Artikel top billede

Nyt om HoloLens: Her er syv vigtige detaljer om Microsofts hologram-headset

For nylig åbnede Microsoft salget af HoloLens til udviklere og virksomheder. Sammen med headsettet blev der også offentliggjort en række dokumenter, som fortæller nogle interessante detaljer om headsettet.

Microsofts HoloLens er blevet hypet til at være et af de mest innovative og interessante produkter lanceret i længere tid, som kan ende med radikalt at ændre, hvordan vi arbejder med vores computere.

Påstanden ikke helt hen i vejret. Computerworld fik kort lov til at prøve HoloLens-headsettet ved sidste års Build-messe, og vi var imponerede og målløse, da vi gik derfra.

Men der er lang vej endnu for Microsoft.

I forbindelse med at Microsoft åbnede for salget af den første version af HoloLens (developer Edition) til den nette pris af 20.000 kroner, offentliggjorde Microsoft også en række dokumenter, som omtaler headsettet med detaljer, som vi ikke tidligere har kunne se.

Og de afslører, at HoloLens har nogle meget store svagheder og styrker, som du måske ikke var bevidst om. 

Læs også: Microsoft trækker håndbremsen: Venter med forbruger-udgave af HoloLens

1. HoloLens har en lav opløsning

Kort fortalt er HoloLens et headset med gennemsigtig glas foran øjnene, som projekterer hologrammer foran dig.

Det sker alt sammen via en HPU, en holographic Processing Unit, to GB RAM (plus en GB RAM til HPU'en), 64GB lagerplads og et to megapixel kamera til at optage videoer. Systemet kører på en uidentificeret 32-bit Intel-processor, og Microsoft skriver, at HoloLens har batteri til at køre uden ledning i to til tre timer.

Men hvad med skærmen foran øjnene? Microsoft skriver, at HoloLens indeholder et par HD 16:9 "light engines", men går ikke yderligere i detaljer omkring opløsningen.

På Microsofts hjemmeside står der dog, at den højest supporterede opløsning er 720p - altså 1.268 x 720 pixels. Til sammenligning har Oculus Rift og HTC Vive, to konkurrerende VR/AR-headset, hver en opløsning på 2.160 x 1.020 pixels. Ligeledes har både Rift og Vive også en højere refreshrate (90Hz), mens HoloLens arbejder med 60Hz.

Spørgsmålet er så, om det er et problem - og om du overhovedet kan sammenligne de to teknologier. Der tales blandt andet om, at de 60Hz i HoloLens ligger på fire forskellige farvelag, rød, grøn, blå og et ekstra grønt, så frameraten reelt set ligger på 240 billeder i sekundet.

2. Glem pixels: tænk i holografisk tæthed i stedet

Faktisk gider Microsoft slet ikke snakke om pixels. Microsoft vil meget hellere have, at du tænker over den holografiske tæthed i dine hologrammer, når du har HoloLens på.

Holografisk tæthed betyder, hvor lyst og fysisk ægte et hologram ser ud til at være. Den "holografiske opløsning" i HoloLens ligger på 2,3 millioner "lyspunkter", med en "holografisk tæthed" på 2.500 radiant eller "lyspunkter per radian".

Hvordan Microsoft er kommet frem til 2,3 millioner lyspunkter, er vi ikke sikre på, men det er markant mere end de 913.000 pixels, som HoloLens kan vise på sine skærme. En anden detalje er, at hologrammer kun fylder en lille del af skærmen.

Hvis et VR-headset skal vise 360-graders omgivelser, skal der være et stærkt grafikkort til at rendere samtlige pixels. HoloLens' HPU skal kun rendere den robot, som sidder i din sofa og ikke sofaen selv, da den eksisterer i virkeligheden.

