Forbrugerrådet: Apple skal erstatte din iPhone, hvis den er blevet tvangslukket med 'fejl 53'

"Det går langt ud over det saglige hensyn til sikkerheden, når det betyder, at det efterfølgende er umuligt at låse telefonen op og kunderne er tvunget til at gå ud og købe en ny telefon," lyder det fra Forbrugerrådet.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Apple-kunder, der har fået deres iPhones spærret på grund af den kontroversielle "fejl 53" kan kræve, at Apple låser telefonen op eller erstatter den.

Det mener forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet.

"Vores råd til forbrugerne er, at de klager til forhandleren og sørger for at få dokumenteret klagen. Her skal de stille krav om at få genoprettet deres telefon eller få en helt ny telefon, og hvis Apple eller forhandleren ikke ønsker at efterkomme forbrugerens ønske, skal forbrugeren klage videre til Forbrugerklagenævnet," siger Martin Salamon, cheføkonom hos Forbrugerrådet, til Computerworld.

Apple: Det er en sikkerhedsfeature
Fejl 53 er en fejl, som rammer iPhone-kunder, der har fået udskiftet fingeraftrykssensoren på deres telefoner.

Kunder, der er ramt af fejlen oplever efterfølgende, at deres telefoner bliver spærret og fuldstændige ubrugelige.

Apple har tidligere oplyst til den britiske avis The Guardian, at "Fejl 53" en sikkerhedsfeature, der skal beskytte brugerne mod misbrug.

Men ifølge Martin Salamon er der dog snarere tale om en fejl ved produktet - det der i købeloven bliver defineret som 'en mangel' - end en "feature". 

"Det er positivt, at fabrikanterne indbygger sikkerhedsfunktioner i telefonerne, men det er at gå langt ud over det saglige hensyn, der må være til sikkerheden, når det betyder, at det efterfølgende er umuligt at låse telefonen op og kunderne er tvunget til at gå ud og købe en ny telefon. Når Apple ødelægger folks telefoner på den her måde, så mener vi, at der er tale "en mangel" ved produktet," siger han

Har man som forbruger ikke selv et ansvar, hvis man enten selv begynder at skrue på sin telefon eller overlader den til uautoriserede reparatører?

"Jeg mener, at ansvaret for hele den her misere, hviler på Apple, fordi Apple hverken har  informeret brugeren i forvejen eller gjort noget for at udbedre problemet. Når du som forbruger ikke i forvejen er informeret om at denne type reparation kan ødelægge telefonen, så mener jeg heller ikke, at du har et ansvar," siger Martin Salamon.

Men som forbruger ved du jo eksempelvis godt, at din garanti som regel bortfalder, når du laver uautoriserede indgreb på produkter. Så forbrugerne ved vel, at der er en risiko forbundet med det...

"Vi anbefaler ikke, at folk selv går ind og laver indgreb på deres telefoner. Men der er også tale om, at folk har fået spærret deres telefoner efter at have overladt dem til reparatører, der kan reparere alle mulige andre slags telefoner og hidtil også har repareret iPhones," siger han. 

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra Apple.

Men 
Apples danske pr-bureau, Kudos, oplyser i en mail til Computerworld, at Apple henviser til de oplysninger, der kan findes på virksomhedens support-sider.

Derudover har Apple ingen yderligere kommentar til sagen. 

Læs også:
Du har kun én mulighed for at redde din iPhone, hvis Apple har tvangslukket den efter en 'fejl 53' 

Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"

Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone hvis du har repareret telefonen uden om Apple


Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

AK Techotel A/S

Positiv systemadministrator

Københavnsområdet

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S