Danske teleselskaber vildledte om bredbåndshastigheder

Tre af de store spillere på bredbåndsmarkedet har fået et rap over nallerne af Forbrugerombudsmanden. De har nemlig lovet forbrugerne mere, end de kunne holde.

Alle elsker bredbånd. Men der er ikke mange, som bliver glade ved tanken om bredbånd, der bliver langsommere, når børnene ser Ramasjang, eller som de slet ikke kan få leveret, hvor de bor.

Det ved de store teleselskaber godt. Så det er måske ikke så mærkeligt, at TDC, Telia og Telenor sidste år valgte at holde lidt igen på detaljerne, når telefirmaerne reklamerede for bredbåndsløsninger.

For alle tre firmaer har vildledt kunderne, fastslår Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

"TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne ved at love dem en hastighed på bredbånd, som de ikke kunne få. Jeg har derfor bedt selskaberne om at ændre deres markedsføring."

Vildledte forbrugerne fem gange på et år
I alt har Forbrugerombudsmanden afgjort, at de tre teleselskaber fem gange har vildledt forbrugerne.

TDC og Telia deler den tvivlsomme ære at have flest sager om vildledning.

To gange har Forbrugerombudsmanden påpeget vildledende markedsføring hos hver af telefirmaerne sidste år.

TDC annoncerede med en hastighedsgaranti, men gjorde ikke tilstrækkeligt opmærksom på, at det gjaldt for alle kunder.

Firmaet solgte også en pakke med hastighedsgaranteret bredbånd og "trådløst internet". Der var bare den hage ved pakken, at den trådløse forbindelse ikke kunne levere den garanterede hastighed.

Den kunne kunderne kun opnå med en kablet forbindelse.

Telia sikrede sig også en sag hos Forbrugerombudsmanden på samme måde.

En pakke med "op til"-hastigheder på bredbånd inkluderede en trådløs router, som ikke kunne levere de annoncerede hastigheder. Hastigheder som mange af Telias kunder alligevel aldrig kunne opnå på den kablede forbindelse.

Telenor viste sig at have samme praksis og reklamerede for ikke mindre end fire forskellige pakker med "op til"-hastigheder og trådløs router.

Heller ikke her kunne de trådløse routere levere den annocerede hastighed, ligesom mange af Telenors kunder slet ikke kunne få det hurtige bredbånd selv i en kablet forbindelse.

Fjernsyn eller hurtigt internet
Sidst men ikke mindst solgte Telia også en pakke med "17 tv-kanaler + 20 Mbit bredbånd". Annoncen for pakken undlod bare at fortælle håbefulde kunder, at bredbåndshastigheden faldt, når man benyttede IPTV.

Alle sagerne blev taget op sidste år, men de sidste af dem er først for nylig blevet afgjort.

Derfor har Forbrugerombudsmanden af "pædagogiske årsager" samlet til bunke og sendt en samlet opgørelse over sagerne ud på én gang.

Håbet er, at både branchen og forbrugerne bliver mere opmærksomme i fremtiden.

"Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring" lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Retningslinjerne består
Repræsentanter fra telebranchen diskuterede netop retningslinjerne for markedsføring af bredbånd med en række forbruger- og erhvervsorganisationer i juni sidste år.

På mødet blev det besluttet, at retningslinjerne ikke skal ændres.

Læs også: 100 Mbit bredbånd i Danmark er femdoblet på et enkelt år - Men der er et men....




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere


Optimering og automatisering: IT Service Management (ITSM) og robotter

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

02. februar 2017 | Læs mere






Computerworld
Netop offentliggjort: Her er Facebooks planer i Danmark - sådan bliver giga-datacentret
Facebook afslører efter måneders hemmlighedskræmmeri om selskabets danske datacenter nu de helt konkrete planer. Se alle detaljerne her.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.