3. Hologrammer skal have en bestemt afstand til dig

Da vi prøvede HoloLens sidste år, var det tydeligt, at HoloLens skulle bruges på en bestemt måde. For eksempel kan du kun se hologrammerne, når du sidder med en bestemt afstand til dem. Rykker du hovedet for tæt på, så forsvinder de.

Microsoft skriver, at hologrammerne projekteres bedst, hvis du har to meters afstand til dem. Hvis du rykker tættere på eller længere væk, får du svært ved at fokusere på hologrammerne, som forsvinder helt på 'forkerte' afstande.

Samtidig forklarer Microsoft også, hvorfor hologrammerne kun vises på et lille udsnit af skærmen. For hvis feltet er meget større, ender nogle af hologrammerne i periferien af dit ene øje, og så er illusionen ødelagt.

4. Hukommelse vil holde spil og apps tilbage

Både Oculus' Rift og HTC's Vive-headset kabler direkte til din computer og bruger dens grafik- og regnekraft og lagerplads. Derfor kan de to headset vise grafisk tunge spil overraskende flot.

Det har HoloLens ikke. Det er en computerenhed i sig selv, som ikke skal sættes sammen med en computer.

HoloLens' hardware giver mere mobile brugsmuligheder, men begrænser også apps og spil.

Der er allerede nu nogle vilde og imponerende spil til HoloLens, men forvent ikke at gemme dig bag sofaen i en Call Of Duty-verden med dine HoloLens-briller. Det er de simpelthen ikke kraftige nok til.

5. HoloLens vil dræbe apps for at beskytte sig selv

HoloLens kan ikke køre store, tunge spil og apps, men hvis den kunne, ville appen slukke af sig selv efter et minut.

HoloLens er nemlig et passivt kølet system, hvilket betyder, at du slipper for at løbe rundt med en lille blæser tæt på hovedbunden, men omvendt begrænser det også, hvor meget HoloLens kan yde. Skulle en app eller spil få temperaturen i HoloLens til at stige for meget, slukker systemet helt automatisk for appen.

6. Du kan optage hologrammer - men kun i kort tid

Microsoft giver dig også muligheden for at filme de hologrammer, som brillerne viser.

Det er en spændende funktion kaldet "mixed-reality Capture", som tager både filmer den virkelige verden og hologrammet. Du starter mixed reality capture enten ved at klikke på "optag"-ikonet i menuen eller ved at bede Cortana, Microsofts digitale assistent, om at begynde at filme.

Men træerne vokser ikke ind i himlen. du kan filme i tre minutter, HoloLens hologrammer falder til videoens 30Hz, og opløsningen på både billeder og video er 1.408 x 792 pixels.

7. Du kan styre HoloLens fra afstand

Microsoft har lavet en speciel version af sin Device Portal til HoloLens. Det er et program, hvor du kan få fuldt overblik over din HoloLens tilstand. Du kan blandt andet se dens temperatur, dens performance, forbinde den til et netværk, genscanne et rum for bedre at placere AR-objekter, eller endda skrive beskeder til, som vil svæve foran brillerne.

Du kan også tjekke, hvad brillerne selv ser i en form for Matrix-agtig opsætning med flade, sort/hvide fliser så langt øjet rækker.

Alle syv punkter viser, at HoloLens langt fra er perfekt, men samtidig viser de også et produkt, som adskiller sig fra de andre headset på markedet. Du kan ikke sammenligne Microsofts hologrambriller med Oculus' og HT's VR-briller. Det er to forskellige typer produkter til to meget forskellige typer opgaver.

Og mens de fleste af os godt nogenlunde forstår, hvordan en smartphone, en computer eller et sæt VR-briller fungerer, så kræver Microsofts headset et helt nyt ordforåd for at forklare, hvad der reelt sker, når du trækker visiret ned foran øjnene, og robotter, Minecraft-creepers eller svævende får hopper rundt på din sofa.

Læs også: Mac-computere er for dårlige: Derfor kommer der ingen Oculus Rift-briller til Mac