ringen og droppe den eller så stort anlagte fusion af de to selskaber.

I forbindelse med Telenors netop aflagte kvartalsregnskab måtte koncernchefen hos den norske telegigant derfor igen forholde sig til situationen i Danmark, hvor Telenor kæmper en hård kamp på et presset telemarked.

"Vi var skuffede over, at vi var nødt til at trække ansøgningen om et joint venture tilbage. Vi kigger nu på andre strategiske muligheder. Alle strategiske muligheder er i spil," lød det fra Telenors koncernchef ifølge Total Telecom.

Og han lagde ikke skjul på, at Danmark giver Telenor-koncernen problemer:

"Det danske marked udvikler sig ikke i den rigtige retning."

Vil 3 gøre alvor af snakken?

Morten Imsgard, der som aktieanalytiker hos Sydbank følger det danske telemarked tæt, blev selv noget ovarrasket over de meget klare meldinger fra Telenor-koncernen.

Han vurderer, at der nu primært er ét oplagt scenarie for Telenor, når koncernen "ikke behøver at være i Danmark."

"3 har vist ude i Europa, at man rigtig gerne vil være med i konsolideringer, specielt hvis man kan være i købers rolle. Så hvis Telenor gerne vil sælges, henvender man sig nok hos 3," vurderer Morten Imsgard.

Læs også: 3-direktør efter fusions-kollaps hos konkurrenter: 3 klar til at fusionere med

Han peger på, at 3 ikke bare er den oplagte køber, fordi 3 flere gange har talt om viljen til at opkøbe eller fusionere i Danmark - men også fordi fusionen af Telia og Telenor ikke kunne godkendes af EU.

"Så hvis Telia har lyst til at købe Telenor, er man tilbage i stort set det samme igen. Det begrænser reelt set, hvem Telenor kan sælge til."

Hvis vi forestiller os, at 3 har pengene og er villig til at købe, vil det netværkssamarbejde, som Telia og Telenor har, så ikke gøre tingene noget kompliceret?

"Der er ingen tvivl om, at det er et forstyrrende element med den kontrakt. Men det er jo ikke anderledes, end at den kontrakt på et tidspunkt også løber ud, og det kan også være, at der er nogle klausuler om genforhandling ved ændringer i ejerstrukturen. Men kontrakten vil nok skulle ophæves igen."

"Netværkssamarbejdet mellem Telenor og Telia er en forhindring, men ikke en uløselig forhindring for en konsolidering i markedet," vurderer Morten Imsgard fra Sydbank.

Kunderne er penge værd

Hvor attraktiv en vare har Telenor med den danske forretning?

"Ikke en super attraktiv vare. Men Telenor har selvfølgelig en stor kundebase, og det vil være rigtig attraktivt for 3 at kunne få sådan en kundebase. Det vil styrke selskabet voldsomt i de strategiske muligheder for at konkurrere."

"Men Telenor-forretningen har brug for at blive strømlinet meget. Man har simpelthen for mange omkostninger i forhold til det forretningsniveau, der er i Danmark, så indtjeningen er ikke specielt prangende."

Morten Imsgard mener, at den seneste Telenor-melding - selvom den kom noget pludselig - er en naturlig konsekvens af, at den løsning, der var med fusionen med Telia, nu er taget af bordet igen.

"Situationen er nulstillet på det danske marked, og det eneste Telenor ikke ønsker, er at vende tilbage til, hvordan det var før."

"Man har regnet business casen igennem og fundet ud af, at der ingen fremtid er på egne ben."

"Derfor må alle kort på bordet igen, og så må Telenor se, om man kan få nogen lokket frem med et bud. Når man ikke synes, at det er strategisk vigtigt at være i Danmark, er det vel bare med at få det solgt."

Morten Imsgard hæfter sig samtidig, at den anden part i den droppede telefusion, TeliaSonera, umiddelbart har en lidt anden holdning til den danske afdeling.

"Telia har snakket noget mere om vigtigheden af at have en dansk forretning."

Læs også:

Telenor-topchef sætter den danske Telenor-forretning til salg: Derfor er han så klar i mælet

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Telenor-direktør efter kikset Telia-fusion: Her er vores planer i Danmark

3-direktør efter fusions-kollaps hos konkurrenter: 3 klar til at fusionere med

Total kollaps hos Telia og Telenor: Hvordan kunne det gå så galt

Du er heldig: Netop dit teleselskab har (også) Danmarks bedste mobilnetværk

Bredbåndshastighed er slet ikke alt: Derfor er latency og stabilitet afgørende

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser til datamatikeruddannelsen

Midtjylland

KMD A/S

Group Financial Controller

Københavnsområdet

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job