Danske teleselskaber vildledte om bredbåndshastigheder

Tre af de store spillere på bredbåndsmarkedet har fået et rap over nallerne af Forbrugerombudsmanden. De har nemlig lovet forbrugerne mere, end de kunne holde.

Annonce:
Annonce:

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen

Det siger retningslinjerne

I 2013 lancerede Forbrugerombudsmanden nye retningslinjer for markedsføring af bredbåndsforbindelser.

Ifølge retningslinjerne kan en udbyder markedsføre bredbånd med "op til"-hastigheder. Men udbyderen skal kunne garantere, at 80 procent af kunderne, som markedsføringen retter sig mod, kan opnå den lovede hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt derfra.

Udbyderen skal desuden oplyse om minimumshastigheden, og oplysningerne skal stå i forbindelse med oplysninger om "op til"- hastighederne og være lige så iøjnefaldende.

Er der tale om et sammenkoblet produkt, hvor fx bredbånd, tv og telefon leveres via samme linje, skal udbyderen med eksempler vise, hvor meget hastigheden på bredbåndet nedsættes, når de andre tjenester er i brug, fx hvis der ringes på telefonen, eller tv'et er tændt.

Hvis der er begrænsninger i, hvor forbrugeren kan anvende produktet, herunder hvor den markedsførte hastighed kan opnås, skal forbrugeren have oplysning om disse begrænsninger, inden aftalen indgås.

Hvis der er geografiske begrænsninger på, hvem der kan få bredbånd eller opnå den markedsførte hastighed, skal kunden oplyses herom inden der indgås en aftale.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Alle elsker bredbånd. Men der er ikke mange, som bliver glade ved tanken om bredbånd, der bliver langsommere, når børnene ser Ramasjang, eller som de slet ikke kan få leveret, hvor de bor.

Det ved de store teleselskaber godt. Så det er måske ikke så mærkeligt, at TDC, Telia og Telenor sidste år valgte at holde lidt igen på detaljerne, når telefirmaerne reklamerede for bredbåndsløsninger.

For alle tre firmaer har vildledt kunderne, fastslår Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

"TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne ved at love dem en hastighed på bredbånd, som de ikke kunne få. Jeg har derfor bedt selskaberne om at ændre deres markedsføring."

Vildledte forbrugerne fem gange på et år
I alt har Forbrugerombudsmanden afgjort, at de tre teleselskaber fem gange har vildledt forbrugerne.

TDC og Telia deler den tvivlsomme ære at have flest sager om vildledning.

To gange har Forbrugerombudsmanden påpeget vildledende markedsføring hos hver af telefirmaerne sidste år.

TDC annoncerede med en hastighedsgaranti, men gjorde ikke tilstrækkeligt opmærksom på, at det gjaldt for alle kunder.

Firmaet solgte også en pakke med hastighedsgaranteret bredbånd og "trådløst internet". Der var bare den hage ved pakken, at den trådløse forbindelse ikke kunne levere den garanterede hastighed.

Den kunne kunderne kun opnå med en kablet forbindelse.

Telia sikrede sig også en sag hos Forbrugerombudsmanden på samme måde.

En pakke med "op til"-hastigheder på bredbånd inkluderede en trådløs router, som ikke kunne levere de annoncerede hastigheder. Hastigheder som mange af Telias kunder alligevel aldrig kunne opnå på den kablede forbindelse.

Telenor viste sig at have samme praksis og reklamerede for ikke mindre end fire forskellige pakker med "op til"-hastigheder og trådløs router.

Heller ikke her kunne de trådløse routere levere den annocerede hastighed, ligesom mange af Telenors kunder slet ikke kunne få det hurtige bredbånd selv i en kablet forbindelse.

Annonce:

Fjernsyn eller hurtigt internet
Sidst men ikke mindst solgte Telia også en pakke med "17 tv-kanaler + 20 Mbit bredbånd". Annoncen for pakken undlod bare at fortælle håbefulde kunder, at bredbåndshastigheden faldt, når man benyttede IPTV.

Alle sagerne blev taget op sidste år, men de sidste af dem er først for nylig blevet afgjort.

Derfor har Forbrugerombudsmanden af "pædagogiske årsager" samlet til bunke og sendt en samlet opgørelse over sagerne ud på én gang.

Håbet er, at både branchen og forbrugerne bliver mere opmærksomme i fremtiden.

"Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring" lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Retningslinjerne består
Repræsentanter fra telebranchen diskuterede netop retningslinjerne for markedsføring af bredbånd med en række forbruger- og erhvervsorganisationer i juni sidste år.

På mødet blev det besluttet, at retningslinjerne ikke skal ændres.

Læs også: 100 Mbit bredbånd i Danmark er femdoblet på et enkelt år - Men der er et men....




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Softwaretest

Kvalitetssikring af software kræver test. Som disciplin er softwaretest i rivende udvikling. Hvad der for få år siden kun var forbeholdt få store it-afdelinger er i dag godt på vej til at blive standard. For når informationsteknologien bliver afgørende for forretningen og driften af virksomheden, så er det nødvendigt at teste alle nye softwarekomponenter og nyudviklinger. Modenhed, testprocesser og lignende kommer i fokus. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







CIO
Ny CIO til Pandora - henter top-CIO fra GN Store Nord
Smykkegiganten Pandora henter ny CIO fra GN Store Nord. Han skal stå i spidsen for at opbygge en global it-organisation.
Channelworld
Atea spiller central rolle i nye anholdelser i it-bestikkelsessag: 3A-it afviser ethvert kendskab
3A-it peger fingeren mod Atea i bestikkelsessagen, hvor 27 mennesker fra blandt andre Forsvarets Efterretningstjeneste, Rigspolitiet og Udenrigsministeriet er sigtet for at modtage bestikkelse.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.